زیان دهها میلیارد دلاری مدیریت ناکارآمد در صنعت مس ایران

به گزارش ریال نیوز، برخی کارشناسان اعتقاد دارند بازار مس به دلیل کاهش ظرفیت تولید در شیلی و افزایش قیمت جهانی این فلز ارزشمند در بلندمدت با رکود مواجه خواهد شد اما روندها در آینده دقیقا عکس این امر را نوید می دهد زیرا به نظر می رسد نیاز کنونی جهان به مس که حدود ۲۵ میلیون تن در سال است تا حدود دو دهه بعد به علت تغییر سبک زندگی و فناوری ها تا بیشتر از ۴ برابر افزایش خواهد یافت.

رصد این روند نشان می دهد در صورت برنامه ریزی صحیح و حضور فعال یک مدیریت تخصصی و دلسوز می تواند ظرفیت های صادراتی و ارزآوری خوبی را برای کشورمان به عنوان دارنده هشتمین ذخایر بزرگ جهان به همراه داشته باشد.

سه روندی که موجب افزایش تقاضا برای فلز مس در آینده می شود عبارتند از تغییر ترکیب انرژی های مصرفی، نیاز بیشتر خاواده ها به الکتریسیته و خودروهای برقی.

یکی از حوزه های صنعتی و اقتصادی که ظرفیت بسیار بالایی در زمینه توسعه و رشد مصرف مس را دارد صنعت خودرو است. در ساخت هر خودروی شخصی اکنون بین ۲۰ تا ۲۵ کیلوگرم مس مصرف می شود. برای یک خودروی هیبرید یا برقی این رقم بین ۲ تا ۳ برابر افزایش می یابد و بین ۴۰ تا ۹۰ کیلوگرم مس در این مدل خودروها به کار می رود. اگر خودروهای الکتریکی دارای باتری باشند میزان مس مصرفی در آن ها به حدود ۹۰ کیلوگرم می رسد. در اتوبوس های برقی اما مقدار مصرف مس بین ۱۰ تا بیشتر از ۱۵ برابر یک خودروی شخصی یعنی از ۲۰۰ تا فراتر از ۳۰۰ کیلوگرم افزایش می یابد.

به نظر می رسد در میان مدت و در سال های آینده که روند تولید خودروهای برقی شتاب بیشتری می گیرد بر میزان نیاز به مس در جهان هم افزوده می شود. در کمترین حالت از افزایش ۵۰ درصدی تقاضا برای کمتر از یک دهه بعد سخن گفته می شود. از سال ۲۰۳۰ که روند تولید و توجه به خودروهای برقی سرعت بیشتری به خود می گیرد تقاضا برای مس سرعت بیشتری خواهد گرفت.

گفته می شود تعداد خودروهای الکتریکی جهان در سال ۲۰۴۰ به بیش از ۴۰۰ میلیون عدد خواهد رسید. ضمن آنکه بیشتر از نیمی از خودروهایی که از سوی شرکت های خودروساز تولید خواهند شد، از فناوری موتورهای الکتریکی و انرژی پاک استفاده خواهند کرد.

تشدید توجه به انرژی پاک و الکتریسیته باعث می شود کارشناسان نیاز سالانه جهان به مس را در سال ۲۰۴۰ حدود ۱۰۰ میلیون تن در سال برآورد کنند.

حال در شرایطی که ایران دارای هشتمین ذخایر بزرگ مس جهان است اما در زمینه تولید و صادرات به شدت ناکارآمد بوده و ضرورت دارد عقب ماندگی ده ها ساله خود از دیگر کشورها را در تولید این فلز جبران کند. ایران اکنون حدود یک درصد تولید مس جهان را که حدود ۲۵ میلیون تن در سال است در اختیار دارد. سهم ایران در میزان ارزآوری صنعت مس هم تنها 0.25 درصد از بازار فروش جهانی مس را  شامل می شود. با استفاده از برنامه ریزی درست و حساب شده، جمهوری اسلامی ایران می تواند در مدت چند ساله حداقل در میان ۱۰ کشور بزرگ تولیدکننده مس جهان قرار گیرد.

وقتی کشور پرو قادر شد در کمتر از ۱۰ سال ظرفیت تولید مس خود را دو برابر و درآمد سالانه ی بیش از ۱۲ میلیارد دلار کسب کند، ایران هم با توجه به برخورداری از انرژی فسیلی ارزان و در دسترس، می تواند با یک برنامه ریزی صحیح و بلندمدت رونق و پیشرفت را به مردم هدیه دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × دو =

دکمه بازگشت به بالا