زیان میلیارد دلاری در کمین سرمایه گذاران مسکن در ترکیه

ریال نیوز : حباب مسکن ترکیه می ترکد، و زیان میلیاردها دلاری ایرانیان را باید نتیجه این سوداگری داغ چند سال اخیر دانست.

به گزارش ریال نیوز، بازار مسکن اکثر کشورهای جهان در سال 2020 با تلاطم همراه بود و شاهد افزایش قیمت ها و شکل گیری حباب مستغلات بودیم که انتظار می رود در سال 2021 تخلیه شود.

برای بخشی از مردم ایران که با هیاهو و بدون تحقیق کافی اقدام به سرمایه گذاری در ترکیه کرده اند، این کشور هم پس از جهش قیمت در سال گذشته، می رود تا شاهد تخلیه حباب قیمتی باشد.

ترکیه با ثبت رشد ۳۲ درصد و نیوزلند با رشد ۲۲ درصدی در صدر کشورهایی با بیشترین افزایش قیمت مسکن قرار دارند. ایالات متحده با بیشتر از ۱۳ درصد در مکان پنجم قرار گرفت که شدیدترین افزایش قیمت مسکن از دسامبر سال ۲۰۰۵ تا به حال را نشان می دهد.

تفاوت ترکیه با سایر کشورها این است که دولت اردوغان برای جبران سقوط ارزش لیر به تبلیغات هوشمند جهت فروش ملک در این کشور روی آورد و باعث شد تا هزاران نفر از ایران، عراق و … برای خرید مسکن میلیاردها دلار سرمایه وارد این کشور کنند و بزرگترین حباب مسکن دنیا را رقم بزنند.

چرخه حتمی بودن ترکیدن حباب ها و توجه به این مهم که اقتصاد ترکیه در مرحله پیشاسقوط قرار گرفته است؛ با 500 میلیارد دلار بدهی خارجی؛ نشان می دهد که به زودی میلیاردها دلار سرمایه ایرانیان بر باد خواهد رفت که می تواند در کنار بر باد رفتن میلیاردها دلار در بازار رمزمارزها نشانده شود.

تلاش های اردوغان برای جلوگیری از سقوط لیر با برکناری 3 رئیس کل بانک مرکزی و دهها مدیر نهاد پولی به جایی نرسیده و چشم انداز تیره ای در انتظار اقتصاد ترکیه است.

منبع : تحریریه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × سه =

دکمه بازگشت به بالا