ساخت مسکن کارگران در ۳ استان

پروانه اصلانی یادآور شد: در قالب تفاهم‌نامه با وزارت کار، وزارت راه و شهرسازی متعهد شده تا در حوزه مسکن کارگری در خصوص تجهیز منابع و تجهیز زمین، اقدام کند.

وی تصریح کرد: بر این اساس اولویت تامین زمین با انجمن‌های کارگری و کارفرماهای ذیل وزارت کار است. روند کار بدین‌ترتیب است که تعاونی‌های ساخت مسکن در اتاق تعاون تشکیل و اعضایی که عضو این تعاونی‌ها می‌شوند اعضایی هستند که توان پرداخت آورده 30 تا 40 میلیون تومانی را دارند.

وی ادامه داد: این تعاونی‌ها دسته‌بندی می‌شوند و به زمین‌هایی که در قالب تفاهم‌نامه مشترک، شناسایی و احصاء می‌شوند، متصل خواهند شد.

به گفته وی، قرار شده در ساخت مسکن تفاهم‌شده کارگران و بازنشستگان، هم مدل‌های تامین منابع مالی و تجهیز منابع وزارت راه و شهرسازی و هم منابعی که وزارت کار و سازمان‌های ذیل آن وزارتخانه می‌آورند به کمک آورده متقاضیان این نوع مسکن بیاید.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن با اعلام این‌که هم‌اکنون مسکن کارگری به صورت پایلوت در سه منطقه کشور در حال ساخت است،‌ اظهار کرد:‌ اولین منطقه در ایوانکی در جنوب‌شرق تهران قرار دارد. در این منطقه به دلیل تجمع شهرک‌های صنعتی شهر جدید ایوانکی تامین زمین 564 واحد انجام شده است. همچنین در شهرک مهرگان قزوین به دلیل انباشتی از شهرک های صنعتی ، تعدادی مسکن نیمه تمام به اجرای این تفاهم نامه اختصاص یافته و برای 702 واحد مسکونی در مهرگان قزوین، برنامه‌ریزی‌ها انجام شده است.

اصلانی بیان کرد: رایزنی برای احداث تعدادی واحد مسکونی در اشتهارد کرج نیز در حال انجام است و بخشی از واحدهای مسکونی کارگری موضوع تفاهم نامه در این منطقه به عنوان نمونه، احداث خواهد شد.

وی تاکید کرد: مسکن کارگری قرار است در مناطقی احداث شود که کمترین فاصله را با شهرک های صنعتی داشته باشد و در عین حال واجد امکانات زیربنایی و روبنایی باشد. زمین های تخصیص یافته در ایوانکی و مهرگان قزوین از زمین های وزارت راه و شهرسازی است که در حال عملیاتی و اجرایی شدن است.در ساخت مسکن کارگری مقرر است از ظرفیت تعاونی هایی که سابقه درخشانی دارند استفاده شود.

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به سابقه نه چندان درخشان تعاونی ها در تولید مسکن، راهکارهای نظارت بر عملکرد تعاونی های غیرفعال به چه شیوه ای خواهد بود، اعلام کرد: با تاکید وزارت راه و شهرسازی، تعاونی های خوشنام و خوش عملکرد با تایید شورای مسکن استان در اجرای مسکن کارگری مشارکت می کنند. ضمن آنکه اشکالات و چالش هایی را که تعاونی ها در دوره های قبل داشتند رفع شده است.

وی تصریح کرد: تعاونی ها به هیچ عنوان اجازه اینکه پول را از متقاضیان بگیرند و در حساب خود نگه دارند نخواهند داشت. این پول ها در حساب مسدودی مردم می رود و تعاونی تنها اجازه اعلام برداشت و تزریق به پروژه را دارد. همچنین، تعاونی ها حتما باید حسابرس داشته باشند.

اصلانی تاکید کرد: واریز وجوه به نام خود متقاضیان در حساب مسدودی که در بانک مسکن افتتاح می کنند و لحاظ یک حسابرس، مشکلات کنونی تعاونی‌ها را حل می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + دو =

دکمه بازگشت به بالا