سلامتی بدون صلح امکان پذیر نیست

ریال نیوز : وزیر بهداشت، در اجلاس منطقه‌ای سازمان بهداشت جهانی در مصر، گفت: سلامتی بدون صلح امکان پذیر نیست.

به گزارش ریال نیوز ، بهرام عین‌اللهی، در اجلاس منطقه‌ای سازمان بهداشت جهانی در مصر، بر ایجاد سیستم‌های سلامت ایمن تر و انعطاف پذیرتر را برای بحران‌های آینده و شرایط اضطراری بهداشتی تاکید کرد.

وی، ضرورت تقویت زیرساخت‌ها، مشارکت عمومی و خصوصی، مشارکت جامعه، پوشش همگانی سلامت و همکاری چند بخشی در منطقه را مورد توجه قرار داد و گفت: رفع چالش‌های بیماری‌های غیرواگیر و داشتن یک استراتژی جامع برای ارائه خدمات سلامت ضروری است.

وزیر بهداشت افزود: کار بر روی افزایش سواد سلامت و سیستم خود مراقبتی از اهمیت بالایی برخوردار است.

عین اللهی، با بیان این‌که چندین کشور از جمله ایران از اقدامات قهری یک جانبه رنج می‌برند که به طور مستقیم و غیرمستقیم بر سلامت مردم تأثیر گذاشته است، بر لزوم اقدامات مؤثرتر از سوی جامعه بین المللی در زمینه رفع تبعیض و گسترش دسترسی عادلانه و به موقع به تجهیزات، دانش و کارشناسان بهداشتی تاکید کرد.

متن سخنرانی وزیر بهداشت در قاهره

باعث مسرت است که در هفتادمین جلسه کمیته منطقه‌ای منطقه مدیترانه شرقی صحبت کنم. من از گزارش سالانه RD قدردانی می‌کنم. قدردانی من از برادر عزیزم دکتر احمد المندری به خاطر تلاش‌های خستگی ناپذیر وی در طول مدت مسئولیتش به عنوان مدیر منطقه‌ای در EMRO است و امیدوارم که RD منتخب بعدی اقدامات مثبت و تأثیرگذاری را در راستای اهداف خود انجام دهد.

ایجاد سیستم‌های سلامت ایمن تر و انعطاف پذیرتر باید برای بحران‌های آینده و شرایط اضطراری بهداشتی آماده‌تر باشد، تقویت زیرساخت‌ها، مشارکت عمومی و خصوصی، مشارکت جامعه، پوشش همگانی سلامت و همکاری چند بخشی مهم‌ترین مؤلفه‌هایی هستند که باید در منطقه مورد توجه قرار گیرند.

پرداختن به بیماری‌های غیرواگیر، به ویژه در دوران پس از کووید ۱۹، با رویکردی یکپارچه در تمامی سیاست‌های سلامت و یکپارچه‌سازی مناسب مراقبت‌ها برای تضمین پایداری سیستم‌های سلامت ضروری است ما بر این باوریم که برای رفع چالش‌های بیماری‌های غیرواگیر و داشتن یک استراتژی جامع برای ارائه خدمات، دسترسی ضروری است. کار بر روی افزایش سواد سلامت و سیستم خود مراقبتی از اهمیت بالایی برخوردار است.

در ایران، مجلس به ما کمک می‌کند تا قوانین مناسبی را برای داشتن مراقبین سلامت مورد نیاز مصوب شود، به این امید که به جای عملکرد منفعل نظام سلامت، به سمت برنامه ریزی فعال‌تر حرکت کنیم.

وزرای محترم؛

منطقه ما مستعد بلایا، بیماری‌های عفونی مانند فلج اطفال، سرخک، سل، بیماری عفونی حاد تنفسی و بیماری‌های مشترک بین انسان و دام و ناقل از جمله مالاریا است که نیاز به توجه ویژه دارد، علاوه بر این با تجمع گسترده در برخی از کشورهای منطقه مواجه است که خطرات بیشتری را بر مردم تحمیل می‌کند. برنامه همکاری گروه پنج شامل ایران، افغانستان، پاکستان، عراق، سازمان جهانی بهداشت و تاجیکستان (به عنوان ناظر) با برگزاری جلسات فنی منظم به این موضوعات پرداخته است که این امر باعث هم افزایی جهت حل مشکلات شده است.

چندین کشور از جمله ایران از اقدامات قهری یک جانبه رنج می‌برند که به طور مستقیم و غیرمستقیم بر سلامت مردم تأثیر گذاشته است. ما خوشحالیم که در این جلسه RC یک رویداد جانبی در مورد این موضوع در نظر گرفته شده است. این امر نشان می‌دهد که جامعه بین المللی نیز از این امر آگاه است، اما نیاز به اقدامات مؤثرتری در زمینه رفع تبعیض و گسترش دسترسی عادلانه و به موقع به تجهیزات، دانش و کارشناسان بهداشتی است.

همه ما می‌دانیم که سلامتی بدون صلح امکان پذیر نیست. ما نمی‌توانیم ظلم و ستم بر برادران و خواهران خود در فلسطین را نادیده بگیریم، همه باید حقوق قطعی مردم فلسطین و دیگر سرزمین‌های اشغالی را به رسمیت بشناسیم. کشورهای عضو EMRO باید برای حمایت از فلسطین و توقف اقدامات خشونت آمیز رژیم صهیونیستی علیه کودکان و زنان فلسطینی در کرانه باختری و غزه، اقدامات هماهنگ و قاطعانه ای انجام دهند. با توجه به وضعیت نامناسب پزشکی و بهداشتی در این سرزمین، از کشورهای عضو EMRO درخواست می‌شود که در ارائه انواع خدمات پزشکی به مردم رنج دیده فلسطین و اطمینان از کمک به سیستم مراقبت‌های بهداشتی فلسطین اقدامات فوری انجام دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + 17 =

دکمه بازگشت به بالا