سرمایه‌گذاری ۱۰ هزار میلیاردی بخش خصوصی در ماکو

ریال نیوز : همزمان با سومین روز از سفر مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تحاري-صنعتي و ويژه اقتصادی به منطقه آزاد ماکو، دو پروژه سرمایه گذاری بخش خصوصی به ارزش 10 هزار میلیارد ریال در منطقه آزاد ماکو کلنگ زنی شد.

به گزارش ریال نیوز،‌ عملیات اجرایی احداث  فاز دوم کارخانه تولید سیمان مهر ماکو (تولید کلینکر سیمان سفید) با ظرفیت تولید  900 تن در روز و با سرمایه گذاری 6000 میلیارد ریالی بخش خصوصی و اشتغالزایی250 نفر بصورت مستقیم و يكهزار نفر بصورت غیر مستقیم و احداث شهرک گلخانه ای 25 هکتاری با سرمایه گذاری 4 هزار میلیارد ریالی بخش خصوصی و اشتغالزایی 150 نفر به صورت مستقیم و 200 نفر به صورت غیر مستقیم با حضور سعید محمد در منطقه آزاد ماکو آغاز شد. 

این طرح در زمینی به مساحت 25 هكتار (فاز اول و 50 هکتار فاز دوم) در اراضی روستای قلیش لانمیش احداث می شود كه فضای گلخانه ای آن 14 هکتار در فاز اول و 30 هکتار در فاز دوم خواهد بود.

مشاور رئیس جمهور همچنین مدرسه 8 کلاسه احداثی سازمان منطقه آزاد ماکو در روستای قیرکندی پلدشت را افتتاح کرد. این مدرسه در روستای قیرکندی در زمینی به مساحت 2400 متر مربع و در سه طبقه هر طبقه 370 متر مربع با اعتبار 61 میلیارد ریال توسط سازمان منطقه آزاد ماکو احداث شد. 

دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاري-صنعتي و ویژه اقتصادی در ادامه به اتفاق ‌مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو، نماینده ماکو،‌ چالدران، شوط و پلدشت و جمعی از مسئولین منطقه از کارخانه در حال احداث تولید ترانسفورماتور ‌(ترانسفوصبا) در شهرک صنعتی شوط  بازدید کرد. 

این واحد تولیدی در کنار سوله های 44 هزار متر مربعی،‌ شامل يكهزارو 500 متر تونل تاسیسات زیرزمینی است که پس از راه اندازی برای 400 نفر اشتغال ایجاد می کند. برای این پروژه 5 هزارو 500 میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده و ظرفیت تولید آن 48 هزار عدد در سال خواهد بود.

سعيد محمد در ادامه از کارخانه فراوری سنگ (معدن جویان سنگاب) بازدید کرد. این واحد تولیدی با سرمایه گذاری 750 میلیارد ریالی بخش خصوصی بعد از اتمام فاز نهایی برای 100 نفر اشتغالزایی مستقیم و 500 نفر اشتغالزایی غیرمستقیم ایجاد خواهد کرد.

وی از مجموعه دامپروری 10 هزار رأسی ارس دام آرسام نیز بازدید به عمل آورد. فاز اول پروژه دامپروری 10 هزار راسی ارس دام آرشام منطقه آزاد ماکو وابسته به شرکت کشت و دامداری فکا در زمینی به مساحت 116 هکتار در قیقاج پلدشت آماده بهره برداری است. این پروژه ظرفیت 5 هزار راس گاو مولد (10هزار راس کل گله) را دارد . 

مجموعه دامپروری ارس دام آرشام با میزان سرمایه گذاری 2 هزار و 280 میلیارد ریالی به عنوان نخستین مجموعه پرورش دام های شیری هلشتیان جرسی در 3 فاز اتمام و به بهره برداری می رسد .

در این پروژه برای 350نفر بصورت مستقیم و غیر مستقیم فرصت شغلی ایجاد می شود. محصولات تولیدی این مجموعه 40 هزار تن شیر خام که قابلیت توسعه به 80 هزار تن را دارد.

مشاور رييس جمهور، برنامه سفر خود به منطقه آزاد ماکو را با بازدید از مگا پروژه سد کرم آباد و خط انتقال آب و ایستگاه پمپاژ به اتمام رساند. 

سد مخزنی و شبكه آبیاری و زهكشی «كرم آباد» به عنوان یک مگا پروژه در مدت كمتر از سه سال احداث شده است.  با بهره برداری کامل از این پروژه 18 هزار هکتار از اراضی پایاب این سد توسط شبکه های اصلی و فرعی آبرسانی شده و تحول عظیمی در صنعت کشاورزی منطقه ایجاد خواهد شد.  این پروژه شامل 3 ایستگاه پمپاژ از رود ارس و ایستگاه های میانی؛ خط لوله انتقال آب و مخزن سد است که تا به امروز بیش از 20 هزار میلیارد ریال توسط دولت هزینه شده است. زمین های پایاب این سد، از حق آبه جمهوری اسلامی ایران از رودخانه ارس آبیاری خواهد شد.

گفتني است؛ مساور رييس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاري ـ صنعتي و ویژه اقتصادی روز شنبه (27آذرماه) به منظور بازدید از طرح های عمرانی و سرمایه گذاری منطقه آزاد ماکو به این منطقه سفر كرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 − شش =

دکمه بازگشت به بالا