زمین های دولتی به نام وزارت راه سند می خورد

ریال نیوز : وزیر راه و شهرسازی گفت: اگر واگذاری زمین‌های دولتی انجام نشود، سازمان ثبت اسناد سند زمین‌های مربوطه را به نام وزارت راه و شهرسازی صادر می‌کند.

به گزارش ریال نیوز ، رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در برنامه امشب گفتگوی ویژه خبری به سوالات زیر در حوزه ساخت مسکن پاسخ داد. وی گفت: در مورد واگذاری زمین‌های دولتی بر اساس ماده ۱۰ قانون جهش تولید مسکن مشخص است که ۷۶۰۰ مورد مربوط به استان‌های مختلف است، حدود ۴ درصد را در اختیار داریم.

وی افزود: رئیس‌جمهور به تمام دستگاه‌های دولتی دستور دادند تا وضعیت زمین‌ها حداکثر تا پایان شهریورماه تعیین تکلیف شود، اگر واگذاری صورت نگیرد سازمان ثبت به صورت یک طرفه سند زمین‌های مربوطه را به نام وزارت راه و شهرسازی صادر می‌کند.

وزیر راه و شهرسازی در رابطه با میزان اراضی نهضت ملی مسکن که تاکنون تأمین شده گفت: اولین مسئله برای ساخت مسکن زمین است که امروز خدمت رئیس جمهور گزارش‌های لازم را ارائه دادیم. اراضی یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد را از زمین‌های وزارت راه و شهرسازی در اختیار داریم و کار ساخت این تعداد واحد مسکونی را شروع کرده ایم.

قاسمی ادامه داد: اراضی حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد هم از زمین‌های راه و شهرسازی در حال تغییر کاربری و الحاق به شهرها در حوزه معاونت شهرسازی است که باید تا پایان شهریورماه تعیین تکلیف شوند. اراضی دو میلیون و ۸۰۰ هزار واحد را تا پایان شهریورماه قطعاً خواهیم داشت.

وی همچنین تصریح کرد: در مورد واگذاری زمین‌های دولتی بر اساس ماده ۱۰ قانون جهش تولید مسکن مشخص است که ۷۶۰۰ مورد مربوط به استان‌های مختلف است، حدود ۴ درصد را در اختیار داریم. رئیس‌جمهور به تمام دستگاه‌های دولتی دستور داده تا زمین‌ها حداکثر تا پایان شهریورماه تعیین تکلیف شود، اگر واگذاری صورت نگیرد سازمان ثبت به صورت یک طرفه سند زمین‌های مربوطه را به نام وزارت راه و شهرسازی صادر می‌کند.

وزیر راه و شهرسازی گفت: قانونی وجود دارد که سبب شده تا قانون جهش تولید مسکن با مشکلاتی مواجه شود. با قانون مولدسازی به دستگاه‌ها اجازه داده شد تا با سرمایه‌ای که در اختیار دارند، مولد سازی کنند. این مانع موجب شد تا کنون دستگاه‌ها زمین در اختیار ما قرار ندهند. امیدواریم به دستور رئیس جمهور تا پایان شهریور ماه این امر اتفاق بیفتد.

قاسمی در رابطه با شناسایی خانه‌های خالی یادآور شد: موضوع قانون مالیات بر خانه‌های قدیمی بسیار قدیمی است که در دولت‌های مختلف همواره این موضوع جز اقدامات بود اما در این دولت حدود ۶۰۰ هزار واحد مسکونی خالی را شناسایی کردیم و در اختیار مجموعه وزارت اقتصاد قرار دادیم که کار بسیار بزرگ و بی نظیری است.

وی ادامه داد: ممکن است بخشی از اطلاعات ما اشتباه باشد اما اطلاعات قابل اصلاح است. اگر اطلاعات غلط باشد مردم می‌توانند اعتراض کنند.حدود ۶۰ هزار نفر از این ۶۰۰ هزار نفر اعتراض کردند که اطلاعات سامانه درست نیست و ما منتظر هستیم اطلاعات جدید را وارد کنند لذا اطلاعات مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: ما باید اطلاعات همه مسکن کشور را داشته باشیم که در سامانه وجود ندارد. قانون خود اظهاری را مطرح کرده است و عنوان شده که به صورت خود اظهاری مردم در این سامانه ثبت نام کنند. اما گفته شده است اگر در تاریخ مشخصی که زمان آن گذشته این اتفاق نیفتد ابزارهایی به کارگیری شود که مردم در این سامانه ثبت نام کنند.

قاسمی افزود: تا الان ۷۲ میلیون نفر اطلاعاتشان در این سامانه ثبت شده است، عملاً از شهریور ماه این کار شروع شده، در این دولت تنها اتفاقی که افتاده حدود ۶۰۰ هزار واحد مسکونی خالی برای مالیات به وزارت اقتصاد معرفی شده است. امیدواریم مردم تا پایان سال همکاری کنند تا ما بتوانیم سامانه را تکمیل کنیم.

وی بیان کرد: آماری که در مورد خانه‌های خالی داریم آمار دقیقی نیست. این آمار از یک میلیون تا دو و نیم میلیون به صورت متفاوت است، آماری که مربوط به بانک‌ها است را شناسایی کرده ایم و به وزارت اقتصاد معرفی شدند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + 8 =

دکمه بازگشت به بالا