شکاف بزرگ در بازار سکه

به گزارش ریال نیوز، معامله گران سکه پاس گل طلایی بازار طلا را از دست ندادند و سوار بر آن از دروازه 12 میلیون و 400 عبور کردند. دروازه ای که قبلا در فتح آن دو بار ناکام ماندند.

روز گذشته قیمت سکه تا 12 میلیون و 700 هزار تومان بالا رفت تا علاوه بر سقف شکنی بالاترین میزان رکورد بازدهی را نیز در میان سایر بازارهای دارایی کسب کند.

قیمت سکه در بازار دیروز 4 درصد افزایش داشت در حالی که قیمت دلار تنها یک درصد بالاتر رفت این تناسب نشان از افزایش بیشتر هیجان در بازار سکه دارد. معامله گران سکه تصور می کردند با عبور از سد 12 میلیون و 400 هزار تومان، تقاضا برای خرید بالا می رود و امکان حرکت برای سطوح بالاتر فراهم می شود. اما شواهد میدانی نشان می دهد شکست این سد نتوانست مسیر بازار را برای صعود به سطوح بالاتر هموار کند.

دو نشانه از گسل قیمتی در بازار سکه

معامله گران دیروز در حالی بر طبل شادانه برای فتح سقف قیمت سکه کوبیدند که هر چه در فروش دست و دلباز بودند در خرید خست به خرج می دادند.

گرچه بر روی تابلو قیمت فروش 12 میلیون و 700 هزار تومان بود و قیمت خرید 12 میلیون و 200 هزار تومان اما بسیاری از سکه فروشان حاضر به خرید سکه از مردم عادی با این قیمت نبودند.

در واقع در بازار دیروز شکاف قیمت خرید و فروش بسیار بالاتر از حد نرمال بود. اطلاعات میدانی اقتصاد نیوز نشان می دهد بسیاری از کسبه در بازار خرید نداشته اند و اگر تمایل به این کار نیز داشته اند قیمت خرید سکه در بازار، در حدود 11 میلیون و 900 هزار تومان بوده است. در واقع قیمت خرید حدود 7 درصد ارزانتر از قیمت فروش بوده است. این شکاف نشان می دهد کسبه ای که تمایل به خرید داشته اند بسیار با احتیاط و با فاصله از قیمت فروش این کار را انجام داده اند.

بخشی از این احتیاط به نااطمینانی از قیمت های ثبت شده در بازار دیروز بازمی گشت. زیرا با وجود تصور اولیه برای شور و اشتیاق خرید بازار در زمان شکافتن سقف چندان شلوغ نبود و روز خلوتی را تا پایان کار پشت سرگذاشت.

در معاملات پشت خطی نیز که به صورت آنلاین برگزار می شود در آخر وقت دیشب قیمت های معامله شده کمتر از قیمت بسته شده در بازار نقدی بود تا نشانه تاییدی از این نااطمینانی باشد.

حباب قیمت سکه

در روزی که قیمت سکه رکورد شکنی کرد حباب قیمت سکه امامی دوباره میلیونی شد حباب سکه امامی ظرف دو روز نیم میلیون تومان افزایش یافت و درصد حباب دو رقمی شد. علاوه بر سکه سایر قطعه ها نیز با افزایش حباب مثبت همراه بودند تا ریسک خرید در بازار نسبت به روز قبل ها بالاتر رود. کماکان ربع سکه و سکه گرمی حباب بالای 50 درصد دارند و در صدر پرریسک ترین سرمایه گذاری ها در این بازار هستند.

پیش بینی قیمت سکه امروز

قیمت طلا در بازار جهانی تغییر محدودی را تجربه کرد، دلار نیز در معاملات فردایی در محدوده 26 هزار تومان است اما اگر از کانال قیمت درهم نوسان در بازار دلار بیشتر شود سکه در سطوح کنونی امکان مقاومت دارد و هر چند لرزان اما تعادل خود را حفظ خواهد کرد.

در صورتی که قیمت درهم از محدوده 7 هزار و 145 تومان پایین تر بیاید فشار فروش به قیمت دلار افزایش خواهد یافت در این حالت سکه برای حفظ تعادل در بالای 12 میلیون و 500 هزار تومان و پیش روی به سوی مرز 13 میلیون کار سختی دارد و احتمال دارد با تعدیل قیمت روبرو شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده + نوزده =

دکمه بازگشت به بالا