کشف مقبره‌های زرین در مدیترانه

ریال نیوز : باستان‌شناسان مقبره‌های متعلق به عصر برنز را کشف کرده‌اند که مملو از طلا و سنگ‌های قیمتی است و می‌توان آنها را در زمره برخی از غنی‌ترین مقبره‌های کشف‌شده در مدیترانه قرار داد.

به گزارش لایوساینس،‌ باستان‌شناسان با کاوش در قبرس صدها اثر باستانی از جمله سربندهایی از جنس طلای خالص را از مقبره اشراف‌زادگان عصر برنز کشف کردند.

این اکتشاف نشان‌دهندۀ ثروت عظیم مردمی است که در آنجا دفن شده‌اند؛ ثروتی که در جزیره قبرس حاصل شد از تجارت مس بود که در آن زمان فلز مهمی برای ساخت برنز محسوب می‌شد.

بسیاری از آثار تاریخی که در مقبره‌ها کشف شده‌اند، به عنوان تولیدات سایر تمدن‌های این منطقه همچون «مینوسی»‌های «کرت»، مقدونی‌های یونان و مصریان باستان به قبرس وارد شده بودند.

به گفته باستان‌شناسان، کشف این اشیاء وارداتی تجارت وسیع منطقه مدیترانه در اواخر عصر برنز، یعنی فاصله ۱۶۴۰ تا ۱۰۵۰ پیش از میلاد را ثابت می‌کند.

باستان‌شناسان کاوش در مرکز تجارت عصر برنز واقع در سواحل جنوبی قبرس را از سال ۲۰۱۰ آغاز کرده بودند و مقبره‌های اشراف‌زادگان را در سال جاری میلادی کشف کردند.

در دو مورد از این مقبره‌ها بیش از ۵۰۰ شیء‌ تاریخی از جمله ظرف‌های سفالین ساخته‌شده در «کرت»، «یونان»‌ و «ساردینیا»‌، جواهراتی ساخته‌شده از کهرباهای منطقه «بالتیک»،‌ سنگ‌های قیمتی‌ همچون لاجوردهای افغانستان و عقیق‌های جگری هندوستان،‌ آینه‌های برنز،‌ خنجر، چاقو و تیر کشف شد.

بسیاری از اشیائی که در این مقبره‌ها کشف شد از جنس عاج و نوعی سرامیک نفیس ساخته شده که از مصر باستان به این مکان منتقل شده بود.

از جمله قابل‌توجه‌ترین اشیاء کشف‌شده در این مقبره‌ها به سربندهای طلایی می‌توان اشاره کرد که با نقش گاو نر،‌ غزال، شیر و گل تزئین شده‌اند.

با این‌که به نظر می‌رسد این سربندهای طلا به سبک «مینوسی» ساخته شده‌اند،‌ اما این اشیاء احتمالا در مصر و در دوره دودمان هجدهم مصر باستان، یعنی حوالی ۱۵۵۰ تا ۱۲۹۵ پیش از میلاد ساخته شده‌اند.

محققان باتوجه به اشیاء ارزشمندی که در مقبره‌ها دفن شده است به این نتیجه رسیدند که افرادی که در آنجا دفن شده‌اند بر شهر حکومت می‌کردند. در نتیجه، این مقبره‌ها از جمله غنی‌ترین مقبره‌هایی به شمار می‌روند که تاکنون در منطقه مدیترانه کشف شده‌اند.

هر یک از این مقبره‌ها دارای چند اتاقک بود که به کمک یک گذرگاه باریک به سطح زمین متصل می‌شد در این مقبره‌ها بقایای چند نفر از یک جمله زنی کشف شد که به همراه کودک یک‌ساله دفن شده بود.

این احتمال وجود دارد که این مقبره‌ها به افراد سلطنتی تعلق داشته باشند،‌ اما از نوع دولتی که در آن زمان بر قبرس حکومت می‌کرد، اطلاعات بسیاری کمی وجود دارد.

تحقیقات باستان‌شناسان با بررسی DNA این افراد همچنان ادامه دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 + 15 =

دکمه بازگشت به بالا