صادرات ایران ۳۰ سال است درجا می زند

ریال نیوز : رئیس اتاق بازرگانی ایران می‌گوید که با وجود پیشرفت کشورهای هم سطح، صادرات ایران در ۳۰ سال گذشته افزایش نیافته است.

به گزارش ریال نیوز، غلامحسین شافعی در مراسم روز ملی صادرات، اظهار کرد: ما ۳۰ سال است که از مشکلات صادرات حرف می‌زنیم و هیچ تغییری در بسیاری از این مشکلات ایجاد نمی‌شود، امیدواریم که با حضور دولت جدید، سال آینده دیگر نیازی به تکرار مشکلات امروز نباشد.

وی با بیان این که صادرات ایران برای سال‌های طولانی در جا زده است، بیان کرد: وقتی به آمارهای ۳۰ سال گذشته نگاه می‌کنیم می‌بینیم که در این مدت صادرات ترکیه هفت برابر، مالزی پنج برابر و نیجریه دو برابر شده است، ولی ایران در طول این سال‌ها افزایش صادراتی را تجربه نکرده است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران از بستن غل و زنجیر به پای صادرکنندگان ایرانی گفت و تشریح کرد: متاسفانه در سال‌های گذشته برخی سیاست‌های اشتباه و محدودکننده دولتی مانند عدم هماهنگی میان دستگاه‌های مختلف در امر صادرات، باعث شده که ما نتوانیم به درستی در این حوزه پیشرفت کنیم.

شافعی ادامه داد: از سوی دیگر نزدیک به ۵۰ درصد از کل آمار صادراتی ایران به کالاهای مربوط به نفت محدود است و بخش دیگری نیز صرفا صادرات مواد اولیه و کالاهای خام است. ما باید در زمینه صادرات کالاهای صنعتی و با ارزش افزوده بالا پیشرفت‌های جدی را برنامه ریزی کنیم.

وی با بیان این که سهم صادرکنندگان از تسهیلات صندوق توسعه ملی بسیار محدود بوده است، تصریح کرد: بر اساس آمارهای رسمی، از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۹، حدود ۲۲ میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی استفاده شده که تنها ۱۰ میلیارد دلار آن سهم بخش خصوصی بوده است. در سال‌های گذشته حتی تقاضا برای این تسهیلات کاهش پیدا کرده زیرا میزان پذیرش ریسک آن از سوی صندوق اتفاق نمی‌افتد. اگر بنا بر افزایش صادرات و حضور قدرتمند در بازارهای جهانی داریم، باید بسیاری از این مشکلات که مربوط به سیاست گذاری‌های داخلی می‌شود، کنار بروند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + هجده =

دکمه بازگشت به بالا