صادرات به کشور‌های همسایه ۲۷ درصد افزایش داشته است

به گزارش ریال نیوز، مودودی سرپرست سازمان توسعه تجارت در نشست خبری خود با خبرنگاران گفت: میزان صادرات غیرنفتی به ۳۳ و ۴ میلیارد دلار در ۹ ماهه امسال رسیده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته پنج و نیم درصد رشد داشته است.
محمدرضا مودودی افزود: میزان صادرات پتروشیمی از نظر ارزشی ۳۰ درصد، صادرات صنعتی ۱۳ درصد و در کشاورزی ۷ درصد رشد داشته است.
وی گفت: در این مدت واردات کالا حدود ۳۲ و هفت دهم میلیارد دلار و بیشتر محصولات واسطه‌ای و اولیه بوده است و در این مدت تراز تجاری کشور بیش از ۷۰۰ میلیون دلار مثبت بوده است.
وی افزود: غیر از ترکمنستان و قزاقستان صادرات کشور به همسایه‌ها رشد چشمگیری داشته و بیشترین رشد مربوط به عراق و عمان با ۴۹ درصد بوده است.
مودودی گفت: امروز ما بزرگترین صادرکننده به عراق هستیم و بعد از آن ترکیه و چین قرار دارد.
سرپرست سازمان توسعه تجارت افزود: سهم صادرات ایران بیش از ۵۷ درصد به ۱۳ کشور همسایه بوده است و پنج کشور اول عراق، امارات، افغانستان، ترکیه و پاکستان حدود ۹۰ درصد صادرات کشور‌های همسایه ما بوده است.
وی گفت: حدود ۳۱ میلیارد دلار یعنی بالای ۹۳ درصد صادرات غیرنفتی به ۲۵ کشور اول صادراتی ایران بوده است.

همچنین وی افزود : در بخش محصولات دانش بنیان صادرات خوبی داریم که در بخش نانو جزء چهار کشور دنیا هستیم.
وی درباره ترخیص خودرو‌های وارداتی افزود: همه موارد تعیین تکلیف خواهد شد تا بر مبنای تقاضای موجود و پیش فروش‌های صورت گرفته تا قبل از پایان سال این خودرو‌ها به دست صاحبان آن‌ها برسد.
وی افزود: با این حال بانک مرکزی در خصوص خودرو‌هایی که قبل از تاریخ ۱۶ مرداد وارد گمرکات شده است ملاحظاتی را دارد.
وی گفت: با این حال برای بقیه خودرو‌هایی که قبل از این تاریخ وارد شده‌اند به صورت قانونی یا اینکه تخلف داشته‌اند همه موارد تعیین تکلیف خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 5 =

دکمه بازگشت به بالا