دفاع روحانی از عملکرد اقتصادی دولت یازدهم

ریال نیوز : رئیس‌جمهور گفت: آمار و ارقام ۴ سال اول دولت، یک دوران طلایی اقتصادی در ۵۰ سال گذشته است.

به گزارش ریال نیوز، حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس جمهور امروز (چهارشنبه) در جلسه هیئت دولت با اشاره به اینکه ایام مهم انتخابات برای مردم در پیش است، گفت: انتخابات همیشه به طور طبیعی و برخی از مواقع غیر طبیعی، حواشی و مسائلی را به همراه دارد.

وی افزود: اساس انقلاب ما و همه زحماتی که از سال ۴۱ تا به امروز کشیده شده است، برای این بود که مردم ما شاهد یک نظام اسلامی باشند که یک بخش مهم آن اخلاق است.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: یعنی نظام اسلامی درست شد، برای اینکه اخلاق اسلامی حاکم شود.

روحانی گفت: اخلاق آنقدر مهم است که پیامبر فرمودند صرفاً بعثت من برای این بوده است که مکارم اخلاقی را کامل کنم، فضائل اخلاقی را برای مردم تشریح، تبیین، اجرایی و عملیاتی کنم.

وی با بیان این که این بخش متاسفانه در این روزها صدمه جدی دیده است، تاکید کرد: آغاز اخلاق، همان راستگویی است. اخلاق وفای به عهد است. اخلاق، آغازش این است که ما حقیقت‌ها را تحریف نکنیم. حالا یک چیز عجیب‌تر، این است که واقعیت‌ها را تحریف کنیم.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: واقعیت آن چیزی ست که اجرا و عمل شده است. اگر خدای نکرده آنها به عکس و ناصحیح گفته شود، اذهان مردم را به گونه‌ای مشوش می‌کند که مردم نسبت به اصل نظام دچار تردید شوند از این رو اخلاق زیر پا گذاشته شده است.

روحانی تاکید کرد: انتخابات بسیار مهم است اما از انتخابات مهم‌تر، اخلاق است، چون آن هدف غایی و نهایی اسلام و انقلاب اسلامی است.

وی اضافه کرد: بخشی، مردم سالاری اخلاق و بخشی از آن توجه به مردم، جدی گرفتن آنها [مردم] است. ما نمی‌توانیم با افکار عمومی مردم و با حضور مردم شوخی کنیم. ما باید مردم را به طور واقعی به انتخابات دعوت کنیم.

رئیس‌جمهور با اشاره به این که واقعیت‌ها را به مردم بگوییم و تشریح کنیم، گفت: از آغاز انتخابات تا پایان، از روز ثبت‌نام تا آن روزی که رای‌ها خوانده می‌شود، تا آن روزی که رای‌ها اعلام می‌شود تا روزی که تنفیذ می‌شود و تا آن روزی که تحلیف انجام می‌گیرد.

روحانی اظهار داشت: همه جا باید نقش مردم پررنگ باشد. این که ما می‌گوییم مردم باید احساس امید بکنند، مردم باید از نظام و کشورشان دفاع بکنند، مردم باید ببینند که نظام برای آنها ارزش اسلامی و واقعی و آنچه که قانون گفته است را قائل است، مسئله بسیار مهمی است.

بدترین جفا در این انتخابات به خود نظام شد

وی با بیان این که در این انتخابات جفا و ظلم‌های بسیار بدی شد، تصریح کرد: حالا یک مورد از این جفاها را مقام معظم رهبری در زمینه احراز صلاحیت‌ها اشاره فرمودند، مسئله مهمی بود، ایشان نیز دستور دادند که جبران شود. حالا اینکه جبران شد یا نه، مسئله دوم است.

رئیس‌جمهور تاکیدکرد: در انتخابات جفاهای بدی شد. بدترین جفا در این انتخابات به خود نظام است. اگر قرار است در این ۴۲ سال گذشته، همه‌اش نقض قانون، فساد، زیر پا گذاشتن حقوق، اجرا نکردن مصالح مردم باشد و همه اقدامات بر خلاف مصلحت جامعه و کشور باشد، یعنی چه؟ پس چرا انقلاب کرده بودیم؟

روحانی گفت: بعد از اصلاح قانون اساسی که اختیارات اجرایی در اختیار رئیس جمهور قرار داده شده است، ما شاهد ۵ دوره ریاست جمهوری بوده‌ایم.

وی گفت: این جوری که ما می‌گوییم، همه چیز خراب بوده و ایراد داشته و همه آن بر خلاف آن چیزی بوده است که مردم و انقلاب خواسته اند!

رئیس‌جمهور با بیان این که از یک طرف به نظام ظلم می‌شود و از طرف دیگر به مردم نیز ظلم می‌شود، افزود: اینکه ما می‌گوییم هیچ کاری در این ۸ سال نشده است، داریم به مردم ظلم می‌کنیم.

چرا به ملت توهین می‌کنیم

روحانی اضافه کرد: کشاورزی، صنعت، بسیاری از زیرساخت‌ها و بسیاری از بخش فضای مجازی دست مردم است. وقتی ما می‌گوییم کاری نشده است، یعنی مردم کاری نکرده‌اند. این ملت کارهای بزرگی کرده است. چرا به مردم توهین می‌کنید.

وی گفت: لااقل بگوییم این ۴ میلیون کشاورز یا این ۱۵ میلیون کارگر کار خوبی انجام دادند، لااقل بگوییم این ۴ میلیون کاسب کار درستی انجام دادند، یک چیزی بگوییم فقط می‌گوییم بد بوده است کار کشور بخش بزرگی در اختیار بخش‌های مهم جامعه و مردم ما است.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: از طرف سوم ظلم و جفا به کارگزاران نظام است. وقتی ما می‌گوییم دولت، دولت یک نفر و افرادی که پشت این میز هستند، نیست. صدها هزار نفر در سراسر کشور، مدیر، کارشناس و صدها هزار نفر کارمند، همه باهم میلیون‌ها نفر هستند که در کنار هم قرار می‌گیرند و دولت را تشکیل می‌دهند.

روحانی با بیان این که وقتی ما توهین می‌کنیم، یعنی به میلیون‌ها نفر توهین می‌کنیم و بر چه مبنایی توهین می‌کنید؟،تاکید کرد: آمار باید درست باشد. وقتی آماری می‌دهیم که از کل نقدینگی کشور بیشتر است، این آمار دروغ است. وقتی ما می‌گوییم رشد اقتصادی در این ۸ سال منفی بوده است، دروغ است. دروغ نمی‌توانیم بگوییم.

وی تصریح کرد: حالا حقیقت را پشت و رو کنیم، واقعیت را که نمی‌توان مخفی کرد.

رئیس‌جمهور گفت: اگر ما ۱۷ طرح پتروشیمی در سال ۹۹ افتتاح کردیم، این را نمی‌شود منکر شد. اگر در طول همین یکی دو سال اخیر هزاران کیلومتر جاده و راه‌آهن و صدها طرح مهم افتتاح شده است، بگوییم افتتاح نشده یا هیچ کاری نشده است؟ بر چه مبنایی این حرف‌ها را می‌زنید؟

روحانی اضافه کرد: البته در این بحث‌ها معلوم شد برخی از دستگاه‌ها خیلی خوب هستند. قوه قضائیه، قوه مقننه و نیروهای مسلح، همه بی ایراد هستند. ایراد فقط در دولت است که با تغییر دولت، این نیز درست می‌شود.

وی گفت: اگر در کشور ایرادی وجود دارد، این ایراد فقط مخصوص دستگاه اجرا است. یعنی دستگاه قانونگذاری، مجمع تشخیص مصلحت نظام و قوه قضاییه ایراد ندارد!

رئیس‌جمهور ادامه داد: حداقل در انتخابات فهمیدیم که همه جای کشور خیلی خوب است. سالم و بی نقص است و فقط اشکال در این دولت است که این هم الحمدالله در این انتخابات تغییر می‌کند. ان شاءالله دولت بعدی می‌آید و این هم درست می‌شود.

روحانی با بیان این که این روزها می‌شنویم، چقدر خانم‌ها خوب شده‌اند، تصریح کرد: در این روزها ما باید به خانم‌ها و جوانان احترام بگذاریم. چه شد؟! چرا در این مدت خانم‌ها نبودند و فقط در این روزها خانم‌ها پیدا شدند و مورد احترام هستند.

با شعور مردم بازی نکنیم

وی اظهار داشت: اقوام و یا اقلیت‌ها چقدر خوب شده‌اند! شیعه و سنی چقدر با هم خوب شدند و با هم متحد شدند. چیزهای خوبی در این روزها است. با شعور مردم در این روزها بازی نکنیم. ملت ایران، ملت بزرگ است. ملت می‌داند که چه گذشته است و می‌داند چه کسانی بوده‌اند.

رئیس‌جمهور افزود: آنهایی که امروز می‌خواهند قدرت را برای فردا در دست بگیرند، اگر در ایران نبودند و از کره مریخ تازه آمده بودند، خیلی خوب بود. اما همه آنها در اینجا بوده‌اند و در بخش‌های مختلف مسئولیت داشته‌اند.

روحانی گفت: به نفع مردم صحبت کنیم که برای آنها قابل فهم و پذیرش باشد. مردم بدانند که ما به راستی و درستی با آنها صحبت می‌کنیم.

وی با بیان این که من در اینجا می‌خواهم در مورد قلب واقعیت، تحریف واقعیت و حقیقت، نکته مهمی را بگویم، افزود: به هر حال راجع به اقتصاد صحبت شد. در مورد اقتصاد در چه فضایی صحبت شد؟ اقتصاد یعنی ما در دوره صلح هستیم یا جنگ؟ ما در جنگ اقتصادی هستیم یا نیستیم؟

رئیس‌جمهور با بیان این که انگار جنگی وجود ندارد، گفت: گویا ترامپی وجود نداشته است، ظلم و کار بدی نکرده است. هر چه مشکل است، کار دولت است و آمریکا کاری نکرده است. این مسئله بسیار عجیب و شگفت آور است.

روحانی خاطرنشان کرد: ما دولت را در سال ۹۲ و در شرایطی آغاز کردیم که در تحریم و فشار اقتصادی بودیم. تحریم از اواخر ۹۰ و ۹۱ شروع شده بود و ما در ۹۲ و ۹۳ در تحریم کار را آغاز کردیم. البته مشکلات دیگری نیز وجود داشت که الان نمی‌خواهم بگویم.

وی با بیان این که رکود تورمی نیز وجود داشت، گفت: در سال ۹۱ رشد اقتصادی ۷.۷- بوده است و تورم بیش از ۳۰ درصد بوده است. ما در این شرایط رکود، دولت را تحویل گرفتیم. یعنی هم تحریم بوده است و هم سایر مشکلات.

رئیس‌جمهور گفت: در سال ۹۳ تورم ۳۳ درصد به ۱۵ درصد رسید یا نه؟ در عرض یکسال این کار شد یا نشد؟

روحانی افزود: رشد اقتصادی ما که در ۹۱و ۹۲ منفی بود، در سه ماهه اول سال ۹۳ ما به رشد مثبت رسیدیم و در سال ۹۳، ۳.۲ رشد اقتصادی داشتیم.

وی اضافه کرد: هم تورم را مهار کردیم و هم رشد اقتصادی را از منفی به مثبت تبدیل کردیم. یک معجزه اقتصادی اتفاق افتاد. چون وقتی ما مهار تورم را شروع کردیم، همه گفتند وقتی تورم را مهار می‌کنید، آن طرف با مسئله رشد چه می‌کنید؟ اینجا چه می‌شود؟ آن هم در سال ۹۳ مثبت شد.

رئیس‌جمهور افزود: با توجه به این که، رکود تورمی در آغاز داشتیم و علاوه بر اینکه ما در تحریم بودیم، در شش ماه دوم سال ۹۳ با یک معضل جدید مواجه شده بودیم. یعنی نفتی که در سال‌های قبل بین ۸۰ تا ۱۲۰ دلار قیمت آن بود، یک مرتبه به ۳۰ دلار رسید.

روحانی اضافه کرد: این یک تکانه بسیار شدیدی بود. اگر دولت قبلی وجود نداشت، همین تکانه می‌توانست کشور را از پا درآورد. آنچنان با آرامش ما حرکت و پیشرفت کردیم که اگر به کسی بگوییم تکانه شدید سال ۹۳ و ۹۴، می‌گویند کدام تکانه بود؟ مردم و دولت کمک کردند که ما بتوانیم از این تکانه عبور کنیم.

دولت یازدهم دوران طلایی اقتصاد ایران بود

وی افزود: آمار و ارقام ۴ سال اول دولت، یک دوران طلایی اقتصادی در ۵۰ سال گذشته را نشان می‌دهد. در طول این چهار سال تورم ما به طور متوسط حدود ۱۱ درصد بوده است. دو سال تورم تک رقمی بوده است.

رئیس‌جمهور گفت: حداقل ۲ سال یا بیش از ۲ سال تورم تک رقمی شد. رشد اقتصادی ما به طور متوسط در ۴ سال ۴.۷ بوده است. یعنی رشد اقتصادی ما نزدیک ۵ درصد بوده است.

روحانی اظهار داشت: با این تورم و رشد اقتصادی، ما از نیمه دوم ۹۳ تا پایان ۹۶ هر سه ماه نسبت به سه ماهه قبل خود، حدود ۷۰۰ هزار شغل خالص داشتیم.

وی گفت: ۵۰ سال قبل اقتصاد ایران را ورق بزنید. چهارسال طلایی داشتیم که در این چهار سال، تورم، رشد اقتصادی، اشتغال، صادرات غیر نفتی ما (حتی تراز صادرات غیرنفتی ما با واردات ما در یکی دوسال، مثبت شد) در ۶۰ سال قبل آن بی سابقه بود.

رئیس جمهور با بیان این که چرا این واقعیت‌ها را نمی‌گوییم؟، اظهار داشت: این چهار سالی بود که دولت در شرایط نسبتاً مناسب بود. یعنی ۹۲ تا ۹۴! ما فقط ۹۴ و ۹۵ بی تحریم بودیم و همان مدت بی تحریم نیز رشد اقتصادی ما بالاترین رشد اقتصادی در دنیا شد.

روحانی گفت: در سال ۹۵ رشد اقتصادی ما ۱۲/۶ بود. در سال ۹۵ رشد اقتصادی ما در دنیا بی نظیر بود. با رشد دو رقمی و با این شرایط در سال ۹۶ نیز ما شرایط مناسبی داشتیم، تا رسیدیم به سال ۹۷ که وارد یک جنگ شدیم.

وی تصریح کرد: این چیز عجیبی است. افرادی که افتخار می‌کنند ما در جنگ بودیم و در جنگ مسئولیت داشتیم، باید بهتر بدانند شرایط جنگ چگونه است.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: ما در سال ۹۷ وارد جنگ بی نظیر یا کم نظیر در تاریخ شدیم. یک جنگ اقتصادی تمام عیار! افرادی این جنگ را ایجاد کردند که دشمن ترین افرادها در آمریکا بودند. با کمک صهیونیست‌ها، با کمک تندروها در داخل آمریکا روی کار آمدند. یعنی ترکیب «پمپئو»، «بولتون» و «ترامپ» ترکیب عجیب غریب است.

بدترین افراد در آمریکا روی کار آمدند

روحانی افزود: بدترین افراد روی کار آمدند و چقدر اسرائیلی‌ها خوشحال بودند و چقدر اسرائیلی‌ها کمک کردند که این افراد سر کار بیایند. یکی از اهداف مهم آن‌ها، این بود که جمهوری اسلامی ایران را به زمین بزنند. اعلام کردند و به صراحت نیز گفتند، ما کاری می‌کنیم که جمهوری اسلامی دیگر نباشد. حتی گفتند ما در ماه‌های اولیه به این هدف می رسیم.

وی افزود: نسبت به صبر و مقاومت مردم بی انصافی کردند و نگفتند، این ملت یک تنه، یکپارچه و متحد در برابر آمریکا و همه آنهایی که هم پیمانان آمریکا بوده‌اند یا به ما کمک نکردند ایستاد و ملت ما موفق شد. پیروز شد و کشور را نگه داشت.

رئیس‌جمهور در عین حال تصریح کرد: مشکلات مردم خیلی زیاد بود اما در عین حال ما نگذاشتیم در این کشور قحطی و جنگ شود.

روحانی با بیان این که در دولت دوازدهم نگذاشتیم ترامپ بعد از خروج از برجام در هیچ مجمع جهانی موفق شود، اظهار داشت: برخی می‌گویند موفقیت اخلاقی به درد ما نمی‌خورد، ما پول می‌خواهیم. این بود؟ بعد از چهل سال از انقلاب به این نقطه رسیدیم که اخلاق به درد نمی‌خورد و پول به درد می‌خورد؟

وی افزود: موفقیت اخلاقی در سطح جهانی یکی از موفقیت‌های ما بود، اما موفقیت سیاسی هم داشتیم و اجازه ندادیم آنها در هیچ مجمع جهانی پیروز شوند و آنها را شکست دادیم. علاوه بر این، موفقیت حقوقی هم داشتیم. چرا حرفی از دادگاه لاهه نمی‌زنید؟

رئیس‌جمهور تصریح کرد: چرا موفقیت حقوقدان‌ها و دیپلمات‌ها را بازگو نمی‌کنید؟ مگر اینها ایرانی و انقلابی نیستند؟ آیا فقط عده‌ای خاص انقلابی هستند؟ بقیه افراد معلوم نیست از کجا و از کدام کره آمده‌اند؟

روحانی ضمن اشاره به این که بارها مورد اهانت قرار گرفتم اما اشکالی ندارد، گفت: افراد بسیاری زحمت کشیدند و تلاش کردند. وزرا، معاونین، مدیران کل و استانداران و فرمانداران خدمت بسیاری انجام داده‌اند. در شرایط بسیار سختی که سه سال مقاومت کردیم، چرا از جنگ اقتصادی چیزی نگفتید؟

آقای صدا و سیما چرا بحث جنگ اقتصادی را نگفتی

وی خطاب به سازمان صدا و سیما درخصوص مناظره های انتخاباتی، گفت: آقای صدا و سیما که سوال طراحی کردید! چرا در بحث اقتصادی حرفی از جنگ اقتصادی نزدید؟، چرا فراموش کردید؟ وقتی سیل اعتراضات آمد، در مناظره دوم چند کلامی به آن پرداخته شد.

رئیس‌جمهور افزود: واقعیات را به مردم بگویید، ما در ایام جنگ اقتصادی بودیم و علاوه بر این جنگ با یک معضلی مواجه شدیم که در صد سال اخیر بی نظیر بود.

روحانی درباره اثر کرونا بر شرایط کشور، خاطرنشان کرد: در ایام کرونا در کشور ما ۱.۱ میلیون نفر بیکار شدند. کرونا زندگی مردم و اقتصاد ما را بر هم زد. در سه ماهه اول سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸، صادرات ما ۴۸ درصد کاهش پیدا کرد.

وی با بیان این که اینها واقعیت است و در سه ماهه اول، صادرات و واردات تعطیل شد، تصریح کرد: شما نمی‌دانید در یک سال گذشته قیمت مواد غذایی در دنیا چند برابر شده است؟ طبق آمار از خرداد پارسال تا خرداد امسال ۴۰ درصد قیمت مواد غذایی در دنیا افزایش یافته است. اگر این‌ها را نمی‌دانید که جای تعجب است و اگر می‌دانید و نمی‌گویید باز هم جای تعجب است.

رئیس‌جمهور با طرح این پرسش که چرا واقعیات را نگوییم؟،اظهار داشت: وقتی قصد همه ما این است که به مردم خدمت کنیم و خادم آنها باشیم، چرا واقعیات را انکار کنیم؟ در ایام کرونا و با وجود بیکاری، مشکلات اقتصادی و مسائل پیش آمده، از آغاز سال ۹۷ وارد جنگ اقتصادی شدیم. طبق آمار در سال ۹۸ و بعد از بهار داشتیم به سمت شرایط بهتری پیش می‌رفتیم اما انتهای سال یعنی بهمن ماه با کرونا مواجه شدیم.

روحانی با اشاره به این که کرونا مشکلات بسیاری را بر ما تحمیل کرد، گفت: حداقل از کسانی که برای مردم جان دادند تشکر کنید. از پرستاران، پزشکان، مدافعان سلامت و کسانی که برای ساخت واکسن شبانه روز تلاش می‌کنند تشکر کنید. لازم نیست از دولت تشکر کنید.

وی ادامه داد: اداره شرایط کشور در جنگ و کرونا که خشکسالی هم به آن اضافه شده کار بسیار سختی بود، خشکسالی شدیدی که با آن مواجه هستیم در ۵۰ سال اخیر کم نظیر است. همه اینها در کنار هم قرار گرفته است. چرا از این واقعیات عبور می‌کنید؟

رئیس‌جمهور با بیان این که از همه این مسائل و واقعیات صرف نظر می‌کنیم، تاکید کرد: یک کلمه جواب بدهید، ما کشور را از قطعنامه‌های سازمان ملل و فصل هفت خارج کردیم یا نه؟ بگویید خارج کردیم یا نه؟ با برجام موافق هستید یا مخالف؟

روحانی تصریح کرد: برجام بود که سال ۹۵ و ۹۶ کشور را در مسیر توسعه و تحول قرار داد و امروز هم راه حل مشکلات کشور، بازگشت به برجام است. راه دیگری نداریم، اگر راه حل دیگری می‌دانید بگویید و بگویید نمی‌خواهیم به برجام برگردیم. امروز همه می‌گویند باید موضوع تحریم حل شود و باید از این شرایط خارج شد.

وی با طرح این پرسش که چه کسی آمریکا را پای میز مذاکره آورد؟ گفت: صبر و ایستادگی مردم و عملکرد دیپلمات‌های ما و موفقیت‌هایی که در چند دوره مذاکرات وین به دست آمده را می‌خواهید منکر شوید؟ چرا واقعیات را برای مردم بیان نمی‌کنید؟ در همه این شرایط سخت و مشکل، امروز در مسیر مهار کرونا تلاش جدی در حال صورت گرفتن است.

رئیس‌جمهور در رابطه با موضوع تهیه واکسن کرونا، گفت: ما واکسن خریداری کردیم و پول را پرداخت کردیم، قوه قضائیه آنجا از خواب غفلت بیدار شد و جلوی آن را گرفته است. چه باید کرد؟ در مورد دیگری واکسن را خریدیم، پول را پرداخت کردیم، ناگهان کشور مبدا جلوی صادرات سه میلیون دوز واکسن را به علت مواجهه با ویروس هندی کرونا گرفته است.

روحانی افزود: جای دیگری برای خرید واکسن از «کواکس» اقدام کردیم، وقتی برای پرداخت پول رفتیم، تحریم، ما را معطل کرد و نوبت ما را عقب انداخت. بنابراین وقتی می‌گوییم واکسن، باید به همه چیز اشاره کنیم. می‌گویند چرا بخش خصوصی را از تهیه واکسن منع کرده‌اید؟ ما منع نکرده‌ایم، هرکس می‌تواند برود انجام بدهد.

وی در رابطه با تولید واکسن داخلی، اظهار داشت: حتی در واکسن داخلی همه توان خود را گذاشته‌ایم و همه کمک‌های لازم صورت گرفته است و وزارت بهداشت و درمان روزانه در حال پیگیری است که به امید خدا این تلاش‌ها به ثمر خواهد رسید.

رئیس‌جمهور به تشریح نکات دیگری پرداخت و گفت: در این ۸ سال تحولات بزرگی رخ داده که باید به آنها توجه کنیم. امروز هیچکس نمی‌تواند بگوید من طرفدار فیلترینگ هستم. این دولت چه کرد در این ۸ سال؟ کسانی که در دولت یازدهم روبروی من بودند و همه جور پرونده درست کرده بودند تا موارد بسیاری را فیلتر کنند امروز طرفدار پهنای باند شده‌اند.

روحانی ادامه داد: اینها موضوعات مهم و بزرگی است که انجام شده است. امروز همه با تحریم مخالف هستند و می‌گویند باید به برجام برگردیم. پس برجام چیز خوبی شد؟ امروز همه کشور اعتراف کردند که قدرت هسته‌ای کشور قوی‌تر شده و نابود نشده است.

وی تصریح کرد: امروز کسی نمی‌تواند، توان هسته‌ای کشور را منکر شود، اگر لازم باشد هر کار و اقدام دیگری هم در راستای تقویت انرژی اتمی انجام خواهد شد.

رئیس‌جمهور با بیان این که کارهای بسیاری انجام داده شده است، تاکید کرد: علیرغم همه سر و صداهایی که بود، می‌خواستیم مدیریت بانوان را به ۳۰ درصد برسانیم، خوشبختانه توانستیم این عدد را به ۲۵ درصد برسانیم. این کار بزرگی بود که امروز همه با آن موافق شده‌اند.

روحانی خاطرنشان کرد: وقتی می‌خواستیم اقوام و قومیت‌ها را بیاوریم فرماندار، بخشدار و معاون استاندار کنیم، سر و صداهای بسیاری شد اما امروز همه موافق این عملکرد هستند. پس اقدامات بزرگی انجام شده است و وقتی به بطن مسئله نگاه کنیم یک تحول بزرگ در کشور ما رخ داده است.

وی با تاکید بر این که علیرغم جنگ اقتصادی و همه مشکلات، به کوری چشم دشمنان رشد اقتصادی سال ۹۹، مثبت است، بیان کرد: این آمار در همه سایت‌ها و نهادهای مربوطه موجود است. رشد اقتصادی ما منفی نیست و این مسئله خیلی مهمی برای کشور است.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: در این مدت هفته‌ای نبوده که افتتاح بزرگ نداشته باشیم. پنجشنبه همین هفته نیروگاهی با قدرت ۱۴۰۰ مگاوات در بندرعباس آغاز به کار خواهد کرد. در همین دولت با همین تحریم و مشکلات، فردا پنجاه و ششمین سد ملی نیز افتتاح خواهد شد.

روحانی با اشاره به این که به توسعه گاز در روستاها نگاه کنید، تاکید کرد: هیچکس نگفت آب و برق و گاز برای اولین بار در تاریخ ایران برای گروه کم مصرف مجانی شده است. چرا نمی‌گویید؟ چرا می‌ترسید؟ به مردم بگویید این دولت کاری کرد که برای افراد کم مصرف آب و برق و گاز مجانی شد.

عشق به قدرت چه می‌کند

وی با طرح این پرسش که چرا همسان‌سازی، حقوق بازنشستگان و همه اینها فراموش شده است؟ تصریح کرد: عشق به قدرت چه می‌کند و همه چیز را از یاد افراد می‌برد. اینکه پتروشیمی ما تقریباً دو برابر شده است، قابل انکار نیست. ۱۷ طرح پتروشیمی را فقط در سال ۹۹ افتتاح کرده‌ایم.

رئیس‌جمهور با تاکید بر این که این دستاوردها جهش بزرگی برای کشور است، تصریح کرد: اینها سر سوزن نیست که گم شود، اینها موارد بزرگی هستند که پنهان نمی‌مانند. اینکه ۵۶ میلیون لیتر تولید بنزین امروز به ۱۰۷ میلیون لیتر رسیده است، این که ۹۷ میلیون لیتر تولید گازوئیل امروز به ۱۱۳ میلیون لیتر رسیده است فراموش شده است؟

روحانی افزود: این که محصولات غذایی ما علیرغم همه مشکلات از ۹۷ میلیون تن به ۱۲۷ میلیون تن رسیده است را فراموش کرده‌اید؟

وی خطاب به دولتمردان، گفت: عزیزان من در همه دستگاه‌ها، معاونین، وزرای محترم! در هفته‌های پیش رو با همان قدرت و با همان روحیه روز اول باید کار کنید. طرح‌ها را باید پیش ببریم و برای حل هر مشکلی که از دستمان بر می‌آید کوتاهی نکنیم.

با تخریب‌ها روحیه دولت خراب نمی‌شود

رئیس‌جمهور تصریح کرد: این حرف‌ها و تخریب‌ها نمی‌تواند روحیه دولت یازدهم و دوازدهم را خراب کند، دولت یازدهمی که در برابر دنیا ایستاد و شش قدرت را آورد و به توافق رسید. دولت دوازدهمی که سه سال و نیم در برابر یک جنگ بزرگ ایستادگی کرد و پیروز شد.

روحانی با تاکید بر این که همه حتی دشمنان به این پیروزی اعتراف کرده‌اند، بیان کرد: بنابراین ما باید راه خود و مسیرمان را ادامه دهیم و در برابر حرف‌های دروغ هر وزیری، هر بخشی و هر سازمانی موظف است پاسخ بدهد.

وی افزود: ممکن است صدا و سیما پاسخ ما را پخش نکند، ما پاسخ خود را باید بدهیم. تاریخ آن را پخش خواهد کرد. تاریخ، صدا و سیما نیست و سعه صدر دارد و اینها را بازگو خواهد کرد. شما واقعیات و حقایق را به مردم بگویید، مردم نیز بیدار و هوشیار هستند.

رئیس جمهور در پایان گفت: امیدوارم انتخابات پرشور و خوبی پیش رو داشته باشیم که مردم به سلامت پای صندوق بروند و امیدواریم دولتی قوی‌تر از دولت یازدهم و دوازدهم تشکیل شود و مردم از آن استفاده کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − 9 =

دکمه بازگشت به بالا