شناسایی ۴۰۰ هزار ملک اجاره‌ای برای دریافت مالیات

ریال نیوز : سازمان امور مالیاتی اعلام کرد که با بررسی اطلاعات دریافت شده از سامانه املاک و مستغلات، تعداد ۱۵۰۰ مشاور املاک و بیش از ۴۰۰ هزار مودی جدید در منبع مالیات مستغلات شناسایی شده است.

به گزارش ریال نیوز، بر اساس ماده ۵۳ قانون مالیات‌های مستقیم، درآمد مشمول مالیات املاکی که به اجاره گذاشته می‌شوند، عبارت است از کل مال‌الاجاره اعم از نقدی و غیرنقدی پس از کسر ۲۵ درصد بابت هزینه‌ها و استهلاکات و تعهدات مالک نسبت به مورد اجاره؛ بنابراین ۷۵ درصد درآمد اجاره املاک مشمول مالیات بوده و ۲۵ درصد آن معاف از مالیات است.

البته در تهران خانه‌های با مساحت کمتر از ۱۵۰ متر و در سایر نقاط کشور واحدهای کمتر از ۲۰۰ متر مربع از مالیات معاف هستند.

هشتم خرداد امسال نمایندگان مجلس شورای اسلامی، موجران املاک مسکونی را مکلف کردند تا قرارداد اجاره املاک و مستغلات را از طریق دفاتر اسناد رسمی در سامانه الکترونیک ثبت اسناد یا در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور ثبت کنند. در حال حاضر دریافت کد رهگیری برای قراردادهای اجاره به صورت رایگان است و مالکان و مستاجران می‌توانند بدون مراجعه به دفاتر مشاور املاک نسبت به دریافت کد رهگیری اقدام کنند.

بر اساس اطلاعات جدیدی که سازمان امور مالیاتی اعلام کرده از تعداد ۳۷۳ هزار ۱۳۱ مودی دارای شرایط مشمولیت ماده ۷۷ قانون مالیات‌های مستقیم، تعداد ۶۳ هزار و ۴۱ مودی فاقد ثبت نام مالیاتی شناسایی شده است.

این شناسایی بر اساس اطلاعات دریافت شده از سازمان‌های مرتبط و کسب و کارها در اجرای ماده ۱۶۹ مکرر مالیات‌های مستقیم مربوط به سال‌های عملکرد ۱۳۹۵ الی ۱۳۹۹، اطلاعات جدیدی که در سال ۱۴۰۲ دریافت شد و همچنین بررسی اطلاعات درون سازمانی مربوط به عملکرد سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۹ تهران و سایر شهرها به دست آمده است.

همچنین با بررسی اطلاعات دریافت شده از سامانه املاک و مستغلات کشور مربوط به عملکردهای ۱۳۹۹ تا ۱۴٠٠ تعداد ۱۵۰۰ مشاور املاک و بیش از ۴۰۰ هزار مودی جدید در منبع مالیات مستغلات نیز شناسایی شدند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 + 16 =

دکمه بازگشت به بالا