سفر هیات بلندپایه ارمنستانی به تهران

به گزارش ریال نیوز به نقل از سازمان توسعه تجارت ایران، مجتبی موسویان  از برنامه‌ریزی‌های انجام شده توسط وزارت امور خارجه و وزارت صمت، جهت سفر هیاتی بلندپایه متشکل از بخش دولتی و خصوصی به ریاست وزیر اقتصاد ارمنستان جهت پیشبرد اهداف تجاری و اقتصادی در اوایل ماه آینده به تهران خبر داد.

معاون توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت ایران در جلسه میز کشوری ارمنستان که با دستور کار بررسی راهکارهای افزایش تبادلات تجاری با این کشور برگزار شد، بیان داشت: مذاکره درخصوص توسعه و شمول بیشتر کالاها در تفاهم‌نامه اقتصادی اوراسیا، تفاهمات بانکی و ترانزیتی، ارتباط مناطق آزاد ارس و مغری و هماهنگی جهت برگزاری نمایشگاه اختصاصی ایران در ایروان از اهداف این سفر است.

وی افزود: همچنین یکی دیگر از برنامه‌های هیات تجاری مذکور بازدید از چند مرکز تولیدی و صنعتی و بررسی تولید مشترک و صادرات تولیدات به سایر کشورهاست.

* راه‌اندازی XRAY مسافری و کامیونی در پایانه مرزی نوردوز

در این نشست، بهروز حسن‌الفت، مدیرکل دفتر اروپا و امریکای سازمان توسعه تجارت ایران با ارائه گزارشی از وضعیت موجود روابط تجاری و اقتصادی ایران و ارمنستان به راه‌اندازی XRAY مسافری و کامیونی در پایانه مرزی نوردوز اشاره کرد و گفت: امید است با راه‌اندازی تجهیزات موصوف از معطلی‌های بی‌مورد صادرکنندگان جلوگیری شود و شاهد کاهش قاچاق کالا در مرز نوردوز باشیم.

وی افزود:  براساس گزارش ارائه شده، حجم صادرات کشورمان به ارمنستان در سال 2019 رقمی بیش از 330 میلیون دلار بوده است که سوخت و فرآورده‌های نفتی سهمی 29 درصدی و سیمان و کلینکر سهمی 20 درصدی را به خود اختصاص داده است.

الفت اظهار داشت: فولاد و محصولات فولادی، مواد پلاستیکی و میوه و سبزیجات، کاشی و سرامیک، شیشه‌های ساختمانی و مواد شیمیایی و کودها در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

مدیرکل دفتر اروپا و امریکای سازمان توسعه تجارت همچنین گفت: با وجود ویروس کرونا و کاهش تبادلات تجاری کشورها، حجم صادرات کشورمان به ارمنستان 255 میلیون دلار بوده است که نسبت به ده ماهه گذشته کاهش محسوسی نداشته است که این موضوع به دلیل عضویت ایران در اتحادیه اوراسیا و کاهش نرخ تعرفه‌ها بوده است.

8 اهمیت بازار ارمنستان برای ایران

عباس بدخشان ظهوری، سفیر ایران در ایروان نیز در این جلسه، با تشریح اهمیت بازار و کشور ارمنستان، شرایط سیاسی برای ورود به بازار این کشور را فراهم دانست.

وی عضویت ارمنستان در اتحادیه اقتصادی اوراسیا و داشتن تعرفه‌های ترجیحی با برخی کشورهای اروپایی را از مولفه‌های مورد تمایز ارمنستان در میان کشورهای همسایه ذکر کرد.

 در ادامه همچنین مشکلات مربوط به حمل و نقل و ترانزیت، مسائل بانکی و زیرساخت‌های پایانه مرزی نوردوز و استفاده از ظرفیت‌های منطقه آزاد ارس مورد تبادل نظر قرار گرفت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 2 =

دکمه بازگشت به بالا