فرهنگ سازی اولین گام مدیریت صحیح مصرف

ریال نیوز : مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین گفت: فرهنگ سازی اولین و مهمترین گام در جهت مدیریت صحیح مصرف می باشد.

به گزارش ریال نیوز به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه ای قزوین نشست خبری مدیران ارشد صنعت آب و برق استان قزوین با اصحاب رسانه و با هدف بیان ضرورت و اهمیت مدیریت مصرف در گذر از پیک بار تابستان برگزار شد.

یداله ملکی رئیس شورای هماهنگی مدیران صنعت آب و برق استان در این نشست اظهار داشت: اساسی ترین مشکل کشور در مقوله آب و برق در حال حاضر نحوه مصرف می باشد. وی ادامه داد: علیرغم اینکه ما در یک کشور خشک و نیمه خشک هستیم اما منابع کافی برای تامین نیازهای کشور موجود است ولی متاسفانه نحوه مصرف در زمینه آب و برق سبب شده تا با بحران کمبود منابع آبی و ناترازی در زمینه تولید و مصرف برق روبرو باشیم و این موضوع خود لزوم و اهمیت همراهی رسانه را جهت افزایش سطح آگاهی های عمومی برای صرفه جویی و مدیریت صحیح مصرف کردن بیش از پیش پررنگ می کند.

ملکی تصریح کرد: نحوه مصرف آب در استان چه در بخش کشاورزی و چه در بخش های شرب، صنعت و خدمات بسیار نامناسب است و باید گام های اساسی برای اصلاح این روند برداریم که اولین و مهمترین گام در این مسیر، فرهنگ سازی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین در ادامه بیان داشت: خشکسالی و تغییر اقیلم از یک سو و افزایش برداشت در بالادست رودخانه ها در استان های هم جوار از سوی دیگر سبب شده تا دبی و آورد رودخانه های استان بسیار کم شود و همین موضوع سبب افت سفره های زیرزمینی شده است.

ملکی با اشاره به چالش های منابع آبی نیز گفت: بهره وری پایین آب و ساختار نظام مالکیت در بخش کشاورزی، قیمت یارانه ای آب، رشد جمعیت، الگوی نادرست کشت و عدم تفکیک آب شرب از بهداشت از جمله مشکلات موجود در بحث مصرف آب می باشد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین در خصوص اجرای طرح تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی در استان عنوان داشت: این طرح بزرگ از سنوات گذشته در استان شروع شده و ما به کمک پروژه های تعریف شده در این طرح از جمله بستن چاه های غیرمجاز، نصب کنتورهای هوشمند، راه اندازی اکیپ های گشت و بازرسی، جلوگیری از اضافه برداشت چاه های مجاز و… تاکنون توانسته ایم بیش از 580 میلیون مترمکعب آب را در سفره های آب زیرزمینی حفظ و حراست نمائیم.

ملکی در بخش پایانی صحبت های خود با اشاره به آخرین وضعیت پروژه های عمرانی شرکت گفت: سد نهب امسال بهره برداری کامل می شود و آبرسانی به آبیک تا پایان همین ماه تکمیل و به بهره برداری می رسد، سد بالاخانلو امسال آبگیری اولیه می شود و در ادامه نیز در سال جاری عملیات اجرایی آبرسانی به 14 شهر و 194 روستای استان از سد طالقان شروع خواهد شد که این پروژه به بیش از 70000 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که مقدمات آن انجام شده است

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − 7 =

دکمه بازگشت به بالا