فروش واکسن‌های تقلبی به اسم قاچاق

به گزارش ریال نیوز، ناصر ریاحی مورد واردات واکسن کرونا اظهار داشت: تا کنون بخش خصوصی وارد موضوع واردات واکسن نشده است. بعضی شرکت‌ها پیشنهاداتی در این مورد مطرح کرده‌اند و در دست بررسی است اما قطعا سری‌های ابتدایی واکسن کرونا را دولت و وزارت بهداشت وارد می‌کند.

وی در ادامه افزود: احتمال اینکه در سری‌های بعدی بخش خصوصی وارد شود وجود دارد اما از آنجا که واکسن‌های توزیعی اجازه مصرف در شرایط اضطراری گرفته‌اند یعنی ثبت شده نیستند، واردات هر واکسنی برای شرکت‌ها مسئولیت سنگینی خواهد داشت. وقتی دارو ثبت می‌شود بخشی از مسئولیت دارو به عهده وارده کننده و بخش عمده آن در چارچوب مدارک و مقتضیات به عهده وزارت بهداشت است اما وقتی دارو غیرثبتی باشد مسئولیت به طور کلی به عهده واردکننده است. بنابراین تا وقتی این واکسن‌ها ثبت قطعی شوند دولت واردات را انجام می‌دهند.

نایب رییس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: همه شرکت‌های مهم دنیا در ایران دفتر یا نماینده دارند که آنها نیز پیشنهاداتی مطرح کرده‌اند. شرکت‌های ایرانی واردکننده هم در این مورد مذاکراتی انجام داده‌اند.

وی در پاسخ به سوالی در مورد احتمال قاچاق واکسن کرونا به داخل کشور گفت: به هیچ وجه چنین احتمالی وجود ندارد. در همه کشورها دولت‌ها با کنترل زیاد و در رده‌های سنی مختلف واکسیناسیون را انجام می‌دهند بنابراین احتمال قاچاق حتی در سطح خرد هم نیست و احتمال آن بسیار کم است چراکه واکسن تحت کنترل دولت‌ها و در مراکز دولتی استفاده می‌شود. ممکن است داروهای دیگر از بیمارستان‌ها برداشته شود اما کنترل روی واکسن کرونا بالا است.

رییس اتحادیه واردکنندگان دارو اضافه کرد: شرایط نگهداری این داروها مانند دمای منفی 70 تا 80 درجه سانتی‌گراد و در مورد واکسن‌های آمریکایی تا منفی 20 درجه، باعث می‌شود که احتمال قاچاق نزدیک به صفر برسد.

ریاحی خاطرنشان کرد: کسی نمی‌تواند دارویی را که باید در دمای منفی هشتاد درجه بماند را قاچاق کند. به ضرس قاطع می‌گویم واکسن‌هایی که به این نام فروخته می‌شوند، تقلبی هستند. بعدها هم اگر چنین ادعایی مطرح شود نمی‌توان به آن اعتماد کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × سه =

دکمه بازگشت به بالا