وب سایت‌ها به دلیل تحریم قابل تمدید نیستند

اولین معضلی که امروزه با آن مواجه هستیم افزایش قیمت دلار است که متاسفانه وضعیت تعداد زیادی از وب سایت‌ها را مختل کرده و دامنه خیلی از وب سایت‌ها به دلیل تحریم قابل تمدید نیستند

با خروج آمریکا از برجام بسیاری از سایت ها و مشاغل اینترنتی نیز با مشکل مواجه شدند. در همین راستا با مهندس مرتضی لطفی کارشناس آی تی و مدیر عامل شرکت آرین وب گفتگویی داشتیم:

در حال حاضر وب سایت‌ها با چه معضلات مواجه هستند؟

اولین معضلی که امروزه با آن مواجه هستیم افزایش قیمت دلار است که متاسفانه وضعیت تعداد زیادی از وب سایت‌ها را مختل کرده و دامنه خیلی از وب سایت‌ها به دلیل تحریم قابل تمدید نیستند. برخی هم سرورهایشان خارج از ایران است که الآن به خاطر قیمت ارز دیگر قادر به ادامه کار نیستند.

همچنین سایت‌هایی که میزبانی‌شان خارج از ایران است از لحاظ سرعت و سئو با موتورهای جست و جوگر راحت‌تر می‌توانند ارتباط برقرار کنند و محدودیت‌های کمتری داشته باشند ولی در حال حاضر کمی در زیر‌ساخت‌های داخلی دچار ضعف هستیم برای همین عده‌ای مجبورند از این موضوع فاصله بگیرند تا افت بازدید کننده نداشته باشند.

علت عدم رعایت کپی رایت در کشورمان چیست؟

حفظ حقوق کپی رایت برای هر شخصی چه از لحاظ عرفی و چه شرعی باید الویت داشته باشد، اما در این دوره با وجود برخی مسائل افرادی مثل من در بخش‌های فنی سایت و سرور حتما باید برای امنیت بیشتر از نرم افزارهای اصلی استفاده کنند تا امنیت لازم را تامین کند ولی نرم افزار اصلی بسیار گران است یا موجود نیست و یا اکثرا کرک شده تا با قیمت مقرون به صرفه‌تری قابل استفاده باشند. آنهایی هم که نرم افزارهای تحت وب هستند نال شدندکه این ضربه بزرگی از لحاظ امنیتی وارد می کند. در این صورت، کاربران نرم افزارها از خدمات اصلی شرکت ارائه دهنده بی‌بهره می‌مانند. اگر خودمان هم بخواهیم سمت تولید نرم افزار برویم به صرفه نیست چون نرم افزاری که سال‌هاست آزمون و خطایش را پس داده و کل دنیا در حال استفاده از آن هستند تولید مجددشان معقولانه نیست. مثل این است که ما دوباره چرخ را اختراع کنیم!

پیشنهاد بهتر این است که روی نرم افزارهایی زمان بگذاریم که قبلا تولید نشده است و نیاز های امرزوی کاربران را برطرف کند نه اینکه به خاطر ارز یا تحریم‌ها سمت تولید مجدد نرم افزارها تکراری برویم. ما در بحث IT می‌توانیم خدمات بهتری ارائه دهیم ولی باید بررسی شده این کار صورت پذیرد تا مفید واقع شده و پایدار باقی بماند.

درحال حاضر از بخش امنیتی پایینی برخورداریم؟

از لحاظ امنیت کمی ضعف داریم چون خیلی از وب سایت‌ها زیر نظر سازمان صنعت و معدن هستند و نمادی را جهت فعالیت دریافت کرده‌اند. این نماد نشان از مجاز بودن سایت‌ها به هر فعالیتی نیست بلکه توصیه می‌کنم کاربران همیشه قوانین وب سایت‌ها را قبل هر خریدی به صورت مکتوب چه از طریق ایمیل و چه از طریق پیج‌ها و یا صفحاتی که داخل وب سایت موجود است دریافت و مطالعه کنند تا خریدی که انجام می‌دهند مشکل حقوقی و یا قانونی نداشته باشد. یکی از مواردی که امروزه ما خیلی با آن برخورد داریم خرید اینترنتی است. به طور مثال کاربر خریدی انجام می‌دهد که در آن عناوینی جهت فریب کاربر و جذب آن استفاده شده است و فرد بعد از خرید متوجه شده آن چیزی که در سایت گفته شده نبوده با خواسته او تفاوت داشته است. بعد از اینکه اعتراض می‌کنند هیچ پاسخ درستی از سایت داده نمیشود و کاربر مجبور به شکایت می شود.

در نهایت شکایت به وزارت صنعت و معدن که زیر مجموعه‌ای به نام آی نماد دارد ارجاع داده می‌شود و یا از طریق پلیس فتا پیگیری می‌شود ولی همه این رسیدگی‌ها مستلزم این است که کاربر مقرراتی را رعایت کرده باشد تا به شکایتش رسیدگی شود.

چه توصیه‌ای درباره این موضوع می‌توانید به کاربران داشته باشید؟

در وب سایت‌های اینترنتی حتی به ظاهر معتبر متاستفانه ضعف‌های زیادی داریم و کلاهبرداری‌های بزرگی انجام می‌شود و لازم است بعد از مطالعه دقیق قوانین سایت درخواست یا بازخورد درخواست خود را از طریق ایمیل دریافت کنند تا همین حداقل مدرک مستند را در صورت بروز رخدادی در دست داشته باشند. پیشنهاد می شود اسم سایت فروشنده را در موتور های جستجو بررسی کنید تا از تجربیات و نظرات سایر کاربران در زمینه خرید موفق یا ناموفق از سایت مورد نظر استفاده کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 + 9 =

دکمه بازگشت به بالا