قرارگاه امداد اجتماعی در مناطق آزاد تشکیل می شود

ریال نیوز : جمعی از مداحان کشور در لبیک به فرمایشات اخیر حضرت آقا با حمایت دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، اقدام به تاسیس قرارگاه ملی امداد اجتماعی امیرالمومنین کردند.

به گزارش ریال نیوز، نشست تبیینی آغاز فعالیت های قرارگاه ملی امداد اجتماعی امیرالمومنین (ع) با حضور مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی برگزار شد.

سعید محمد در این نشست بیان کرد: رهبر معظم انقلاب به کرات در سخنان خویش بر لزوم استفاده از ظرفیت های مردمی نهادهای خودجوش غیر دولتی در ترویج فرهنگی اسلامی سخن گفته اند که بهره مندی از ظرفیت های اقشار مختلف از جمله جوانان متعهد و متخصص  و دارای راهکار از جمله آنهاست.

وی افزود: انجام کار در مجموعه های دولتی با کندی و افت و خیز روبروست، ولی بهره گیری از ظرفیت های خودجوش مردمی این نواقص را ندارد برای همین است که حضرت آقا امروز دغدغه آسیب های اجتماعی و راهکارهای مقابله با آنرا دارند.

مشاور رئیس جمهور گفت: در جامعه یک و نیم میلیون نفری هشت منطقه آزاد که عموما مناطق مرزی هستند با مشکلات و محرومیت های بسیاری روبرو هستیم همچون چابهار که با درصد بالایی از حاشیه نشینی مواجه است، در صورتی که تا اسم مناطق آزاد می آید همه به یاد کیش می افتند، کیش و قشم هم با وجود چهره زیبا درگیر مشکلات بسیاری هستند.

سعید محمد بیان کرد: نسبت به بهبود وضعیت اجتماعی فرهنگی این جامعه کوچک دغدغه داریم و باید کاری صورت گیرد، حضرت آقا هم مصر بر استفاده از ظرفیت های جامعه مداحان کشور هستند، چرا که هیات ها ساختار دارند، بدنه دارند، از مردم کف محلات تشکیل شده اند و با معضلات اجتماعی آشنایی نزدیک دارند.

وی ادامه داد: چنین جلساتی را با طلاب نیز داشته ایم تا از ظرفیت و حضور آنان در مناطق بهره ببریم، با گروه های جهادی نیز اکنون کاملا متصل هستیم، مناطق را دیده اند طرح و برنامه هایشان را آماده کردند و می دانند کجا نیاز به درمانگاه یا مدرسه دارد، با مجموعه هایی همچون بنیاد برکت هم برای طرح های خود اشتغالی توافقاتی داشته ایم.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی گفت: در بحث زندانیان جرائم غیر عمد مناطق آزاد هم اقداماتی صورت گرفته است، افراد علاقه مند به کار خیر حضور دارند شما نیز مورد وثوق هستید، اینگونه می توان خیران و مشکلات را به هم وصل کرد.

سعید محمد تصریح کرد: در ادواری شاید نگاه این بوده که هدف مناطق آزاد صرفا توسعه اقتصادی است، کسی که پول آورد کار دیگر خواست هم بکند، الان ولی هر فعالیت اقتصادی باید پیوست فرهنگی اجتماعی هم داشته باشد، مجموعه ها را موظف کرده ایم از نیروهای بومی استفاده کنند، آموزشگاه فنی و حرفه ای تاسیس کرده و آنان را آموزش دهند، نه این که بومیان فقط به عنوان نگهبان استفاده شوند، حل کردن همه مشکلات فقط پول نمی خواهد گاهی با تدبیر و اندیشه می توان موضوعات را حل کرد.

وی با اشاره به نامگذاری این مجموعه به عنوان قرارگاه امیرالمومنین گفت: حضرت علی(ع) مصداق کامل عدالت خواهی و دغدغه اجتماعی بود، تا آنجا که شخصا به خانه ایتام سر می زد و لقمه نان و خرما به دهان کودکان یتیم می گذاشت، امروز وظیفه داریم با نصب العین رویکرد ائمه معصومین(ع) در تحقق عدالت، رفع محرومیت و توسعه متوازن قدم برداریم.

** آسیب اجتماعی مهمترین خطر انقلاب اسلامی است

در ادامه این نشست، معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد گفت: آقا فرمودند آسیب اجتماعی مهمترین خطر انقلاب اسلامی است، در جلسه هفته قبل با مداحان نیزشاهد بیان دغدغه ایشان در خصوص ورود مداحان به حوزه مقابله با معضلات اجتماعی بودیم.

مهدی حسین زاده افزود: در حوزه های حکمرانی اجتماعی برای حل مسئله، مهمترین مولفه ورود مردم به موضوعات است، بهترین ظرفیت های مردمی ما در هیات حضور دارند، هیات ها و مداحان امین مردم هستند زیرا همه ما در این هیات ها بزرگ شده ایم، باید ظرفیت های بالفعل موجود در هیات ها پای کار آسیب های اجتماعی بیایند.

دبیر قرارگاه ملی امداد اجتماعی امیرالمومنین نیز گفت: در تلاش هستیم ظرفیت مداحان و ستایش گران اهل بیت در قالب این قرارگاه بکارگیری شود، حضرت آقا به دفعات از لزوم ورود مداحان به حوزه مقابله با آسیب های اجتماعی سخن گفته اند. 

علی قجری ادامه داد: امیدواریم تا پایان سال جاری برنامه ریزی ها و بازدید های میدانی صورت گرفته و فاز شناسایی و آسیب شناسی را داشته باشیم، تا از ابتدای 1401 کار عملی شروع شود.

در ادامه این نشست، رئیس قرارگاه ملی امداد اجتماعی امیرالمومنین بیان کرد: امیدواریم فعالیت های قرارگاه امیرالمومنین در مناطق آزاد و ویژه الگویی برای کل کشور بشود تا بتوان از این ظرفیت ها بهره برد، زمانی به رئیس جمهور وقت گفتم از مشورت های جامعه مداحان بدون حکم و هزینه بهره ببرید، زیرا ما در میان مردم هستیم، می دانیم چه می خواهند و چه می گویند.

مرتضی طاهری افزود: آقا در دیدار اخیر فرمودند که مداحان در صحنه های مختلف همچون، سیل، زلزله و کرونا خوش درخشیده اند، در جهاد تبیین نیز باید وظیفه خود را انجام دهیم.

طاهری یادآور شد: از قبل انقلاب اهل منبر دنبال فعالیت های امدادی و جهادی بوده اند، بارها گفته ام که استاد ما مرحوم کافی به تنهایی یک جهاد سازندگی بود، در هر روستایی منبر می رفت اگر مثلا درمانگاه نداشتند، خشت اول را می گذاشت، مردم پای کار می آمدند، بعد هم پیگیری می کرد تا کار به نتیجه برسد.

این مداح اهل بیت تصریح کرد: مردم نسبت به نوکران اهل بیت علاقه خاصی دارند، چنانچه همواره در مراحل حساس دلشان با نظام، انقلاب و اهل بیت بوده است، انشاالله که به برکت نام امیرالمومنین، ماه با عظمت رجب و ایام الله دهه فجر گامی برای حل مشکلات مردم در این قرارگاه برداشته شود.

حجت الاسلام احمد پناهیان نیز در ادامه این جلسه گفت: کار جهادی سبب حیات مجدد جامعه می شود، اینکه محرومیت های مستضعفین را ببینیم و بی تفاوت باشیم سبب قساوت قلب می شود، از جمله رسالت های ما مداحان احیا القلوب است، در آخرالزمان قلب جوان های ما مورد هجمه قرار خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: مردم نباید از اهل بیت دور بشوند، ضرر کم شدن اعتقاد مردم به اهل بیت از ضرر کم شدن باور آنها به نظام بیشتر است، زیرا به پشتوانه ایمان به اهل بیت بود که انقلاب اسلامی برپا شد و اقشاری که بیشترین اعتقاد را به اهل بیت داشتند به جبهه ها رفتند و با نثار جان جنگ را پیش بردند.

پناهیان یادآور شد: اتصال به دانشگاه و فناور شدن فعالیت های جهادی را به فال نیک می گیریم، دشمن چهل سال قبل با تاسیس امثال اندیشکده رند کار علمی برای تخریب اسلام و انقلاب اسلامی را آغاز کرد، اکنون ما باید کار جهادی را با علم پیوند بدهیم بگونه ای که مشکلات مردم حل شود ولی تعالی دهی را هم مد نظر داشته باشیم. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 5 =

دکمه بازگشت به بالا