قطعات خودرو در بازار کمیاب شد

به گزارش ریال نیوز،این روزها بازار خودرو وضعیت خوبی ندارد و قیمت ها همچنان به شدت بالاست. با وجود این که اندکی کاهش قیمت رخ داده اما مردم توان خرید خودروی جدید را ندارند. در این شرایط علاوه بر این که قیمت ها بالا رفته شرایط در بخش لوازم یدکی نیز اصلا مساعد نیست. در این بخش نیز شاهد افزایش قیمت ها هستیم و آنطور که به نظر می‌رسد مدتی است با کمبود قطعات در بازار مواجه شده‌ایم.

طی چند ماه اخیر هشدارهای زیادی توسط مهدی کاظمی، سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی خودرو داده شد که با کمبود لوازم یدکی مواجه شده‌ایم. بعد از گذشت مدتی دوباره به سراغ این عضو اتحادیه لوازم یدکی رفته‌ایم تا از کم و کیف تامین قطعات خودرو در بازار لوازم یدکی کشور اطلاعات جدیدی به دست بیاوریم. در ادامه مشروح این گفت و گو که توسط خبرنگار گسترش نیوز انجام شده است را می‌خوانید.

کاظمی ابتدا در خصوص آخرین وضعیت تامین قطعات خودرو در بازار گفت: وضعیت ما از لحاظ تامین قطعات نسبت به چند ماه قبل نه تنها بهتر نشده بلکه با شرایط بدتری مواجه شده‌ایم. در حقیقت با توجه به هشدارهایی که ما از اسفند ماه سال گذشته به دولت دادیم همچنان با همان وضعیت در حال پیش رفتن هستیم. قطعه به دلیل این که واردات نداریم کمیاب شده است. در خصوص خودروهای داخلی تا حدودی کم و بیش تولید داخلی را داریم و کفاف همه خودروه را نمی‌دهد اما در هر صورت با ۱۰ الی ۱۵ روز گذشت زمان قطعه بالاخره پیدا می‌شود. اما در رابطه با خودروهایی که ساخت خارج هستند کمبود قطعه دارند مخصوصا آن هایی که تعدادشان در ایران کم است شرایط خوبی نداریم.

وی ادامه داد: اگر از خودرویی ۲۰۰ دستگاه در ایران باشد تولید قطعه آن در کشور صورت نمی‌گیرد به دلیل این که برای سازنده به صرفه نیست. برای واردات هم حتی نمی‌صرفد که واردکننده قطعات را به کشور بیاورد. در هر صورت همچنان ما مشکل سابق را داریم و مرتبا اعلام می‌کنیم که مسئولان این قضیه را پیگیری کنند و به واردکنندگان کمک کنند حداقل به صورت ارز آزاد قطعه وارد کشور کنند. در نهایت مردم صنف ما را مقصر می‌دانند اما هشدارهای لازم را داده بودیم در صورتی که گوش شنوا وجود نداشت.

تولید تمام قطعات خودروهای داخلی در کشور

سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی در پاسخ به این سوال که آیا ما توان تولید تمام قطعات خودروهای داخلی را داریم؟ به گسترش نیوز گفت: در خصوص خودروهای داخلی برای بعضی مدل ها به صورت ۱۰۰ در ۱۰۰ قطعات در داخل کشور تولید می‌شود اما کفاف تامین بازار را ندارد. البته این نکته را نیز باید گفت که در رابطه با برخی قطعات نیز ما حتی مازاد تولید داریم و صادرات نیز انجام می‌دهیم. بعضی از قطعات تا ۴۰ الی ۵۰ درصد نیاز تولید می‌کنیم و برای مابقی ناچار به واردات هستیم. ما اکثریت قطعات را تولید می‌کنیم ولی نمی‌توانیم همه را به صورت تولید انبوه داشته باشیم زیرا تعداد کارخانه ها کم است. لنت با وجود این که برای کمبود واردات داریم حدود ۱۰ الی ۲۰ کارخانه در سطح کشور داریم.

وی در پایان تاکید کرد: دولت، وزارت صمت، گمرک و سازمان استاندارد باید به صنف ما کمک کنند تا بتوانیم واردات داشته باشیم و کمبود قطعات را در سطح کشور برطرف کنیم. این نکته را باید گفت به دلیل ثابت نبودن نرخ ارز تقریبا واردات نداریم چرا که واردکنندگان احساس امنیت نمی‌کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − 8 =

دکمه بازگشت به بالا