قیمت مسکن چقدر کاهش می‌یابد؟

به گزارش ریال نیوز،در حالی‌که این روزها روند نزولی قیمت مسکن در برخی شهرهای کشور و برخی مناطق تهران نیز آغاز شده است برخی از متقاضیان مسکن با این تصور که قیمت ها به شدت کاهش خواهد یافت منتظر افت سریع قیمت ها هستند.

برخی فعالان بازار و کارشناسان مسکن بر این باور هستند که کاهش قیمت مسکن بیش از 30 درصد تا 40 درصد دور از تصور بازار است چرا که هنوز قیمت نهاده های مسکن کاهش نیافته و قیمت انشعابات و عوارض شهرداری نیز که بر قیمت تمام شده مسکن تاثیر می‌گذارد پایین نیامده است.

افت نرخ ارز از یک سو و کاهش تعداد معاملات از سوی دیگر دست به دست هم داده‌اند تا این روزها دیگر تقاضای سوداگری مسکن برای ورود سوداگران مهیا نباشد و انگیزه‌ای هم برای تقاضای سوداگری دیده نشود. افت 70 درصدی میزان معاملات مسکن دلیل محکمی بر خروج تقاضای سوداگرانه از بازار مسکن است.

بنابراین گزارش، بر اساس آمارهای وزارت راه و شهرسازی در مردادماه سال جاری، تعداد کل مبایعات ثبت شده در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران، ۳ هزار و ۳۶۸ مبایعه نامه بوده است که گفته می شود نسبت به ۶ سال گذشته کمترین تعداد معاملات به ثبت رسیده است. همچنین، بر اساس این آمارها در مردادماه سال گذشته ۱۳ هزار و ۱۲۰ فقره معامله مسکن ثبت شد که رشد منفی ۷۴.۳ را نسبت به ماه مشابه سال گذشته شاهد هستیم.

برخی کارشناسان و رئیس اتحادیه املاک نیز معتقد هستند که هیچ گروه و یا کارشناسی نمی تواند میزان افت قیمت مسکن را پیش بینی کند همانطور که رشد قیمت را نمی توانستند پیش بینی کنند.

همانطور که میزان افزایش قیمت مسکن مشخص نبود، سقف افت قیمت هم مشخص نیست
مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در خصوص افت معاملات و تاثیری که بر قیمت مسکن خواهد گذاشت گفت:رشد افسارگسیخته قیمت مسکن باعث شده تا بازار مسکن دچار یک کسادی شود پس از وضعیت بازار مسکن اینگونه پیداست که قیمت ها در ماههای آینده کاهش و به ثبات برسد بنابراین متقاضیان واقعی مسکن نباید تنها در زمان گرانی مسکن به فکر خرید بیافتند.

وی در پاسخ به این سوال که میزان افت قیمت مسکن تا چه حد خواهد بود و آیا می توان برای افت قیمت سقف تعیین کرد اظهار داشت:مگر متقاضیان مسکن تصور می کردند که رشد قیمت مسکن تا این اندازه باشد(آمارهای بانک مرکزی می گوید رشد قیمت بیش از 100 درصد بوده است)پس هیچ متقاضی و یا فعال بازار مسکن نمی تواند پیش بینی کند میزان کاهش سقف مسکن تا چه حد خواهد بود.

وی افزود: اینکه کاهش قیمت مسکن تا چه زمانی ادامه یابد مشخص نیست چرا که اگر یک اتفاق غیر قابل پیش بینی سیاسی رخ دهد قطعا بر بازار ارز و سپس بر سایر بازارها تاثیر خواهد گذاشت.

قیمت ها کاهشی است اما پیش بینی دقیقی از میزان افت وجود ندارد
حسن محتشم در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در پاسخ به این سوال که روند نزولی قیمت مسکن آغاز شده، آیا این روند ادامه دار خواهد بود یا خیر؟ گفت:با توجه به سابقه معاملات مسکن از ابتدای انقلاب تاکنون همواره نوسانات قیمت به صورت سینوسی و نوسانی بوده است؛ قیمت مسکن از سال گذشته تاکنون 120 درصد رشد داشت که این رشد قیمت به دلیل رکود حاکم بر بازار مسکن از سال 92 تا 96 بود.

وی  با بیان اینکه این افت معاملات مسکن که توام با کاهش قیمت خواهد بود، به نظر می رسد طبیعی باشد خاطر نشان کرد: همواره تجربه نشان داده که قیمت ها وقتی به شدت افزایش یافت درصد اندکی افت می کند.

محتشم اظهار داشت: رشد قیمت در طی یک و نیم سال گذشته باعث شد قدرت خرید متقاضیان کاهش یابد پس یکی از دلایل این افت 60 تا 70 درصدی معاملات مسکن همانا پایین بودن قدرت خرید و خروج تقاضای سوداگرانه از بازار مسکن است.

عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان با تاکید بر اینکه نمی توان در شرایط کنونی یک پیش بینی دقیق از آینده بازار و میزان افت قیمت مسکن داشت تاکید کرد: نبود یک برنامه ریزی مشخص در ساخت و ساز و بدون نیاز سنجی لازم باعث شده تا بخش مسکن دوباره در رکود فرو برود و اتفاقا این رکود بسیار خطرناک است چرا که رکود باعث می شود عرضه مسکن بیش از پیش از تقاضا فاصله بگیرد و این فاصله قطعا در زمانی که رونق به بازار مسکن باز می گردد موجب رشد جهشی قیمت خواهد شد.

تا واقعی شدن قیمت مسکن فاصله زیادی داریم
اما افشین پروین پور کارشناس اقتصاد مسکن اعتقاد دیگری در خصوص پیش بینی آینده بازار مسکن دارد .
او می گوید:بالا بودن قیمت مسکن باعث شده تا متقاضیان مسکن از بازار خارج شوند، چون قیمت مسکن بیش از حد توان افزایش یافته است و آرام آرام با این شرایط فروشنده‌ها به سمت نرمش در برابر قیمت‌های پیشنهادی رفته‌اند.

پروین پور ادامه داد: فروشنده‌های مسکن در همین روزها 10 تا 20 درصد قیمت خود را کاهش داده اند و از قیمت پیشنهادی خود کوتاه آمده‌اند و پیش‌بینی می‌شود قیمت ها نزولی شود، هر چند تا واقعی شدن قیمت مسکن فاصله زیادی داریم چرا که قیمت مسکن بسیار اوج گرفته است.

برای افت قیمت مسکن نمی توان سقف پیش بینی کرد
حسام عقبایی نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک نیز در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی فارس با اشاره به اینکه افت 70 درصدی معاملات مسکن و رکود باعث کاهش قیمت شده است، گفت: افت قیمت‌ مسکن اگر شرایط ویژه‌ای برای حامل‌های انرژی و بازار ارز رخ ندهد ادامه خواهد یافت اما امکان اینکه برای آن سقف پیش بینی کنیم وجود ندارد.
بنابراین گزارش، روند نزولی قیمت مسکن بعد از افت معاملات مسکن که گفته می شود بیش از 78 درصد است آغاز شده است اما اینکه برای این روند نزولی سقفی تعیین شود کار بسیار سخت و دشواری است.

حال به نظر می رسد اگر اتفاق خاص سیاسی و اقتصادی رخ ندهد روند نزولی قیمت مسکن ادامه خواهد داشت اما اینکه سقفی برای ای ریزش قیمت ها بتوان تعیین کرد کاری نشدنی است. هر چند هنوز هم نهاده های تولید مسکن قیمت بالایی دارند و کاهش نداشته اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + 14 =

دکمه بازگشت به بالا