لاستیک خودروهای برقی در کشور تولید نشده است
ریال نیوز : مدیرعامل شرکت یزد تایر با اشاره به واردات ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو برقی برای تاکسیرانی گفت: تایر خودروهای برقی به عنوان یکی از اجزای اصلی زیرساخت تا کنون در کشور تولید انبوه نشده است.
به گزارش ریال نیوز ، ایرج زمانی فرد ، مدیرعامل شرکت یزد تایر درباره این که آزادسازی قیمت تایر چگونه می تواند روند تولید را تسهیل و سبب بهبود وضعیت عرضه انواع لاستیک خودرو در بازار شود؟ اظهارداشت
: دخالت مستقیم در قیمت گذاری محصولات، تولید کننده را نبست به تغییر نرخ مواداولیه با زیان مواجه می کند. باتوجه به رشد نرخ تورم و شرایط اقتصادی فعلی کشور، آزادسازی قیمت گذاری می تواند منجربه هماهنگی میان دستمزد، نرخ مواداولیه، هزینه های سربار و قیمت فروش شود. در این صورت منافع تولیدکننده و مصرف کننده تضمین و نیز چرخه تولید در کشور متوقف نخواهد شد.
وی در پاسخ به این سوال که باتوجه به اینکه مقوله کیفیت در صنایع خودروسازی به عنوان یک مطالبه مطرح است، در صورت آزادسازی قیمت تایر کیفیت آنها رشد خواهد کرد؟ افزود : حذف قیمت گذاری دستوری به دلیل تامین سود تولیدکنندگان می تواند رشد کیفیت را تضمین کند؛ صنعتی مانند تایرسازی در کشور باید همگام با پیشرفت های روز دنیا توسعه یابد و محصولات بهتر ارائه کند، بنابراین قیمت گذاری دستوری نه تنها موجب عدم سود دهی می شود بلکه مانع رشد و توسعه نیز خواهد بود.
زمانی فرد درباره این که در چه شرایط اختلاف قیمت انواع لاستیک خودرو از کارخانه تا بازار حذف خواهد شد؟ تصریح کرد : اختلاف قیمت انواع تایر از کارخانه تا بازار در صورتی از بین می رود که رویکرد سرمایه گذاری در کالاهای مصرفی در بازار تغییر کند. باتوجه به اقتصاد تورمی کشور، مردم سعی می کنند با سرمایه گذاری روی کالاهای با دوره انقضا بیشتر، حداقل سود برابر با تورم کسب کنند. تایر خودرو نیز از این قاعده مستثنی نبوده و با در نظر داشتن حجم آن برای دخیره سازی عده ای تمایل به کسب سود از این کالای مصرفی در بازار دارند. بنابراین نزدیک کردن قیمت تایر خودرو به ارزش حقیقی آن می تواند فاصله نرخ لاستیک خودرو از کارخانه تا بازار را کاهش دهد، از همین رو سیاستگذاران صنعتی باید به ارزش گذاری کالا توجه داشته باشند. بررسی ارزش حقیقی و بازده هر کالایی می تواند ارزش حقیقی برای مصرف کننده را تامین کند. زمانی که براساس روش قیمت گذاری دستوری ارزش واقعی تایر به مصرف کننده نشان داده نمی شود، در بازار رانتی ناشی از اختلاف قیمت میان کارخانه تا بازار شکل گرفته که مورد قبول تولید کننده و مصرف کننده نیست. به بیانی بهتر یارانه ای که مد نظر دولت بوده به جای مصرف کننده به جیب عده ای خاض می رود.
به گفته وی حذف قیمت گذاری دستوری نه تنها منجربه رقابت پذیری و رشد کیفیت می شود بلکه بهای محصولات با کیفیت و بی کیفیت از یک دیگر مشخص خواهد شد. متاسفانه در شرایط فعلی تایر با کیفیت و بی کیفیت با یک نرخ در بازار عرضه می شوند. باید در آینده این وضعیت به تدریج اصلاح شود تا منافع مصرف کننده و تولید کننده حفظ شود.
وی درباره وضعیت فعالیت شرکت سبلان تایر در تولید تایر خودروهای سنگین افزود : سبلان تایر به عنوان زیر مجموعه گروه رازی فعالیت خود را سال گذشته آغاز کرد، این شرکت محصولات با کیفیت و براساس برنامه زمان بندی خود تولید و راهی بازار خواهد کرد.
زمانی فرد باتوجه به سیاست وزارت صمت در تولید و واردات خودروهای برقی درباره فراهم شدن زیرساخت مناسب برای تولید لاستیک خودروهای برقی در کشور گفت : زمانی که گفته می شود ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو برقی برای ناوگان تاکسیرانی وارد کشور خواهد شد، این محصولات نیازمند یک برنامه استراتژی جهت فراهم سازی زیرساخت است. برخی از زیرساخت های ورود این خودروها مانند ایستگاه های شارژ آماده شده است، اما سایر اقلام مصرفی آن مانند تایر که یکی از مهم ترین اجزای زیرساخت استفاده از خودروهای برقی است تا کنون در کشور تولید نشده است. البته طرح های تحقیقاتی در شرکت های مانند یزدتایر و غیره برای ساخت این محصول وجود دارد. از همین رو وزارت صمت باید تسهیلات مورد نیاز ساخت تایر خودروهای برقی را برای همه تولیدکنندگان به صورت مساوی فراهم کند. باید اقدامات سیاستگذاران صنعتی در خصوص استفاده از خودروهای برقی کاهش وابستگی صنعت خودرو به خارج کشور باشد، در غیر اینصورت با ورود خودروهای برقی وابستگی به کشور را تحمیل کردند.
منبع : بازار