ماجرای واردات پورشه ازکارت بازرگانی یک پیرزن

به گزارش ریال نیوز، مهدی فسنقری مدیر سامانه اعتبارسنجی وزارت با اشاره به اخبار منتشر شده از اتاق تهران مبنی بر گرفته شدن صدور کارت‌های بازرگانی از اتاق بازرگانی و پس از آن انتشار خبر دیگری مبنی بر بازگشت فرآیند صدور کارت بازرگانی به اتاق با اشاره به مکاتبه اخیر دبیر کل اتاق بازرگانی با معاون وزیر صنعت گفت: به نامه دبیرکل اتاق بازرگانی تا تاریخ ۲۵/۶/۹۹ از حدود ۶۵۰ درخواست تایید شده از سوی وزارت صمت تنها ۴۸ مورد توسط اتاق تأیید و منجر به چاپ کارت شده است و مطرح شدن مواردی از این دست تنها شانه خالی کردن از مسئولیت و تلاش برای انحراف افکار عمومی از سرعت پایین فرآیند بررسی درخواست‌ها در اتاق بازرگانی است و مطالبه جدی بازرگانان و وزارت صمت نیز تسریع در بررسی پرونده‌ها در اتاق بازرگانی جهت جلوگیری از ضرر و زیان بازرگانان است.

وی افزود: بر اساس ماده ۳ قانون مقررات صادرات و واردات وظیفه تایید کارت‌های بازرگانی با وزارت صمت و صدور کارت بازرگانی بر عهده اتاق بازرگانی است. در فرآیند جدید نیز تنها ثبت درخواست‌های مرتبط با کارت بازرگانی بر اساس قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز به سامانه جامع تجارت منتقل شده و متقاضیان به جای جابه‌جایی بین درگاه‌های مختلف، تمام فرآیندهای تجاری خود را ذیل سامانه جامع تجارت به عنوان پنجره واحد تجاری کشور انجام می‌دهند که این فرآیند در تسهیل صدور مجوزها نیز بسیار موثر بوده است و هیچ‌گاه صدور کارت‌های بازرگانی از اتاق گرفته نشده و همچنان تاییدهای کارشناسان اتاق بازرگانی و صدور کارت در سامانه اتاق بازرگانی انجام می‌شود.

گفتنی است، اتاق بازرگانی نیز که به ازای تمدید ۳ در هزار مجموع ارزش مبادلات و برای عضویت ۴ در هزار مبلغ مذکور یعنی در مجموع ۷ در هزار ارزش کل مبادلات فرد را دریافت می‌کند، معتقد است طی ۵ روز فرآیند صدور یا تمدید نهایی می‌شود این درحالی است که تا زمانی که اهرم تایید با تعهد نامه وجود داشته باشد عملا فقط استعلامهای مربوط به مفاصا حساب مالیاتی و بیمه تامین اجتماعی به صورت دقیق انجام می‌شده است.

ماجرای سوء استفاده ازکارت بازرگانی یک پیرزن

وی افزود، پیش از این در صورتی که در خصوص هر یک از استعلامهای مذکور نقصی وجود داشت از طریق دریافت یک تعهد نامه برای بر طرف کردن ان فرآیند ثبت یا تمدید به مراحل بعد منتقل و عملا ادامه پیدا میکرد. همینجا بررسی مصادیقی در خصوص تخلفاتی که با کارتهای بازرگانی انجام شده قابل توجه است. چندی قبل در رسانه‌ها مطرح شد که به واسطه کارت بازرگانی متعلق به یک خانم مسن در یکی از روستاهای کشور ۷۰۰ خودروی لوکس(پورش) وارد شده است نکته جالب توجه اینکه اصلا این فرد مدرک تحصیلی نداشت و در صورتی که استعلامهای واقعی انجام می‌شد اساسا این فرآیند نمیتوانست کارت بازرگانی دریافت کند.

تلاش شرکت برای تمدید کارت با بدهی

چندی قبل مشخص شد یکی از شرکت از سال ۹۵ بدهی خود به سازمان تامین اجتماعی را تسویه نکرده است، بر این اساس مجموع بدهی شرکت مذکور به حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان رسیده و متاسفانه به صورت سیستمی امکان تمدید کارت بازرگانی مذکور وجود نداشت.

کارشناس حوزه تجارت الکترونیک گفت: دو فرم بسیار مهم در فرآیند صدور و تمدید کارت بازرگانی فرمهای الف ود هستند، بر این اساس در فرم الف عملا تاییده عدم وجود چک برگشتی و تایید حساب جاری مرتبط با فعالیت تجاری از سوی سامانه صیاد بانک مرکزی(شعب بانک‌ها) انجام می‌شد که امروز این فرآیند به صورت بر خط و آنی در سامانه اعتبار سنجی صورت میگیرد.

مدیر سامانه اعتبار سنجی کارتهای بازرگانی سامانه جامع تجارت با اشاره به اینکه درحال‌حاضر حدود ۳۰ هزار کارت بازرگانی در کشور وجود دارد که تقریبا نصف آنها فعال است گفت: با توجه به قانون هر ساله صاحبان کارتهای بازرگانی بایستی نسبت به تمدید کارت اقدام کنند بنابراین بار اصلی ورود به سامانه مربوط به تمدید است، البته هر سال حدود ۱۰۰۰کارت بازرگانی جدید نیز صادر می‌شود.

وی گفت: بر اساس بند ت ماده ۶ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز درخواست متقاضیان صدورف ابطال و تمدید کارت بازرگانی بایستی ذیل سامانه جامع تجارت انجام شود. همچنین بر اساس قانون مذکور سامانه جامع تجارت درگاه یکپارچه تجار کشور است. بر این اساس در خصوص صدور کارت بازرگانی نیز متقاضیان به جای جابه‌جایی بین دستگاههای مختلف بین درگاههای سامانه جامع تجارت جابه‌جا می‌شوند که این فرآیند در تسهیل صدور مجوزها نیز بسیار موثر بوده است.

این مقام مسئول گفت: بر اساس ماده ۳ قانون مقررات صاردات و واردات وظیفه صدور کارت بازرگانی با اتاقهای بازرگانی بوده اما وزارت صمت و سازمان‌های استانی وزارت صنعت معدن و تجارت وظیقه نظارت بر کارتهای مذکور را بر عهده دارند. بر اساس ماده ۱۰ آیین نامه مذکور نیز بررسی شرایط ایین نامه‌ای از جمله سن متقاضی، حداقل مدرک تحصیلی، پروانه بهره‌برداری از سوی وزارت صمت انجام خواهد شد.

به گفته مدیر سامانه اعتبار سنجی کارتهای بازرگانی سامانه جامع تجارت، اخیرا دبیر کل اتاق بازگرانی در مکاتبه‌ای با معاون وزیر صنعت نکات مهمی را در خصوص آخرین وضعیت صدور و تمدید کارتهای بازرگانی مطرح کرده است. بر این اساس از حدود ۶۵۰ درخواست تایید شده از سوی سامانه جامع تجارت تنها ۴۸ مورد منجر به تمدید یا صدور کارت جدید شده است. البته باید این نکته را یاداورد شد که تا پایان شهریور ماه فرآیند صدور سرعت بهتری گرفت و رقم مذکور به حدود ۱۵۰ کارت بازرگانی رسیده است.

وی گفت: به هیچ عنوان اتاق بازرگانی از فرآیند صدور کارتهای بازرگانی حذف نشده است، اما ابتدا فرآیند احراز و تایید که وظیفه قانونی وزارت صمت است انجام می‌شود و در مرحله بعد نیز وظایف قانونی اتاق بازرگانی از جمله احراز صلاحیت تجاری، بازدید مکان، دوره اموزشی و سایر بررسیها انجام می‌گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − شانزده =

دکمه بازگشت به بالا