مخالفت عضو کمیسیون عمران مجلس با طرح کلید به کلید در تهران

ریال نیوز : عضو کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر این که طرح کلید به کلید را نمی توان برای تمام نقاط بافت فرسوده تهران اجرایی کرد، گفت: احیای بافت فرسوده و ناکارآمد شهری استوانه مسکن ملی است.

به گزارش ریال نیوز ، اقبال شاکری در همایش نقش انبوه‌سازان در نهضت ملی مسکن با تحقق بازآفرینی شهری با تاکید بر این‌که معتقد هستم که نهضت ملی مسکن یکی از استوانه های انجام آن بافت فرسوده است گفت: نیمی از احداث بناها در حوزه بافت های فرسوده صورت گرفته است. شرایط را باید برای مالکان در بافت فرسوده مهیا کرد. چرا که باید مالکان احساس کنند که احیا و نوسازی بافت فرسوده به نفع آنها و سازندگان است.

وی افزود: وجود بناهای نیمه تمام در کشور نشان می دهد که موفقیت تصدیگری چقدر است. موضع پیچیده ای نیست. به هر حال موضوعات و نکاتی که در همایش مطرح شد قبول داریم. اما چرا انجام نمی شود؟ باید به سمت تبدیل یک فرمول مشترک برویم اما شامل رویکردهای مختلف باشد نمی شود.

باید توضیح داده شود که اگر انبوه سازان وارد نوسازی بافت فرسوده شوند چه مدلی ساخته خواهد شد. باید فکری به این فاصله شود

شاکری ادامه داد: باید به گونه ای عمل شود که مالکان در محلات مختلف به نوسازی بافت فرسوده مشتاق شوند. باید توضیح داده شود که اگر انبوه سازان وارد نوسازی بافت فرسوده شوند چه مدلی ساخته خواهد شد. باید فکری به این فاصله شود. اگر این موارد انجام شود سرعت ساخت و ساز و نوسازی بافت فرسوده سرعت می گیرد.

باید توضیح داده شود و مشخص شود که اگر انبوه سازان و یا سازنده های ذیصلاح بخواهند وارد بافت فرسوده شوند چگونه باید با مالکان وارد مذاکره شوند

عضو کمیسیون عمران مجلس خاطر نشان کرد: باید توضیح داده شود و مشخص شود که اگر انبوه سازان و یا سازنده های ذیصلاح بخواهند وارد بافت فرسوده شوند چگونه باید با مالکان وارد مذاکره شوند. این موضوع باید به یک نقشه و راهکار و مدل مشخص تبدیل شود.

باید تفاهم نامه هایی که بسته می شود نشان دهد که نوع ورود به محلات چگونه باشد. برای تمام مناطق محلات و مناطق تهران نمی توان طرح کلید به کلید را اجرا کرد

شاکری تصریح کرد: باید در حالت جزئی وارد این موضوعات شویم تا مسائل و مشکلات مرتفع شود. باید تفاهم نامه هایی که بسته می شود نشان دهد که نوع ورود به محلات چگونه باشد. برای تمام مناطق محلات و مناطق تهران نمی توان طرح کلید به کلید را اجرا کرد. باید فکری به این موضوع شود که روش های مختلف که امکان پذیر است اجرا شود.

وی ادامه داد: مشارکت در ساخت هم به همین شکل رشد کرد و وقتی دیدیم دولت پول ندارد برای این موضوع فکری شد. پس باید نحوه ورود انبوه سازان به محلات را بررسی کرد.

شاکری پیشتر در خصوص پایین بودن سرعت بازسازی بافت های فرسوده گفته بود: به هر حال بعد از مدت ها شورای عالی شهرسازی بسته تشویقی را ابلاغ کرد. این بسته تشویقی نشان می دهد که برای احیای بافت فرسوده می توان از تسهیلات مسکن ملی نیز استفاده کرد. این اقدام خوبی است و می تواند سرعت بازسازی و نوسازی بافت های فرسوده را بیشتر کند.

وی ادامه داد: به هر حال تیم هایی که مشخص شده اند می توانند به مردم ساکن در بافت فرسوده توضیح دهند. شهرداری ها نیز می توانند نقش بسزایی در تسهیلگری این موضوع داشته باشند. مصوبه و تسهیلات دادن کافی نیست و مردم باید اعتماد کنند.

شاکری با تاکید بر این‌که توسعه مسکن در مجلس و دولت به تصویب رسید و وزارت راه و شهرسازی نیز مجری طرح شد ادامه داد: اگر چه شورای عالی مسکن مصوبات بخش مسکن را به خوبی دنبال می کند اما در نهضت ملی مسکن با عقب‌ ماندگی مواجه هستیم. البته با برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی در دوره جدید به نظر می‌رسد سرعت ساخت و سازها در حال افزایش است. چرا که این وزارتخانه با روش های جدید خود تلاش دارد مدل های جدید را پیاده و سرعت ساخت مسکن ملی را افزایش دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × سه =

دکمه بازگشت به بالا