مردم قربانی آزمون و خطای سیاست‌های مسکن!

به گزارش ریال نیوز، مشکل تعاونی‌های مسکن مهر یکی از بزرگترین معضلات  این حوزه به شمار می‌رود که چندین سال متقاضیان مسکن مهر را درگیر خود کرده است و هنوز تعداد زیادی از افراد واحد‌های خود را تحویل نگرفته اند و یا واحدهایشان به چندین نفر فروخته شده است.

 بسیاری از تعاونی ها در چند سال گذشته اعلام کرده اند که مشکلات زیادی بین اعضای هیئت مدیره آن ها ایجاد شده و البته پرداخت نکردن به موقع آورده متقاضیان هم خود باعث شده نتوانند واحدها را به موقع تحویل دهند.

افزایش چندین باره قیمت واحدهای مسکن مهر و همچنین رشد چشمگیر قیمت مصالح ساختمانی خود باعث شده که در این بین سازندگان و اعضای هیئت مدیره با مشکلات بسیار زیادی رو به رو شوند.

هدف پروژه مسکن مهر ۱۸۰ درجه تغییر کرد

مجید صف شکن مدیر عامل اتحادیه تعاونی های مسکن مهر در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه مشکل اصلی در بسیاری از تعاونی ها آن است که متقاضیان به موقع اقدام به پرداخت آورده های خود نمی کنند، گفت: در بسیاری از موارد دلیل تاخیر در تحویل واحدها ایجاد مشکل بین مدیران تعاونی هاست و در بسیاری از موارد هم  پرداخت به موقع آورده توسط متقاضیان انجام نمی شود.

او ادامه داد: با همکاری اتاق تعاون به بررسی و برخورد با تخلفات این چنینی اقدام کرده ایم، همچنین در بسیاری از موارد زمینه ساز حل این مشکلات بوده ایم.

صف شکن با بیان اینکه نوعی رفتار غیر حرفه‌ای سبب انحراف در ساختار ریشه‌ای پروژه مسکن مهر شده است، اظهار کرد: آنچه در بدو طرح پروژه مسکن مهر به عنوان ایده و تفکر مورد هدف بود، امروز با تغییر ۱۸۰ درجه‌ای مواجه شده است.

او با بیان اینکه کسانی که دنبال تغییر این نگرش بودند، حداقل دو سال زمان تا رسیدن به هدف وقت صرف‌کردند، گفت: در این مدت افراد بسیاری سعی کردند تا بتوانند مجوز‌های لازم برای به حاشیه‌ بردن تعاونی‌ها به عنوان نهادهای مردمی و واگذاری پروژه به دست انبوه‌سازان را کسب کنند.

صف شکن با انتقاد از اینکه چرا یک تعاونی‌ برای دریافت زمین حداقل یک سال باید زمان صرف کند اما به یک مجموعه خصوصی شرکت پیمانکاری در اسرع وقت زمین تحویل می‌شود، تأکید کرد: در پروژه مسکن مهر دست‌های پنهانی پشت پرده بود که منابع و ظرفیت‌ها را به دلایل واهی و عناوین کذب از سمت تعاونی‌ها به سمت شرکت‌های پیمانکاری سوق دادند ضمن آنکه با هویت و اعتبار تعاونی‌ها بازی کردند.

مدیر عامل اتحادیه تعاونی های مسکن مهر در رابطه با دلایل افزایش روز افزون قیمت تمام شده واحدهای مسکن مهر، تصریح کرد: بحث افزایش قیمت واحدهای مسکونی مهر ناشی از چند علت اعم از عدم تعیین نرخ کارشناسی مبنی بر واگذاری واحدهای مسکن مهر، افزایش مجدد و غیرکارشناسی قیمت‌ها به بهانه گرانی مصالح و دستمزد‌ها، عدم اهتمام سازمان‌های متولی در واگذاری به هنگام زمین به تعاونی‌ها، می‌تواند باشد.

صف شکن تصریح کرد: دلیل اینکه قیمت واحدهای مسکونی مهر ساخته انبوه‌سازان به نرخ ثابت در هر متر مربع تعیین می‌شود، صدور مجوز ساخت و ساز بیش از هزار واحد واحد مسکونی مهر، برای یک شرکت است در حالی که تعاونی‌های مسکن مهر اکثراً تعداد واحدهای به مراتب پایین‌تر ساخت‌وساز می‌کنند و بنابراین نمی‌توانند قیمت ثابتی را در تأمین مصالح و دستمزد بنا بر شرایط تخصیص زمین و صدور مجوزها تعیین کنند.

او  با اشاره به اینکه در متهم کردن تعاونی‌ها به کم‌کاری، مسئولان امر از برخی تفاوت‌ها چشم‌پوشی می‌کنند، اظهار کرد: در گذشته اگر عضوی اعلام انصراف می‌کرد به این سبب که آورده افراد کم بود، تأمین و جبران آورده فرد انصرافی آسان بود اما الان با توجه به اینکه هر عضو باید یک آورده ای داشته باشد بنابراین  جبران آن  برای تعاونی‌هایی که پروژه‌های نیمه کاره دارند به این سادگی نیست مگر اینکه فردی جایگزین شود.

این مقام مسئول ادامه داد: در شرایط فعلی با توجه به تبلیغات منفی انبوه‌سازان و برخی مسئولان وزارت راه و شهرسازی یا به طور کل جایگزینی برای انصرافی‌ها نیست و یا اینکه افراد جایگزین شده آورده خود را در مقاطع زمانی و مراحل مختلف در اختیار تعاونی می‌گذارند بنابراین تأمین و بازپس‌دهی آورده فرد انصرافی زمان بر می‌شود.

صف شکن با اشاره به اینکه طبقات محروم جامعه قادر به مشارکت در پروژه مسکن مهر نیستند، افزود: تا به  امروز علی‌رغم ارائه گزارش‌های متعدد به این سبب به وزارتخانه‌های مختلف، هنوز هیچ جلسه یا دستورالعملی به اتحادیه ابلاغ نشده و همچنان تعاونی‌ها به جهت تأمین آورده اعضای انصرافی با مشکل مواجه هستند.

مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های مسکن مهر کشور گفت: پروژه مسکن مهر با آزمون و خطاهایی توأم شد که تعاونی‌ها و متقاضیان در این بین قربانی شدند تا برخی از سازندگان  به منافع مورد انتظار دست یابند، با توجه به آنکه اعضاء یا متقاضیان واحدهای مسکونی مهر هیچ نقشی در انتخاب مسیر اجرای پروژه و تفکیک بد از بدتر  ندارند.

او تأکید کرد: به عبارتی الان متقاضیان مسکن مهر ملزم به تمکین در برابر سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی هستند در حالی که با تشکیل یک تعاونی و عقد قراردادهای دو جانبه به سادگی قادر بودند واحدهای مورد نیاز خود را در اسرع وقت و با کمترین هزینه ممکن احداث کنند.

صف شکن بیان کرد: هم اکنون بخش عمده ای از واحدهای مسکن مهر توسط تعاونی ها تحویل داده شده و تنها تعدادی باقی مانده که بخش عمده ای از آنها هم به دلیل عدم تامین به موقع آورده متقاضیان و اعضاء دچار مشکل شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 − یک =

دکمه بازگشت به بالا