ایران، سرزمین زغال خیزی که زغال‌سنگ وارد می کند

ریال نیوز : دبیر انجمن زغال سنگ ایران گفت: 50 درصد از زغال سنگ مورد نیاز کشور از خارج وارد می شود در حالی که ایران به لحاظ برخورداری از معادن زغالسنگ یکی از کشورهای غنی است.

سعید صمدی در گفت و گو با ریال نیوز توضیح داد: در کشور ۱۰۰ معدن فعال زغال سنگ وجود دارد که حددود ۲۰ معدن، بزرگ مقیاس هستند اما از آنجایی که دولت برنامه ای برای تولید زغال سنگ ندارد، معادن کشور به فراموشی سپرده شده اند.

وی با بیان این که در ۷ ماه سال ۱۴۰۱ ، محموله های زغال سنگ به ارزش ۵۰۴ میلیون دلار وارد کشور شده است، خاطرنشان کرد: این حجم از واردات در حالی اتفاق می افتد که ذخایر زغالسنگ در کشورمان هنوز جوان و دست نخورده است.

به گفته وی صنعت زغال سنگ علاوه بر تامین انرژی ، توان اشتغالزایی بالایی نیز دارد به طوری که به ازای هر ۵ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری،
۲ میلیون نفر مشغول به کار می شوند.

دبیر انجمن زغال سنگ ایران همچنین روند استفاده از زغال سنگ در جهان تا سال ۲۰۵۰ میلادی را صعودی دانست و گفت: ۹۰ درصد فولاد دنیا با زغال سنگ تولید می شود . همچنین سالانه حدود ۸ میلیارد تن زغال سنگ در دنیا استحصال می شود که چین نخستین مصرف کننده و تولیدکننده این محصول است.

به گفته صمدی،حجم بالای مصرف زغال سنگ در جهان می طلبد تا مسئولان کشور برنامه جامعی برای فعال کردن ظرفیت معادن داشته باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + 17 =

دکمه بازگشت به بالا