وزارت جهاد کشاورزی سردرگم افزایش عجیب قیمت مرغ

به گزارش ریال نیوز، در ماههای اخیر افزایش قیمتها به یک دغدغه عمومی تبدیل شده است. آنچه در اوایل سال بسیار نمود داشته و افزایش قیمت در بازارهای دارایی سرمایه ای بود. رشد شاخصهای بورس، رشد قیمت ارز و طلا و متعاقب آن رشد قیمت مسکن ،نگرانی های بسیاری را نزد عموم مردم ایجاد کرده بود. اما این نگرانی های اساسی که به طور مستقیم با سفره مردم در ارتباط نبود شکلی جدی به خود نگرفته بود.  این افزایش قابل توجه قیمت کالاهای ضروری و اساسی از جمله قیمت مواد خوراکی موضوعی نیست که به سادگی بتوان از کنار آن گذشت زیرا در وهله اول سفره مردم و در صورت عدم رفع آن متعاقبا سلامت جامعه را هدف قرار می دهد.

ازجمله کالاهای مهم در زندگی مردم گوشت مرغ و تخم مرغ به عنوان یکی از اصلی ترین منابع تامین پرو تیئن در سبد خرید خانوارهای ایرانی را تشکیل می دهد. 

پخش گزارشهای مختلف از مشکلات پیش آمده در تامین نهاده های تولیدی مرغداران چند ماهی است که نقل مجلس محافل رسانه ای است. لیکن اظهارات افراد دغدغه مند و دلسوز در ماههای اخیر خیلی جدی گرفته نشد و این اتفاقات و افزایش قیمت مرغ در روز های اخیر  موضوعی بود که متاسفانه اتفاق افتاد.

نهاده های وارداتی نقشی مهم و موثر در تولید گوشت مرغ دارند. ذرت و کنجاله سویا از جمله مهمترین این نهاده ها هستند که مشخصا دولت با اطلاع از این مهم همچنان این کالاها را به عنوان کالاهای وارداتی با درج اهمیت بالا در نظر گرفته و پیوسته ارز 4200 تومانی به آن تعلق می گیرد. لیکن اظهارات پرورش دهندگان مرغ  گوشتی، حکایت از کمبود نهاده ها در کشور دارد.

به طور متوسط کشور سالانه حدود 2.2 میلیون تن گوشت مرغ مصرف می کند که برای تولید این میزان گوشت مرغ نیازمند حدود 10 میلیون تن ذرت است. از مجموع 10میلیون تن ذرت مورد نیاز، حدود یک میلیون تن تولید داخل است و مابقی وارد می شود که روند تاریخی و اطلاعات سال گذسته نیز این موضوع را تایید می کند. لیکن براساس گزارش روابط عمومی اتحادیه وارد کنند گان نهاده های دامی که در روزنامه دنیای اقتصاد مورخ 2/9/99 منتشر شده در هفت ماهه سال جاری حدود 8.5 میلیون تن نهاده دامی وارد کشور شده است که نسبت به دوره قبلی یک میلیون تن کمتر وارد شده است. لیکن چند نکته در این گزارش وجود دارد.

1- میزان ذرت وارداتی در هشت ماهه سال جاری (8.5 میلیون تن)حدود یک میلیون تن بیشتر از سال گذشته است.

2- متوسط ارزی قیمت خریداری ذرت، جو، کنجاله سویا و دانه های سویا نسبت به سال گذشته کمتر است. با لحاظ اینکه نرخ ارز در سال گذشته و سال جاری 4200 تومان بوده است رشد قابل توجه قیمت این نهاده ها در کشور قابل تامل است.

3-  واردات نهاده های دامی با مجوز وزارت جهاد کشاورزی و تخصیص بانک مرکزی انجام شده و توزیع آن نیز از طریق سامانه بازارگاه؛ در اختیار وزارت جهاد کشاورزی با هدف جلوگیری از افزایش قیمت نهاده های دامی و رسیدن این نهاده ها به تولید کنندگان واقعی انجام شده است.

 حالا سوال این است، علیرغم اینکه واردات نهادههای دامی تغییر فاحشی چه به لحاظ ارزی و چه به لحاظ قیمتی با دوره قبلی ندارد و متولی مشخصی برای نظام توزیع دارد، چگونه قیمتها این میزان افزایش یافته و مجوزی برای افزایش قیمت فروش گوشت مرغ شده است؟

مدیریت متناقض خاوازی ضرورت ورود نهادهای نظارتی به وزارت جهاد کشاورزی برای بررسی بیشتر موضوع را بیش از پیش نشان می دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 5 =

دکمه بازگشت به بالا