ممنوعیت صادرات باید لغو شود

ریال نیوز : رئیس اتاق ایران با بیان این که باید ممنوعیت صادرات کلا لغو شود، گفت: در رابطه با موافقت‌نامه‌های تجاری بین کشورهای همسایه و منطقه، فقیرترین هستیم.

به گزارش ریال نیوز، غلامحسین شافعی امروز در نشست هم اندیشی رؤسای اتاق‌های بازرگانی و جمعی از صادرکنندگان اظهار داشت: صادرکنندگان در چند سال گذشته با مشکلات زیادی مواجه شدند و بعضاً به خیانت هم متهم شدند. از وزیر صمت می‌خواهم این اعتماد از دست رفته را برای بخش خصوصی احیا کند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران افزود: در دولت قبلی صادرکنندگان با یکی از مقامات دولتی در مورد تعهد ارزی ملاقات داشتند، در جواب ابهامات صادرکنندگان، مقام دولتی گفت شما به فکر جیب خود هستید و من به فکر جیب مردم. همانجا امید خود را برای حل مشکلات از دست دادیم.

وی خطاب به وزیر صمت ادامه داد: می‌خواهم به جای برشمردن مشکلات، چند پیشنهاد ارائه دهم. با تسهیل توسعه صادرات رشد اقتصادی میسر می‌شود. در شرایط فعلی صادرات اولویت اول رشد اقتصادی است که پشتوانه تولید قوی هم نیاز دارد.

شافعی گفت: آئین نامه‌ها و دستورالعمل‌های گذشته را که نشان داده مانع بسیار جدی برای توسعه اقتصاد و صادرات است را ظرف مدت ۶ ماه اصلاح کنید.

وی افزود: تأمین مواد اولیه و کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای که برای بخش تولید مورد نیاز است با حداقل اسناد و مجوزها در وزارت خانه‌های صمت، جهاد کشاورزی، بانک مرکزی، گمرک، سازمان ملی استاندارد و سازمان غذا و دارو تسهیل شود. در حال حاضر به صورت ملوک الطوایفی اداره می‌شوند. یک هماهنگی منسجم بین این دستگاه‌ها برای توسعه صادرات نیست.

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: صادرات خدمات فنی و مهندسی بسیار قابل اهمیت است. در حال حاضر یکی از بزرگترین مشکلات این حوزه قراردادهاست. وزارت اقتصاد به نحوی برای شرکت‌های معتبر خدمات فنی و مهندسی یا وثیقه را حذف کنند یا به حداقل برساند؛ یا از طریق صندوق ضمانت صادرات یا بانک عامل راهگشای توسعه صادرات این بخش شوند.

وی افزود: ممنوعیت صادرات را کلاً لغو کنید. ما اگر ممنوعیت صادرات را از بین ببریم یا بگوییم به استثنای برخی از کالاها صادرات باقی کالاها برای ۴ سال آزاد است، مسیر صادرکنندگان بسیار تسهیل می‌شود. تاکنون عملکرد ما برندکشی بوده است. صادرکننده‌ای که سختی‌های زیادی کشیده و یک بازار خارج پیدا کرده در ادامه با این موضوع مواجه می‌شود که به بهانه تنظیم بازار صادرات ممنوع شده است. جبران خسارتی هم نمی‌شود. چگونه کسی در این فضا جرأت سرمایه گذاری دارد؟

شافعی با اشاره به مساله موافقت نامه‌های تجاری، گفت: در این خصوص ما در بین کشورهای همسایه فقیرترین هستیم. کاش هیچ وقت با ترکیه موافقت‌نامه تجارت ترجیحی نمی‌بستیم. اگر قرار است معاهده‌ای امضا کنیم باید نظر بخش خصوصی را هم بگیریم.

وی تاکید کرد: سازمان توسعه تجارت باید تنها متولی بخش تجارت کشور باشد و اختیاراتش افزایش یابد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − 8 =

دکمه بازگشت به بالا