مناطق آزاد باید پیوست فرهنگی داشته باشند

ریال نیوز : مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی گفت: مناطق آزاد کشور از ظرفیت بالای فرهنگی برخوردار هستند و معاونان فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان های مناطق آزاد باید به درستی از این فرصت ها استفاده کنند.

به گزارش ریال نیوز، سعید محمد در بیستمین نشست مشترک معاونان و مدیران فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان های مناطق آزاد کشور با بیان اینکه با بخش نامه، دستورالعمل و روش های سنتی نمی توانیم بر فرهنگ افراد اثرگذار باشیم افزود: بزرگترین اشتباه ما داشتن نگاه سخت افزاری به مقوله فرهنگ است، مسائل فرهنگی راهکارهای خاص خود را دارند و باید با استدلال بر روی باورهای افراد کار شود.

مشاور رییس جمهور استفاده از ابزارهایی مثل برگزاری رویدادهای فرهنگی و استفاده از روش های نوین فرهنگی در این حوزه را اثرگذار دانست و گفت: مسائل توسعه ای در مناطق آزاد کشور با موضوعات فرهنگی درگیر هستند که می توان با ایجاد مجموعه های فرهنگی و جذب خانواده ها به این مجموعه ها، توسعه را تک بعدی ندیده و پیوست فرهنگی را در مناطق آزاد امری لازم الاجرا دانست.

سعید محمد بر تشکیل اتاق فکر با حضور نخبگان و صاحبنظران حوزه فرهنگی در مناطق آزاد کشور تاکید کرد و گفت: ایده ها و انتقادها را بشنوید و در نهایت بهترین ایده و اندیشه را انتخاب و در راستای آن حرکت کنید.

وی ادامه داد: با توجه به بروز مسائل اقتصادی در مناطق آزاد، شاهد گرفتاری های اجتماعی در این مناطق هستیم، بسیاری از این نقاط بدون داشتن پیوست فرهنگی و اجتماعی توسعه یافته اند که معضلات فراوانی را به همراه داشته است که باید با برنامه ریزی صحیح برای اقشار ضعیف این معضلات به وجود آمده رفع شود.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی افزود: لازم است مسئولان فرهنگی مناطق آزاد با برنامه ریزی دقیق، در نحوه هزینه کرد برنامه های فرهنگی و اجتماعی مراقبت لازم را داشته باشند تا با حداکثر بهره وری، این هزینه ها انجام شود. این از وظایف شماست تا با مدیریت صحیح از این هزینه ها بیشترین آورده را در چارچوب و با استراتژی و راهبردهای مناطق در بعد فرهنگی ـ اجتماعی داشته باشید.

سعید محمد با تاکید بر این که باید به حوزه گردشگری در مناطق آزاد کشور اهتمام ویژه داشت، افزود: متاسفانه حوزه گردشگری در مناطق آزاد مورد غفلت قرار گرفته، همه مناطق از ظرفیت گردشگری برخوردار هستند ولی بعضی از این مناطق به صورت ویژه از این قابلیت برخوردارند.

وی در ادامه پیشنهاداتی در خصوص توسعه گردشگری در مناطق آزاد کشور ارائه داد و گفت: ما نیازمند ارتباط با کشورهای هدف هستیم، لازم است با آژانس های بین المللی قرارداد امضا کنیم و درصدی از اعزام توریسم ها به آنها اختصاص دهیم و در آنها ایجاد انگیزه کنیم.

مشاور رییس جمهور در پایان استفاده از امکاناتی مثل دهکده سلامت، توریسم درمانی، توریسم علمی و توریسم ورزشی را در توسعه حوزه گردشگری در مناطق کشور موثر دانست و افزود: برگزاری رویداد 2022 قطر، یک رویداد بزرگ ورزشی است و باید از این ظرفیت بیشترین بهره را ببریم. لازم است همکاران ما در مناطق آزاد کیش و قشم با جدیت بیشتر کارها را پیش ببرند و امکانات ورزشی مدنظر را تدارک ببینند.
 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 − چهار =

دکمه بازگشت به بالا