نان فانتزی هم گران شد

به گزارش ریال نیوز، محمدجواد کرمی در مورد وضعیت بازار نان فانتزی اظهار داشت: با توجه به اینکه نان حجیم به شکل بسته‌بندی ارائه می‌شود پس از شیوع ویروس کرونا از اقبال بیشتری برخوردار شد و مصرف مردم به سایر نان‌ها در اولویت قرار گرفت. اما در رابطه با مواد اولیه متاسفانه مشکلات زیادی در آن بخش وجود دارد. از جمله افزایش ناگهانی مواد اولیه، مانند بهبود دهنده ها، شکر، روغت، خمیر مایه و …. همه با افزایش قیمت مواجه شده‌اند. ضمن آنکه در بازار علاوه بر گرانی، کمبود مواد اولیه نیز احساس می‌شود. در تهران اکنون مصرف مردم از نان‌های حجیم به ۲۰ درصد و در شهرستان‌ها از ۷ به ۱۱ درصد رسیده است.

 وی ادامه داد: این شرایط موجب فرهنگ‌سازی در میان مرده شده که  از چه نانی را استفاده کنند. ما در نان‌های حجیم و صنعتی به لحاط اینکه از تنوع محصول برخورداریم، انواع غلات را در تبدیل به نان حجیم می‌کنیم و از خصوصیات نان حجیم به شمار می‌آید. متاسفانه تک تک مواد اولیه مورد نیاز ما به جز آرد افزایش قیمت داشته‌اند، به طوری که این افزایش قیمت را در میان محصولات از 30 تا 100 درصد می‌توان مشاهده کرد.

کرمی افزود: تنوع تولید نان‌های حجیم بالای صد نوع نان است که از این طریق می‌توان محصولات متنوع بهداشتی و استاندارد را در اختیار مردم قرار داد. پس از شیوع ویروس کرونا به دلیل اینکه پس از تولید نان در دمای بسیار بالا بعنی ۲۵۰ درجه قطعا این ویروس از بین می‌رود و پس از خنک شدن داخل بسته‌بندی قرار می‌گیرد و به صورت استاندارد در اختیار مردم قرار می‌گیرد. به همین دلیل مردم به استفاده از این نوع نان روی آوردند. در صورتی که ما بتوانیم تولید و تنوع محصولات را بیشتر و بیشتر کنیم، نان‌های حجیم مورد اقبال بیشتری قرار خواهند گرفت.

 وی تصریح کرد: دولت باید با توجه به برنامه‌های پنجم و ششم توسعه که اعلام کرده بود ۴۰ درصد استفاده از نان باید به سمت استفاده از نان‌های حجیم برود و ما از این برنامه بسیار عقب مانده‌ایم یکی از دلایل اصلی این عقب ماندگی این است که ما در واقع برای نان حجیم و سنتی همچنان تفاوت هایی قائل هستیم و اجازه نمی‌دهیم این دو در کنار یکدیگر با یک نرخ رقابت کنند. نمی‌شود بیمه برای نان حجیم ۳۰ درصد باشد و بیمه نان سنتی ۱۰ درصد یا مالیاتی که از واحد‌های نان حجیم دریافت می‌شود به مراتب بیشتر از نان سنتی است و یا هزینه آب و برق و گاز و حتی آرد نان سنتی با واحد‌های نان حجیم متفاوت است. زمانی که در یک رقابت سالم قرار بگیریم و از خدمات دولتی یکسان بهره‌مند شویم قیمت محصول ما هم برای مردم ارزان‌تر خواهد شد. چراکه تولید انبوه‌تری نسبت به نان سنتی داریم و می‌توانیم بر قیمت‌ها کنترل داشته باشیم. اما مشروط بر ارائه خدمات یکسان از سوی دولت.

رئیس اتحادیه و تعاونی نان‌های حجیم و نیمه‌حجیم تهران یادآور شد: همین تفاوت‌ها باعث می‌شود که رقابت سالم در بخش ما شکل نگیرد. ما نباید مردم را هدایت کنیم به سمت نان‌هایی که به آنها سوبسید دولتی تعلق می‌گیرد. اگر بنا به سوبسید باشد باید در اختیار همه واحد‌های تولیدی نان قرار گیرد و ابتدای امر باید سلامت مردم را در نظر گرفت زیرا در تمام دنیا به سمت نان حجیم و صنعتی سوق پیدا کرده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 5 =

دکمه بازگشت به بالا