نشست بزرگ چند ملیتی( هله نوروز آمد ) برگزار شد

ریال نیوز : مناسبت های فرهنگی و ملی ، همانند عید نوروز، فرصتی برای اهالی شعر و شاعرانی است که تخیل خودشان را از جشن های باستانی و فرهنگی بیان کنند. همزمان با شروع جشن های نوروزی، دایره المعارف ایرانشناسی، با همکاری بنیاد جهانی سبز منش، میزبان یکی از این جشن ها در تهران بود.

به گزارش ریال نیوز، نشست بزرگ چند ملیتی نوروزی بنیاد جهانی سُخن گُستران سبزمنش تحت عنوان(هله نوروز آمد!) با حضور تعداد قابل توجهی از شاعران، فرهیختگان و شخصیت‌های فرهنگی و هنری ایران، افغانستان و تاجیکستان در دفتر دائرة المعارف ایران شناسی با شور و شوق اهالی ادب و فرهنگ، در تهران بر گزار شد.

در این مراسم دکتر بسم الله شریفی افغانستانی (موسس و دبیرکل اجرایی بنیاد جهانی سبزمنش)، ضمن تبیین اهداف بنياد جهاني سبزمنش، از حضور گرم و پرشور شرکت کنندگان ایرانی و افغانستانی به ویژه از پروفسورسید حسن امین (دبیرکل علمی-پژوهشی بنیاد جهانی سبزمنش و شخصیت نام آشنای جهانی)، دکتر پریوش ابراهیمی (مجری برنامه و عضو هیئت رهبری بنیاد جهانی سبزمنش) و همچنین خبرنگاران صدا وسیما و باشگاه خبرنگاران جوان، سپاس گزاری کرد .

وی گفت :برنامه ویژه سبزمنش به پیشواز جشن معنوی نوروز و سال ۱۴۰۲ بود‌ه و این جشن نیاکانی ما، پیوندی چندانی با مسائل دینی و مذاهب کنونی ندارد و نباید جشنواره نوروزی را با رنگ دینی تفسیر و تبیین کنیم و این امر از جهاتی قلب واقعیت های باستانی محسوب می شود. وی تصریح کرد: پاس داشتن جشن های نوروزی وظیفه فرد فرد ماست و سزاوار نیست برخی گرایش های مذهبی در ایران و افغانستان این جشن را در تعارض با دین و ارزش های دینی قرار دهند.

در این مراسم فرهنگی، پروفسور حسن امین با اشاره به جایگاه زبان فارسی در جهان گفت: نوروز و جشن های مرتبط با آن یکی از میراث های ناملموس بزرگ پدران ماست و زبان پارسی حلقه پیوند این میراث باستانی از هزاران سال پیش تا کنون است. وی با تشکر از حضور مهمانان خاطر نشان کرد: برگزاری این نشست های ادبی وفرهنگی می تواند،‌فضای گفتگو را در جامعه فارسی زبانان گسترش دهد و تقویت کند و دید گاه های گوناگون بیشتر با هم دیگر آشنا شوند. در این مراسم حضور شاعران افغانستانی چشم گیر بود و تعدادی از آنان اشعار خود را با مضامین زیبایی بیان کردنند.

در‌ این  جلسه‌ فرهنگی، هنرمندانی مانند محمدعلی محبوبی، عبدالله مشفق، محمود خوشنویس و کامل قلی پور به پروفسور سیدحسن امین و دکتر بسم الله شریفی و تعدادی از شاعران و شرکت کنندگان آثار هنری هدیه دادند و از کوشش های آنان تقدیر کردند.

گفتنی است بنیاد جهانی سبزمنش، یک نهاد علمی- فرهنگی فراکشوری است که فارغ ازتعلقات و وابستگی سیاسی، در ۲۷ کشور فعالیت و حضور فرهنگی مؤثر دارد.

در این نشست ادبی ، حضور شخصیت های فرهنگی ایرانی و افغانستانی و تاجیک چمشگیر بود. سخنرانی پروفسور امین، دکتر بسم الله شریفی افغانستانی، دکتر پریوش ابراهیمی، دکتر صفی الله ملکی، دکتر پرستو یمینی، مهندس منوچهر وثایق و شعرخوانی نوروزی ده ها شاعر بر غنای مراسم افزود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + چهار =

دکمه بازگشت به بالا