نقش رسانه بر کسب و کار

ریال نیوز : یک مشاور حوزه برندینگ و رسانه گفت : رسانه‌ها فرصت بسیار خوبی در هر کسب و کاری بشمار می آیند که از این طریق نوعی یکپارچگی میان سیستم‌های مدیریت مشتری و مدیریت مخاطب ایجاد می کنند.

به گزارش ریال نیوز ، دکتر مجتبی برقبانی مشاور حوزه برندینگ و رسانه
درباره نقش رسانه بر کسب و کار گفت : مطمئنا دسترسی به مخاطبان و داشتن رسانه در هر کسب و کاری می تواند در ذات خود جذاب و لذت‌بخش باشد. لایک‌ها و کامنت‌های شبکه‌های اجتماعی و …، احساس خوبی را در مدیران کسب و کارها ایجاد می‌کنند.البته ناگفته نماند در هر کسب و کاری باید جایگاه رسانه در زنجیره ارزش کسب و کار مشخص باشد . به عبارتی باید توجیه مناسبی داشته باشیم که وجود داشتن یا نداشتن آن چه تأثیری در ارزش ایجاد شده کسب و کارمان دارد.

وی افزود : امروز تقریباً همه کسانی که در زمینه‌ دیجیتال مارکتینگ یا استراتژی محتوا و بازاریابی محتوایی فعالیت می‌کنند، فعال حوزه‌ رسانه محسوب می‌شوند حتی اگر چنین تعبیری را صریحاً در مورد خود به‌کار نبرند.

این فعال حوزه برندینگ با بیان این‌که دانش مدیریت رسانه، گسترده‌تر از آن است که در متمم بتوانیم به همه‌ جنبه‌های آن بپردازیم اظهار داشت
: خصوصاً این‌که بخش‌های بسیاری از این دانش از قلمرو کسب و کار خارج می‌شود و به حوزه‌هایی مانند فلسفه، جامعه‌شناسی و روانشناسی اجتماعی می‌پردازد.

وی ادامه داد : علاوه بر این، بخشی از مدیریت رسانه هم که به کسب و کار مربوط است می‌تواند در شاخه‌های مختلف مورد بحث قرار بگیرد. به عنوان مثال، سیستم‌های کنترل، استراتژی، مدیریت منابع، تولید محتوا و بازاریابی دیجیتال، از جمله درس‌های متمم هستند که بحث مدیریت رسانه، خواسته یا ناخواسته به آنها گره می‌خورد.

به گفته برقبانی با توجه به این گستردگی و پراکندگی، در این‌ درس صرفاً می‌کوشیم برخی سرنخ‌های آشنایی با مدیریت رسانه را کنار هم قرار دهیم تا تعقیب این بحث در بخش‌های مختلف متمم برای شما ساده‌تر و اثر‌بخش‌تر باشد. ضمناً تمرکز ما در بحث‌های مرتبط با رسانه و مدیریت آن، بر روی رسانه های دیجیتال Digital Media خواهد بود.

وی با اشاره به دستاوردهای توسعه رسانه های دیجیتال برای کسب و کارها

افزود : توسعه‌ رسانه‌های دیجیتال و فراهم شدن امکان دسترسی ارزان‌قیمت به پلتفرم های اجتماعی و شبکه های اجتماعی، فرصت‌ها و دستاوردهای فراوانی را برای کسب و کارها به همراه داشته است.

وی همچنین کاهش هزینه‌ دسترسی به مخاطبان و مشتریان (به زبان ساده‌تر: کاهش هزینه‌های تبلیغات، برندسازی و جذب مشتری) ، افزایش سرعت، دقت و کیفیت ارتباط (به ویژه با فراهم آمدن امکان ارتباط دو‌طرفه در مقایسه با رسانه های انبوه سنتی) ، فراهم آمدن امکان سنجش دقیق‌تر اثربخشی فعالیت‌ها ،امکان مدیریت بهتر و اثربخش‌تر بحران‌ها و به‌طور کلی، افزایش قدرت کسب و کارها در حوزه‌ روابط عمومی را چند مورد از دستاوردهای نقش رسانه بر کسب و کار ها برشمرد.

فراهم آمدن فرصت در اختیار گرفتن مالکیت یک رسانه (علاوه بر اجاره کردن رسانه که روش رایج در تبلیغات بوده و هست، فرصت داشتن رسانه اختصاصی نیز برای کسب و کارها فراهم شده است)

برقبانی در پاسخ به این که چرا مدیران کسب و کارها، به دانش مدیریت رسانه نیاز دارند؟ گفت : کمتر کسی در ارزش اقتصادی و استراتژیک مزیت‌هایی که مطرح شد، تردید دارد. به همین علت است که اغلب مدیران کسب و کارها از وب‌سایت خود به عنوان یک رسانه یاد می‌کنند و نیز بر این باورند که حضور در شبکه های اجتماعی ضروری و اجتناب‌ناپذیر است.به عبارت دیگر کمتر لازم می‌شود که بخواهید یک مدیر را در زمینه‌ مفید و موثر بودن رسانه های نوین قانع کنید.

وی ادامه داد : اما در مقابل نکته‌ دیگری است که معمولاً از چشم دور می‌ماند: «برای حضور موثر در رسانه‌های دیجیتال، باید دانش مدیریت رسانه را تا حدی بشناسیم. در غیر این صورت، هزینه‌های این حضور، به سادگی می‌تواند از دستاوردهای آن بیشتر شود.»

برقبانی با بیان این‌که برندهای مشهور و مطرح دنیا با شناخت دقیق رسانه، مشارکت فعال در فضای رسانه ای امروز را در اولویت امور خود قرار داده اند و بیشترین بودجه های خود را صرف تبلیغات و بازاریابی در رسانه ها می کنند تصریح کرد : رسانه ها آمده اند تا با تسلط بی حد و مرز خود ، دنیای تجارت را به هر طرف که ترجیح شان است سوق دهند و این دقیقا همان زنجیره مغفول مانده تجارت در بسیاری از برندهای مطرح و بزرگ ایران است.

این مشاور حوزه رسانه استفاده از پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی برای دستیابی به مشتریان بیشتر، تعامل با مخاطبان و ایجاد آگاهی از برند و برخی از تاثیرات مثبت رسانه‌های اجتماعی بر تجارت دانست و اظهار داشت : برای جلوگیری از جنبه‌های منفی رسانه‌های اجتماعی در کسب‌وکارتان می‌توانید نکات پیشنهادی ذکر شده را دنبال کنید و هنگام اشتراک‌گذاری محتوا در رسانه‌های اجتماعی دقت و حوصله بیشتری به‌خرج دهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده − یک =

دکمه بازگشت به بالا