هزینه تهرانی‌ها برای خرید خانه ۸۳ درصد بیشتر شد

به گزارش ریال نیوز، گزارش مرکز آمار ایران در مورد وضعیت خرید مسکن در تهران در آذر ماه امسال نشان می دهد که شاخص به حدود ۵۸۹ رسیده و این عدد نسبت به آبان ماه ۸.۵ درصد کاهش دارد.

اما بررسی روند تورم نقطه به نقطه در این ماه که نشان دهند تغییرات شاخص نسبت به آذرماه سال قبل است حاکی از آن است که تورم نقطه ای به ۸۳ درصد رسیده است، به عبارتی باید خریداران یک واحد مسکونی در شهر تهران نسبت به آذر ١٣٩٨، حدود ۸۳ درصد بیشتر پرداخت کنند.

این در حالی است که با این حجم افزایش هزینه، در مقایسه با آبان ماه تورم نقطه ای نیز کاهش داشته است؛ به طوری که درماه قبل ۱۱۴.۷ درصد گزارش شده بود که ۳۱.۷ درصد کاهش دارد.

مروری بر جزئیات تورمی مسکن در سال جاری این را مشخص می کند که بالاترین افزایش هزینه در آیان ماه رخ داده است؛ به طوری که تورم نقطه به نقطه درابتدای سال جاری و در فروردین ماه ۳۷ درصد بوده که در روند رو به رشد تا ۱۰۰ درصد در شهریورماه، ۱۱۳.۸ مهرماه، ۱۱۴.۷ درصد آبان پیش رفته و برای آذماه روند برعکس شده و به ۸۳ درصد کاهش داشته است.

کاهش ۹.۸ درصدی تورم ماهانه

درمورد تورم ماهانه قیمت مسکن نیز که بیانگر درصد تغییر عدد شاخص نسبت به ماه قبل است، منفی ۸.۵ درصد گزارش شده که درمقایسه با آبان که ۱.۳ درصد گزارش شده بود حدود ۹.۸ درصد کاهش داشته است.

این در حالی است که مرکز آمار طی روزهای گذشته از افزایش ۶.۸ درصدی اجاره بها نیز در مناطق شهری، در پائیز امسال نسبت به پارسال خبر داده بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − دو =

دکمه بازگشت به بالا