آینده اقتصاد جهان با کرونا ویروس

سناریوی خوشبینانه: بازسازی اقتصاد دنیا از فصل اول ۲۰۲۱

سناریو اپیدمیولوژیک آینده اقتصاد جهان با کرونا

  • چین و کشورهای آسیای شرقی شیوع ویروس را تا فصل دوم ۲۰۲۰ کنترل کنند.
  • ویروس در اروپا و ایالات متحده آمریکا با دو تا سه ماه تعطیلی اقتصادی کنترل شود. تعداد موارد جدید تا آواخر آوریل به اوج خود برسد و در ژوئن با واکنش‌های شدید سلامت عمومی، شیوع ویروس رو به کاهش باشد.

آثار اقتصادی:

  • چین دچار کندی شدید اما مختصر خواهد شد و نسبتاً سریع به سطح فعالیت‌های قبل از بحران باز خواهد گشت. رشد اقتصادی چین برای سال ۲۰۲۰ تقریباً صفر خواهد بود.
  • در اروپا و آمریکا، سیاست‌های پولی و مالی می‌تواند برخی از خسارت‌های اقتصادی را کاهش دهد، به طوری که پس از مهار ویروس در پایان فصل دوم ۲۰۲۰، یک بازگشت سریع در رشد اقتصادی اروپا و آمریکا شروع شود.
  • انتظار می رود اکثر کشورها تا فصل دوم ۲۰۲۰ با کاهش در تولید ناخالص داخلی مواجه شوند که مانند دوره جنگ جهانی دوم بی سابقه خواهد بود.

این سناریو در شرایطی محقق می شود که دنیا طرح قرنطینه و تعطیلی اقتصاد را به طور جدی اجرا کند و به این نکته توجه داشته باشد که هزینه اقتصادی ناشی از تعطیلی کامل دو ماهه یا سه ماهه کمتر از هزینه اقتصادی ناشی از تداوم وجود بحران کرونا در دنیا برای دوره طولانی‌تر و اجرای غیر همزمان طرح تعطیلی اقتصاد در کشورها و شهرهای مختلف است.

گروه کشور تغییرات رشد اقتصادی از فصل دوم ۲۰۲۰ نسبت به فصل چهارم ۲۰۱۹ رشد اقتصادی ۲۰۲۰ تاریخ بازگشت اقتصاد به حالت قبل از شیوع ویروس کرونا
چین (۳.۵) % (۰.۵) % فصل چهارم ۲۰۲۰
آمریکا (۸) % (۲.۴) % فصل چهارم ۲۰۲۰
جهان (۵.۳) % (۱.۸) % فصل اول ۲۰۲۱
منطقه یورو (۱۰.۱) % (۴.۷)% فصل دوم ۲۰۲۱

 

سناریوی بدبینانه: بازسازی اقتصاد دنیا از فصل چهارم ۲۰۲۲

سناریوی اپیدمیولوژیک

  • چین بایستی در تلاش برای کاهش شیوع منطقه‌ای ویروس باشد.
  • اروپا و ایالات متحده آمریکا قادر به مهار ویروس نخواهند بود و مجبور به اجرای نوعی قرنطینه و فاصله‌گذاری اجتماعی در طول تابستان خواهند شد.

آثار اقتصادی:

  • بهبود اقتصاد چین به کندی صورت می‌پذیرد و با کاهش صادرات، سایر نقاط جهان نیز صدمه می‌بینند. همچنین اقتصاد چین می‌تواند با انقباض بی‌سابقه‌ای روبرو شود.
  • ایالات متحده آمریکا و اروپا با کاهش سالانه ۳۵ تا ۴۰ درصدی تولید ناخالص داخلی در فصل دوم ۲۰۲۰ مواجه خواهند شد و اقتصادهای بزرگ اروپا نیز عملکرد مشابهی را ثبت می‌کنند. سیاست‌های اقتصادی نمی‌تواند مانع از افزایش شدید بیکاری و تعطیلی مشاغل شود و حتی پس از مهار ویروس، بهبودی بسیار کندتر ایجاد می‌شود.
  • در بیشتر کشورها بیش از ۲ سال طول می‌کشد تا تولید ناخالص داخلی به سطح قبل از شیوع ویروس کرونا برسد.

بر مبنای این سناریو وضعیت اقتصادی دنیا در فصل چهارم سال ۲۰۲۲ میلادی به شرایطی که قبل از وقوع کرونا داشت باز می گردد. این در حالیست که بازسازی اقتصادی کشورهای امریکا و اتحادیه اروپا بیشتر طول می کشد. اقتصاد امریکا از فصل دوم سال ۲۰۲۴  و اقتصاد اروپا از فصل چهارم سال ۲۰۲۴ در وضعیت قبل از شیوع ویروس کرونا قرار خواهد گرفت.

اگر سیاست‌های بهداشتی پیشنهاد شده در کشورهای مختلف شامل طرح فاصله گذاری اجتماعی و قرنطینه نتواند مانع شیوع ویروس در دنیا شود، اثرات اقتصادی ناشی از تداوم تعطیلی ها و شیوع ویروس خیلی زیاد خواهد بود واقتصاد دنیا یک روند بازسازی بسیار کند را تجربه می‌کند.

گروه کشور تغییرات رشد اقتصادی از فصل دوم ۲۰۲۰ نسبت به فصل چهارم ۲۰۱۹ رشد اقتصادی ۲۰۲۰ تاریخ بازگشت اقتصاد به حالت قبل از شیوع ویروس کرونا
چین (۴.۲) % (۲.۳) % فصل دوم ۲۰۲۱
آمریکا (۱۱.۱) % (۸.۷) % فصل دوم ۲۰۲۴
جهان (۷.۲) % (۵.۷) % فصل چهارم ۲۰۲۲
منطقه یورو (۱۳.۲) % (۱۰.۶)% فصل چهارم ۲۰۲۴

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + سیزده =

دکمه بازگشت به بالا