صادرات ۲۳ درصد کاهش یافت

به گزارش ریال نیوز، مهدی صادقی نیارکی در نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: واردات ما در هفت ماهه به امسال به طور وزنی ۷.۲۸ و به طور ارزشی ۲۱ درصد کاهش پیدا کرده است یعنی کالاهایی که ارزش افزوده بیشتری دارند کمتر وارد شدند در مورد صادرات نیز ۱۸.۲ میلیارد دلار بود که حدود ۲۳ درصد کاهش پیدا کرده است.

نیارکی اضافه کرد: ثبت سفارش ۲.۲ درصد افزایش داشته و تامین ارز ۱۷ درصد کاهش. مراجعات مکرر تولیدکنندگان ما را به فکر انداخته تا در این مورد بررسی بیشتری کنیم، از دو ماه گذشته ۲۶۰ ردیف تعرفه را به طور دقیق کنترل کردیم نسبت به سال گذشته ثبت سفارش ۶ درصد رشد داشته و تخصیص ۱۳ درصد کاهش.

وی افزود: در مورد تامین در حوزه برق و لوازم خانگی ۲۹ درصد کاهش، در صنایع فلزی ۵۴ درصد کاهش، در صنایع معدنی ۷۶ درصد کاهش، در نساجی و پوشاک ۴۹ درصد کاهش و ماشین‌آلات ۵۰ درصد کاهش داشته است که در مجموع در حوزه تامین با ۵۳ درصد کاهش روبه رو بودیم.

وی افزود: این گزارش‌ها منجر به دو مصوبه شد. اولین تصمیمی که تیم اقتصادی دولت در این مورد گرفت مصوبه ۱۳ آبان بود که به ترخیص فوری کالاهای اساسی و ضروری موجود در گمرک بپردازد تعرفه‌هایی که مشمول این طرح بودند را اعلام کردیم و یک میلیون و دویست و کالا تا به اینجا بر اساس این مصوبه آزاد شده است.

معاون امور صنایع وزارت صمت خاطرنشان کرد: مصوبه دوم ماحصل گزارشاتی بود که در وزارت صمت تبیین شده بود و مصوب ۱۲ آبان است. حدود ۶۳۰ ردیف تعرفه برای کالاهای اساسی و حدود ۷۰ تا ۸۰ تعرفه برای کالاهای ضروری اعلام شد که روش تامین ارز آنها می‌تواند واردات در مقابل صادرات خود، واردات در مقابل صادرات غیر، استفاده از ارز اشخاص و سرمایه‌گذاری خارجی باشد این تعرفه با نگاه به کالاهایی که واردات کمتری در آنها داشتیم مشخص شده است.

وی افزود: کسانی که در خارج از کشور ارز دارند باید حساب ریالی خود را اعلام کنند و بعد از نهایی شدن ثبت سفارش کالاهای خود را بگیرند.

وی در مورد سوالی پیرامون کارت‌های بازرگانی غیرتولیدی پرسیده شد گفت: تفکیکی در کارت‌های تولیدی و غیرتولیدی در این سامانه وجود ندارد.

نیارکی همینطور در جواب سوالی در مورد ناقص بودن لیست اقلامی که اعلام شده‌اند، گفت: اگر قرار باشد همه کالاهای واسطه‌ای، مواد اولیه و غیره را وارد لیست کنیم، نزدیک به ۳۰۰۰ تعرفه می‌شد اما به سراغ کالاهایی رفتیم که کمتر وارد شدند تا بتوانند از این فرصت استفاده کند و اگر شرایط نرمال شود می‌شود به لیست اضافه کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × پنج =

دکمه بازگشت به بالا