بانک مرکزی جواب دنیای اقتصاد را داد

ریال نیوز : بانک مرکزی به مطلب روزنامه دنیای اقتصادی با عنوان “آمار بانک مرکزی درباره تخصیص ارز” پاسخ داد.

به گزارش ریال نیوز ، جوابیه بانک مرکزی به این شرح است : در پاسخ در خصوص مطالب مطرح شده روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان “سقف واردات نهاده‏‏‏‏‌های غذا کوتاه شد/منگنه واردات نهاده غذا” نکاتي به شرح ذيل ارائه مي‌گردد که طبق قانون مطبوعات و به منظور شفاف سازی و تنویر افکار عمومی، می بایست در همان صفحه و با همان اندازه قلم درج گردد:
اظهار نظر :
رشد دو برابری تامین ارز کالاهای اساسی
در راستای تامین کالاهای اساسی مورد نیاز کشور در سال جاری، با هماهنگی وزارت جهاد کشاورزی و تحت توافقات به عمل آمده، از ابتدای سال تا کنون بالغ بر ۲.۵ میلیارد دلار بابت واردات گندم، ذرت، جو، کنجاله سویا، دانه‌های روغنی و روغن، برنج، کود و … تامین ارز با نرخ مصوب صورت گرفته است، که این مبلغ بیش از دو برابر ارز تامینی بابت کالاهای موضوعه در بازه زمانی مشابه سال گذشته می‌باشد که این ارز متناسب با اعلام اولویت ها از سوی وزارت جهاد کشاورزی تامین می شود و روند تامین ارز تداوم دارد.

حسب برآورد بهای جهانی کالاهای اساسی، در سال پیش‌رو با کاهش قیمت مواجه خواهیم بود، که این امر به‌علاوه پیش‌بینی بهبود شرایط و متناسباً افزایش تولیدات کشاورزی، در مجموع منجر به تقلیل نیاز وارداتی و مصارف ارزی کشور در این زمینه خواهد شد.

سال گذشته نیز از فرودین تا ۲۴ اسفند بابت ثبت سفارش های وزارت جهاد کشاورزی (شامل کالاهای ذرت، کنجاله سویا، روغن، جو، گندم، دانه های روغنی، برنج، گوشت و …)، معادل ۱۶ میلیارد دلار تامین ارز انجام شد. که بیانگر افزایش 28 درصدی تامین ارزمورد نیاز واردات در این حوزه نسبت به مدت مشابه سال ماقبل است .

برهمین اسال فقط در سه ماه پایانی سال گذشته بیش از 4.2 میلیارد دلار برای ثبت‌سفارش‌های وزارت جهاد کشاورزی تخصیص ارز صورت گرفت.
ضمن این که در سال گذشته تا تاریخ ۲۰ اردیبهشت ۱۳ میلیارد و ۳۵۰ میلیون دلار تخصیص ارز و 5 میلیارد و ۹۴۴ میلیون دلار تامین ارز صورت گرفت در حالی که امسال در همین بازه تاکنون 13 میلیارد و 864 میلیون دلار تخصیص و 7 میلیارد و ۲۸۱ میلیون دلار تامین ارز صورت گرفته است؛ بنابراین تامین ارز در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار افزایش یافته است.
.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − ده =

دکمه بازگشت به بالا