برگزاری نشست شورای سیاستگذاری همکاری‌های دوجانبه ایران و عراق

ریال نیوز : آل اسحاق : عراق ۲۰ درصد صادرات غیرنفتی ایران را به خودش اختصاص می‌دهد و دومین شریک صادراتی ایران است.

به گزارش ریال نیوز، یحیی آل اسحاق در نشست شورای سیاستگذاری همکاری‌های دوجانبه ایران و عراق که هم اکنون در اتاق بازرگانی ایران در حال برگزاری است ، عراق را دومین شریک صادراتی ایران عنوان کرد و افزود : عراق ۲۰ درصد صادرات غیرنفتی کشورمان را به خودش اختصاص داده است.

وی از راه اندازی ۵ مرکز تجاری ایران در عراق خبر داد و اظهارات داشت : متأسفانه ما دیپلماسی اقتصادی مدونی درحوزه کشورها و به ویژه عراق نداریم .

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق با بیان این که رابطه ایران و عراق از قدیم استراتژیک بوده است گفت : محوریت روابط ما در همه امور مختلف سیاسی ، امنیتی ، فرهنگی و غیره باید اقتصادی باشد . این در حالی است که ۲۰ میلیارد دلار هدف میان مدت صادراتی ما با عراق درنظر گرفته شده است.

همچنین در این نشست آقای طباطبایی ، رئیس اداره اول خلیج فارس وزارت خارجه به ناکام ماندن تلاش های قدرت های جهانی یرای فاصله انداختن بین ایران و عراق اشاره کرد و افزود : ما در بهترین مناسبات روابط دوجانبه بصورت عمیق با عراق هستیم و اولویت ما در اداره اول خلیج فارس وزارت امورخارجه توسعه مسائل اقتصادی است که همه روزه با شرکت های بخش خصوصی برای حضور و رفع مشکلاتشان در بازار عراق جلسات راهگشا داریم .

وی باتوجه به تحولات اخیر در عراق اظهارداشت : تصمیم گرفتیم نگاه ما به عراق به دوقسمت منطقه کردستان و منطقه عربی تقسیم شود که اجلاس های مختلفی با استان های همجوار ایران بطور جداگانه برگزار می کنیم.

طباطبایی افزود : ما در بصره حضور فعالی نداریم برغم وجود ظرفیت ها و فرصت های بسبار خوب جنوب عراق به معاونت اقتصادی وزارت خارجه گفتیم هر سه ماه یکبار برای رفع مشکلات و توسعه صادرات و تجارت با عراق به این کشور سفر کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + دو =

دکمه بازگشت به بالا