واکسن چینی بزنید که مالیات ندهید!

به گزارش ریال نیوز، دولت بنفش در حمایت از سلبریتی‌ها تقریبا سنگ تمام گذاشت. اصولا جریان چپ رسمی سیاست ایران در جذب سلبریتی‌ها در دوگانه مجعول اصولگرایی_اصلاح‌طلبی، توفیق بیشتری دارند و جریان محافظه‌کارتر هنوز نتوانسته به توفیقی در این زمینه دست یابد. اقتصاد سیاسی سلبریتی‌ها در ایران به شکلی سنتی با کنش‌های پیرامون رویکردهای رئیس‌جمهور پیشین که سابقه وزارت ارشاد را در کارنامه دارد، آمیخته شده است.

خاصه این‌که پس از کناره‌گیری وی از وزارت ارشاد و روی کار آمدن محافظه‌کاران سنتی نظیر مصطفی میرسلیم و علی لاریجانی در وزارت ارشاد، به شدت موجبات رنجش سلبریتی‌ها در ایران را فراهم کرد. تا این افراد در انتخابات ۷۶ و پس از آن همواره حامی جریان چپ سیاسی برای انتخابات در ایران باشند.

اما این روزها دو اتفاق جالب سیاسی در ارتباط با سلبریتی‌ها از سوی دو جناح سیاسی موجود صورت پذیرفت: جناح چپ سیاسی که سازمان نظام پزشکی را در اختیار دارد (و شنیده‌ها حاکی از کاندیداتوری رئیس چپ‌گرای این سازمان برای ریاست‌جمهوری است) خواستار در اولویت قرار گرفتن این افراد برای دریافت واکسن کرونا شدند و در طرف مقابل مجلس محافظه‌کار مصوب کرد از سلبریتی‌های با تعداد فالوور بیش از ۵۰۰ هزار، مالیات اخذ شود.

آتشبار رسانه‌ای هر دو جریان هنوز نتوانسته که اصل موضوع را مورد بررسی قرار دهد که الزاما چرا باید سلبریتی در اولویت واکسن باشد یا چرا باید به جهت جلب بخشی از افکار عمومی، مالیات بپردازد؟

سلبریتی‌ها اکنون به یکی از گروه‌های پر ارجاع اجتماعی بدل شده‌اند که دولت‌ها بسته به رویکرد سیاسی خودشان از آن‌ها استقبال می‌کنند و یا رویگردان می‌شوند. اکنون دیگر سلبریتی بودن معطوف به بازیگر بودن یا موزیسین بودن نیست، افراد می‌توانند به جهت بدنساز بودن، فشن بلاگر بودن، کت واکینگ، آرایشگری، فود بلاگری و… می‌تواند باعث شود که یک فرد به جرگه سلبریتی‌ها بپیوندد، اظهار نظر سیاسی کند، ادعاهای فلسفی داشته باشد و خودش را در جایگاه یک روشنفکر بنشاند و درباره قیمت دلار، میزان یارانه پرداختی به مردم در اروپا، مسائل دینی و آداب و خلقیات عمومی و قضاوت مردم بنشیند و بتواند با لایک و کامنت دریافتی، کیفیت نظر خود را ارزیابی کند!

با این حال مسئولین می‌خواهند به افرادی با این مختصات واکسن بدهند یا از آن‌ها مالیات بستانند! اصولا پرداخت مالیات باید مربوط به فعالیت‌های اقتصادی واجد ارزش افزوده باشد و فعالیتی که واجد ارزش افزوده نیست به شکل اتوماتیک در سراسر جهان از مالیات معاف است. البته این موضوع درباره سلبریتی‌هایی که اقدام به تجارت، شرط‌بندی، خرید و فروش کالا یا خدمات و تبلیغات هستند، ماجرایی متفاوت دارند و اخذ مالیات از این افراد به لحاظ اقتصادی قابلیت دفاع دارد. با این حال مشخص نیست که چرا دولت به رغم افزایش منابع درآمدی خود از این طریق، از تصویب این طرح در مجلس ناخشنود به نظر می‌رسد که البته سیاسی بودن رویکردش را به خوبی نمایان می‌کند.

در رابطه با پیشنهاد سازمان نظام پزشکی هم باید یادآور شد که اصولا دریافت واکسن باید بر اساس قرعه‌کشی باشد و اگر هم قرار است که واکسن ایرانی، چینی یا کوبایی بین مردم توزیع شود، ترجیحا می‌شود به این افراد تعارف کرد کرد و سلبریتی‌ها در صورتی که مایل به اقناع افکار عمومی باشند، می‌توانند با زدن این واکسن‌ها، مردم را هم ترغیب به این کار کنند.

پیشنهاد می‌شود که به سلبریتی‌هایی که مایل به پرداخت مالیات نیستند، گزینه واکسن ایرانی یا چینی آفر داده شود و در صورتی که در برابر انظار عمومی مایل به تزریق واکسن بودند، برای چند ماه از پرداخت مالیات معاف شوند. این گونه هم چپ‌های سیاسی به مرادشان می‌رسند و هم محافظه‌کاران!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 + 3 =

دکمه بازگشت به بالا