واکنش « کاندولیزا رایس » به خروج عجولانه آمریکا از افغانستان

ریال نیوز : وزیر خارجه و مشاور امنیت ملی اسبق کاخ‌سفید با اذعان به «اعتباریابی ایران، چین و روسیه به جای واشنگتن» تأکید کرد: افغانستان تصویر آمریکای در حال عقب نشینی را نشان می‌دهد.

«کاندولیزا رایس» وزیر خارجه آمریکا در سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹ و مشاور امنیت ملی کاخ سفید بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۵ در یادداشتی درباره تحولات افغانستان در روزنامه واشنگتن پست، خروج واشنگتن از کابل را عجولانه و شتاب زده توصیف کرد.

این مقام پیشین آمریکا که از اعضای تندرو حزب جمهوریخواه نیز به شمار می‌آید، در این خصوص نوشت: ۲۰ سال برای تکمیل فرایند انتقال حکومت قرنِ هفتمی طالبان و یک جنگ داخلی ۳۰ ساله به یک حکومت باثبات در افغانستان کافی نبود. ما نخواستیم به خودمان و افغانستان زمان بیشتری بدهیم. متوجه شدید.

وی در این باره ادامه داد: ۲۰ سال حتی ممکن است برای مستحکم‌تر کردن دستاوردهای ما علیه تروریسم هم کافی نباشد و نیاز به زمان بیشتری است؛ زمان بیشتر، یعنی نیاز به حضور نیروهای رزمی ما در افغانستان نبود، فقط هسته‌ای از حضور نظامیان آمریکایی برای آموزش، حمایت هوایی و اطلاعاتی کافی بود.

«رایس» افزود: ما آنقدر عجله داشتیم که در بحبوحه فصل جنگ آنجا را تَرک کردیم. ما می‌دانیم که طالبان در فصل زمستان عقب نشینی می‌کند و می‌توانستیم به افغانستان کمی زمان بدهیم تا یک راهبرد مشخص برای جلوگیری از هرج و مرج و سقوط کابل تدوین کند. اکنون باید با عواقب این اقدام شتاب زده خود زندگی کنیم.

«کاندولیزا رایس» در ادامه اضافه کرد: اکنون دولت نمی‌تواند ادعا کند که اعتبار جهانی آمریکا آسیب ندیده است. اعتبار، تقسیم شدنی نیست و چین و روسیه و ایران جای پای ما گذاشته‌اند. تصویر چند روز گذشته در افغانستان تصویری از آمریکای در حال عقب نشینی را مجسم می‌کند. اکنون زمان آن است که تعهدات خود را نسبت به اوکراین، عراق و به ویژه تایوان افزایش دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 2 =

دکمه بازگشت به بالا