واکنش یک حقوق دان به اقدام اخیر « روبیکا »

ریال نیوز : یک حقوقدان در واکنش به اعلام بسیاری از کاربران مبنی بر ساخت حساب کاربری به اسم آن‌ها در اپلیکیشن روبیکا با بیان این‌که اتفاقی که توسط روبیکا افتاده است مغایر با حقوق شخصی افراد است گفت: صفحاتی به نام افراد در این اپلیکیشن ایجاد شده است که می‌تواند مصداق جعل باشد و این رفتار قانونی نیست.

کامبیز نوروزی در گفت‌وگو با ایسنا در ارتباط با ادعای بسیاری از کاربران فضای مجازی مبنی بر جعل حساب کاربری آن‌ها در اپلیکیشن روبیکا با تاکید بر ضرورت حفظ مدار نظم حقوقی در کشور خاطرنشان کرد: خروج از این مدار از سوی سازمان‌ها، دستگاه‌ها و حتی شرکت‌هایی که به نوعی در چرخه قدرت قرار دارند منجر به بی مسوولیتی و ناکارآمدی میشود و نمونه ای از آن را در مقابله با کرونا تا آن چیزی که امروز در روبیکا اتفاق افتاده است می‌بینیم.

این حقوقدان با بیان این‌ اعتقاد که اخبار آشکار و پنهان حاکی از وابستگی این شرکت به یک سازمان رسمی است گفت: مدت طولانی است که به شکل‌های مختلف این شرکت در برنامه‌های سازمان صداوسیما تبلیغ می‌کند و به یکی از قدرت‌های بزرگ حوزه خودش تبدیل شده است و به دنبال این است که به شکل‌های مختلف تعداد کاربران خود را افزایش دهد.

وی با بیان این‌که اتفاقی که توسط روبیکا افتاده است مغایر با حقوق شخصی افراد است گفت: صفحاتی به نام افراد در این اپلیکیشن ایجاد شده است که می‌تواند مصداق جعل باشد در واقع آن‌ها می‌خواستند کاری کنند که افراد بیشتری وارد برنامه‌شان شوند و این رفتار اصلا قانونی نیست اما مسئولیتی هم نمی‌پذیرند. من اطلاعیه‌ای از این شرکت دیدم که مدعی شده بودند مالکان این صفحات جعلی باید خودشان صفحاتشان را حذف کنند اما سوال این‌جاست چطور بدون اجازه افراد برایشان صفحه باز می‌کنند اما خودشان همین صفحات را نمی‌بندند؟

نوروزی خاطرنشان کرد: جریانی که به نام صیانت از حقوق کاربران در اصل به دنبال تضییع حقوق کاربران است و اگر کمترین اهمیتی برای حقوق اشخاص قائل بودند باید نسبت به این موضوع یک برخورد بسیار سخت و سنگین می‌کردند اما مسئولیت‌پذیری در سازمان‌های ایران به کمترین حد ممکن رسیده است و ما با وضعیت نابسامان حقوقی مواجه هستیم.

این حقوقدان در پاسخ به این سوال که آیا دادستان به عنوان مدعی‌العموم می‌تواند برای دفاع از حقوق اشخاص وارد شود نیز گفت: به اعتقاد من چون این وضعیت جنبه عمومی دارد دادستان این اجازه را دارد که وارد شود و دستور تحقیق دهد.

به گزارش ایسنا، بسیاری از کاربران فضای مجازی از روز گذشته اعلام کرده‌اند که اپلیکیشن روبیکا حساب کاربری به نام این اشخاص در برنامه خود ایجاد و محتوای صفحات آن‌ها در شبکه اجتماعی اینستاگرام را در صفحات روبیکا نیز منتشر کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − 10 =

دکمه بازگشت به بالا