پرونده مسکن مهر کِی بسته می‌شود؟

به گزارش ریال نیوز، وزیر راه و شهرسازی اخیرا مصاحبه‌ای انجام داده است که مهم‌ترین بخش‌های آن در ادامه آمده است.

– مهم‌ترین برنامه دولت در حوزه ساخت، طرح اقدام ملی مسکن است. اقدام ملی ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکن را دربر می‌گیرد که در سراسر کشور در دست اجرا است.

– تاکنون ۴۶۰ هزار نفر واجد شرایط در مسکن ملی تأیید شده‌اند که ما برای همه آنان پروژه تعریف کرده‌ایم. هر تعداد از ثبت نامی‌ها که واجد شرایط باشند، ما به آنان پروژه تخصیص می‌دهیم و کسی را در این مرحله حذف نمی‌کنیم.

– البته آنان که واجد شرایط دریافت مسکن هستند، در اولویت واگذاری قرار دارند. برای متقاضیان بعدی در بعضی شهرها پروژه‌های جدیدی تعریف شده است. بنیاد مسکن یا ادارات کل راه و شهرسازی، از بین واجدین شرایط قرعه‌کشی می‌کنند و نخستین پروژه‌ها به آنان واگذار می‌شود تا عدالت رعایت شود به این ترتیب افراد واجد شرایط برای پروژه‌های اول معرفی می‌شوند. پروژه‌های دوم و سوم که شروع شود افراد باقیمانده به آن پروژه‌ها معرفی می‌شوند به نحوی که همه متقاضیان پوشش داده شوند.

– با همکاری دستگاه‌های اجرایی برای تأمین مسکن کارکنان، بازنشستگان و افراد تحت پوشش آن دستگاه‌ها تفاهمنامه‌هایی امضا شده است. مثلاً روز شنبه تفاهمنامه‌ای برای ساخت مسکن کارکنان وزارت جهاد کشاورزی با این وزارتخانه امضا کرده‌ایم که بر اساس آن وزارت جهاد زمین‌های بایر در اختیار خود را برای ساخت به وزارت راه و شهرسازی محول می‌کند. به موجب انعقاد این تفاهمنامه مقرر شد، در مدت ۳ سال ۱۰۰ هزار واحد مسکونی برای کارکنان شاغل، بازنشسته و ایثارگر جهاد کشاورزی با همکاری وزارت راه و شهرسازی احداث می‌شود. قبل از آن هم با وزارت دفاع و وزارت رفاه تفاهمنامه‌های مشابهی امضا شده بود.

– با برنامه صندوق پس‌انداز یکم، تا حالا ۱۶۶ هزار تسهیلات خرید یا ساخت مسکن پرداخت شده و ۳۳۰ هزار نفر دیگر هم در این صندوق، در مرحله پرداخت تسهیلات قرار دارند که به مجموع طرح‌های حوزه مسکن اضافه می‌شوند.

-تعهد ما ساخت ۴۰۰ هزار واحد در قالب برنامه اقدام ملی است. مسکن‌های دیگر هم در حال اضافه شدن است که برای سنوات بعد اجرا می‌شود.

– برای گروه‌های کم درآمد پروژه‌ای در حال مطالعه است که بزودی عملیاتی می‌شود و برای دهک‌های اول تا سوم است. ساخت مسکن محرومان برای ۳ دهک اول در نظر گرفته شده است.

– سازمان برنامه و بودجه منابع ساخت مسکن محرومان را تأمین می‌کند به میزانی که سازمان برنامه و بودجه اعتبار تأمین کند پروژه‌های محرومان هم ساخته می‌شود که سقف آن ۲۰۰ هزار واحد است.

– کمیته امام(ره)، بهزیستی، بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان امام، آستان قدس، سازمان اوقاف، بنیاد مسکن و خیرین مسکن ساز نهادهایی هستند که در پروژه ساخت مسکن محرومان مشارکت می‌کنند تا با شرایط آسان‌تری این دهک‌ها صاحب مسکن شوند. این طرح تا ۲ ماه آینده نهایی می‌شود.

– هیچ مسکن مهر باقیمانده‌ای در سال آینده نخواهیم داشت. این تعهد به استثنای مسکن مهرهایی است که پرونده قضایی دارد و خارج از کنترل ما است و ارتباط قراردادی و حقوقی هم با وزارت راه و شهرسازی ندارد. این مسکن‌ها هم به محض اینکه در دادگاه تعیین تکلیف شوند، در مدار تولید قرار می‌گیرند.

– ۶۰ تا ۷۰ هزار واحد مسکن مهر در حال تکمیل است که با واگذاری آن پرونده مسکن مهر تا پایان امسال بسته می‌شود. مجموع مسکن مهر که در دولت قبل شروع شد، ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد بود. تا شروع دولت یازدهم، ۷۰۰ هزار واحد مسکن مهر به مردم تحویل شده بود.

– ۴۰ هزار واحد مسکن مهر بزودی تحویل می‌شود. هدف‌گذاری ما تکمیل مسکن مهر و طرح ۲ سالانه مسکن ملی تا ۱۴۰۰ است.

– پیشنهادی برای افزایش سقف تسهیلات مسکن ارائه کرده‌ایم. البته بسته تأمین مالی آن باید توسط بانک مرکزی تدوین و ارائه شود و تا این بانک نظر خود را اعلام نکند، نمی‌توانیم در مورد افزایش تسهیلات تصمیم‌گیری کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 2 =

دکمه بازگشت به بالا