چشم بازار ارز به دلار ۲۰ هزار تومانی!

سومین ماه سال در حالی به آخرین روز خود نزدیک می شود که روند معاملات در این ماه نشان از یک روند صعودی برای قیمت دلار حکایت دارد.

به گزارش نبض بورس؛ در خردادماه بهای ارز از کانال هفده هزار تومانی وارد کانال هجده هزار تومانی شد. این اولین بار است که نرخ دلار آمریکا در صرافی های بانکی به عنوان نرخ مجاز بازارساز در کانال هجده هزار تومانی تثبیت شده است. هرچند در مهرماه 1397، قیمت دلار در بازار آزاد وارد کانال نوزده هزار تومانی شده بود اما این روند تنها برای چند ساعت بود و به سرعت بازار با ریزش بهای ارز مواجه شد. در مهرماه 97 بیشتر نرخ دلار در صرافی های بانکی در کانال هفده هزار تومانی به ثبت رسیده بود.

با شروع سال جدید و با توجه به کاهش نرخ جهانی نفت و کاهش صادرات غیرنفتی به دلیل شیوع ویروس کرونا، روند ارزآوری برای کشور با کاهش همراه شد و در نتیجه روند عرضه و تقاضا در بازار با عدم تعادل سپری شد.

در این میان، نرخ دلار آمریکا در بازار آزاد رفته رفته صعودی شد و بازارساز نیز برای جلوگیری از ورود تقاضای کاذب به صرافی های بانکی، تصمیم به افزایش نرخ خرید و فروش دلار آمریکا گرفت.

آیا چشم بازار ارز به دلار ۲۰ هزار تومانی روشن می‌شود؟

این روند تقریبا بیستم خردادماه 99 آغاز شد و نرخ فروش دلار آمریکا در صرافی های بانکی از کانال 16 هزار تومانی، ابتدا وارد کانال 17 و در نهایت به کانال 18 هزار تومانی وارد شد. در مجموع سومین ماه سال، تا روز سی ام این ماه، نرخ فروش دلار آمریکا 1050 تومان گران تر شده است.

از سوی دیگر در بازار آزاد نیز نرخ دلار به مرز 19 هزار تومان نزدیک شده است و در آخرین قیمت روز پنج شنبه، قیمت دلار آزاد به 18800 تومان رسید.

واکنش رئیس کل بانک مرکزی به روند بازار ارز

آیا چشم بازار ارز به دلار ۲۰ هزار تومانی روشن می‌شود؟

اما ساعاتی پیش عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در خصوص روند بازار ارز اظهار داشت: ارزش ذاتی نرخ ارز، با در نظر گرفتن متغیرهای اقتصادی، سیاسی و روانی، در مقایسه با نرخی که امروز در بازار خرید و فروش می‌شود، حتماً پایین‌تر است. البته نمی‌توان محدودیت‌های ایجاد شده برای کشور را در نظر نگرفت. لیکن، ثبات نرخ حقیقی ارز، برای بانک مرکزی مهم است. نرخ خرید و فروش اعلامی صرافی های منتخب بازار نیز، برای جلوگیری از سفته بازی و آربیتراژ است.

همتی تاکید کرد تجربه دو سال اخیر به ویژه تا مهرماه ۹۸، نشان داده است نرخ ارز قابل کنترل است. علی‌رغم التهابات آبان سال۹۸، ورود به لیست سیاه FATF، شیوع کرونا و افت شدید قیمت نفت و فرآورده ها که هر کدام به نوعی تأثیر افزایشی در نرخ داشتند، بانک مرکزی از تمام ظرفیت‌های خود برای اعاده ثبات استفاده کرد. لذا، شرایط به وجود آمده به خاطر کرونا و فشار موقت وارده به بازار ارز در فصل اول امسال و جو روانی ناشی از قطعنامه شورای حکام  آژانس، نباید موجب دریافت سیگنال اشتباه شود. علی‌رغم محدودیت درآمد نفت، موازنه مبادلات خارجی کشور مناسب است. بانک مرکزی نیز، علی‌رغم تداوم فشار آمریکا، ارز مورد نیاز فعالان اقتصادی را تأمین خواهد کرد.

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه افزود: پیگیری آزادسازی و دسترسی به منابع ارزی مسدودی متعلق به ایران، به صورت ویژه، در دستور کار بانک مرکزی و سایر دستگاه‌ها قرار دارد. برخی را نتیجه گرفته‌ایم و نتایج عملی برخی دیگر نیز به تدریج مشخص خواهد شد.

همتی در پایان تاکید کرد: صادرکنندگان، بایستی تتمهٔ ارز حاصل از صادرات خود در سال ۹۸ را به روش های اعلامی بانک مرکزی، تا پایان تیرماه به چرخه اقتصاد کشور برگردانند. با توجه به حجم بالای تعهدات آنها، قطعاً در هفته‌های پیش رو شاهد تأثیر آن در بازار ارز خواهیم بود.

روند قیمت ارز؛ نزولی یا صعودی؟

در خصوص بازار این روزها، برخی فعالان ارزی با اشاره به صحبت های رئیس کل بانک مرکزی اظهار امیدواری می کنند که در هفته های پیش رو شاهد افزایش عرضه از سوی بازارساز و مدیریت تقاضا در بازار ارز باشیم. همچنین با توجه به دستاوردهای مثبت از سفر رئیس کل بانک مرکزی و هیات همراه به کشور عراق و دیدار و گفتگو با مقامات دولت عراق، چشم انداز مثبتی از روند عرضه و تامین منابع ارزی برای کشور متصور می شود.

اما در طرف مقابل، گروهی از فعالان بازار ارز، به ادامه روند صعودی بهای ارز امیدوار هستند و معتقدند دلار آمریکا در بازار داخل، به دلیل کاهش عرضه در برابر تقاضا، چاره ای جز وارد شدن به کانال 20 هزار تومانی ندارد.

حال باید منتظر هفته آتی بود تا مشخص شود نرخ ارز به ویژه دلار، توان صعودی شدن دارد یا در کانال هجده هزار تومانی تثبیت خواهد شد؟ و یا حتی با افزایش عرضه در صرافی های بانکی، شاخص ارزی به کانال پایین تر وارد خواهد شد؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × پنج =

دکمه بازگشت به بالا