کار سخت خریداران موبایل بعد از تکان قیمتی

به گزارش ریال نیوز:افشار فروتن، رئیس انجمن صنفی فروشندگان تلفن همراه می‌گوید که سود این گرانی در جیب مغازه دار نرفته و حداکثر سود فروش موبایل برای واحد صنفی ۱۰۰ هزار تومان است.

هم زمان با گرانی دلار بهای گوشی‌های تلفن همراه هم صعودی شده. رشد قیمت‌ها در بازار به قدری است که با بودجه ۵ میلیون تومانی انتخاب‌های بسیار محدودی برای خریداران وجود دارد. البته افشار فروتن، رئیس انجمن صنفی فروشندگان تلفن همراه می‌گوید که سود این گرانی در جیب مغازه دار نرفته و حداکثر سود فروش موبایل برای واحد صنفی ۱۰۰ هزار تومان است.

این روزها بازار تلفن همراه شلوغ تر از هر زمانی است. تعداد زیادی از خانواده‌هایی مغازه‌های بازار را بالا و پایین می‌کنند تا شاید بتوانند گوشی ارزان تری را پیدا کنند. این در حالی است که این روزها تعداد انتخاب‌هایی که خریداران گوشی تلفن همراه با بودجه ۵ میلیون تومانی قادر به خرید آنها هستند، بسیار محدود است. بررسی‌های خبرنگار ما حکایت از این دارد که هم روند روبه رشد موبایل در بازار ادامه دارد و تا زمانی که ثبات به بازار بازنگردد، خبری از ثبات قیمت‌ها نیست. ادعایی که خیلی هم بیراه نیست. بر اساس آنچه اعلام شده بیش از ۹۰ درصد گوشی‌های تلفن همراه موجود در بازار وارداتی است و هرگونه تغییر قیمت در بهای ارز آن را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. شرایط بازار به گونه‌ای بوده که قیمت موبایل از ابتدای سال تا حالا بیش از ۲ برابر رشد کرده است. رشد قیمتی که بر خلاف تصور همه به مذاق فروشندگان هم دیگر خوشایند نیست. افشار فروتن، رئیس انجمن صنفی فروشندگان تلفن همراه می‌گوید: به دلیل رکودی که در بازار وجود دارد واحدهای صنفی موبایل را با ۱۰۰ هزار تومان سود عرضه می‌کنند. این سود در برخی از موارد ۵۰ هزار تومان و در برخی از مدل‌ها حتی صفر است. به گفته او، فروشندگان از گرانی بازار نه تنها هیچ سودی نمی‌برند بلکه متضرر هم می‌شوند. چرا که با گرانی کالا، قدرت خرید خانوارها کاهش یافته و به تبع آن خریدار هم کم می‌شود. اما درشرایطی رکود در بازار به اوج خود رسیده که میزان واردات گوشی‌های تلفن همراه به کشور به لحاظ ارزشی حدود ۱۴۱ درصد و از نظر تعداد حدود ۴۲ درصد افزایش یافته است. البته باید توجه کرد که بخش عمده افزایش واردات به کاهش قاچاق این محصول مربوط می‌شود. چرا که در گذشته بخش زیادی از نیاز بازار تلفن همراه به صورت مسافری یا قاچاق وارد کشور می‌شد.

 رئیس انجمن صنفی فروشندگان تلفن همراه: به دلیل رکودی که در بازار وجود دارد واحدهای صنفی موبایل را با ۱۰۰ هزار تومان سود عرضه می‌کنند. این سود در برخی از موارد ۵۰ هزار تومان و در برخی از مدل‌ها حتی صفر است. فروشندگان از گرانی بازار نه تنها هیچ سودی نمی‌برند بلکه متضرر هم می‌شوند

پرفروش‌ترین گوشی‌های بازار ایران کدامند؟

گرانی‌های اخیر قدرت خرید مردم را به شدت کم کرده است. فروشندگان بازار موبایل می‌گویند که درحال‌حاضر پرفروش‌ترین گوشی‌ها، گوشی‌هایی هستند که بازه قیمتی بین ۳ تا ۶ میلیون تومان دارند و البته پربازدیدترین گوشی‌های فروشگاه‌های آنلاین هم مربوط به همین دسته قیمتی است. بر اساس گفته فروشندگان درحال‌حاضر بیشترین تقاضا برای گوشی در بازار مربوط به برند شیائومی و رده‌های میانی گوشی سامسونگ است و البته گوشی‌های ارزان‌ قیمت هوآوی هم در فهرست بیشترین تقاضای مشتریان ایرانی است که این روزها با ریزش شدید ارزش پول ملی و جهش قیمت دلار مواجه هستند و قدرت خریدشان در بازار فناوری کمتر و کمتر می‌شود.

 درحال‌حاضر بیشترین تقاضا برای گوشی در بازار مربوط به برند شیائومی و رده‌های میانی گوشی سامسونگ است و البته گوشی‌های ارزان‌ قیمت هوآوی هم در فهرست بیشترین تقاضای مشتریان ایرانی است

۸ انتخاب برای طرفداران سامسونگ

اگر از طرفداران گوشی‌های سامسونگ هستید باید بدانید که این روزها قیمت گوشی‌های این مدل محبوب در بین ایرانی‌ها سر به فلک گذاشته است. به گفته فعالان بازار درحال‌حاضر با بودجه ۵ میلیون تومانی تقریبا تنها ۸ انتخاب می‌توانید داشته باشید. هم اکنون گوشی A۲ CORE در بازار (قیمت‌های اعلامی نرخ عمده فروشی بوده و در واحدهای صنفی ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان گران‌تر از این قیمت‌ها عرضه می‌شود) به قیمت ۳ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان فروخته می‌شود. البته بهای A۰۱ CORE حدود ۸۰ هزار گران تر از این مدل بوده و ۳ میلیون و ۳۳۰ هزار قیمت خورده است. مدل A۰۱ از دیگر انتخاب‌هایی است که می‌توانید این روزها داشته باشید که با حافظه ۱۶ گیگا بایت حدود ۳ میلیون و ۴۸۰ هزار تومان خرج روی دست خریداران می‌گذارد. البته A۱۰ S از دیگر مدل‌های محبوبی است که بسیاری از جوان‌ترها سراغ آن می‌روند. درحال‌حاضر قیمت این گوشی در بازار ۴ میلیون و ۴۴۰ هزار تومان تعیین شده است.

 درحال‌حاضر با بودجه ۵ میلیون تومانی تقریبا تنها ۸ انتخاب می‌توانید داشته باشید. هم اکنون گوشی A۲ CORE در بازار به قیمت ۳ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان فروخته می‌شود. مدل A۰۱ از دیگر انتخاب‌هایی است که می‌توانید این روزها داشته باشید که با حافظه ۱۶ گیگا بایت حدود ۳ میلیون و ۴۸۰ هزار تومان خرج روی دست خریداران می‌گذارد

برندهایی که دیگر ارزان فروش نیستند

برند هوآووی که بسیاری آن به عنوان یک گوشی ارزان قیمت می‌شناسند هم این روزها حق انتخاب زیادی برای طرفداران خود ندارد. درحال‌حاضر یک گوشی Y ۵ ۲۰۱۹ با حافظه ۳۲ گیگا بایت ۳ میلیون و ۸۹۰ هزار تومان قیمت خورده است. البته Y۵ LITE حدود ۱۴۰ هزار تومان ارزان تر از این مدل بوده و ۲ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان به صورت عمده فروخته می‌شود. اما انتخاب دیگری که طرفداران گوشی‌های برند هوآووی می‌توانند داشته باشند Y۶S(NEW) با حافظه ۶۴ گیگابایتی است که خرید آن حدود ۴ میلیون و ۴۹۰ تومان برای مغازه دارها آب می‌خورد. همچنین Y۷ PRIME با ۶۴ گیگ حافظه هم اکنون حدود ۵ میلیون تومان معامله می‌شود.

شیائومی از دیگر برندهای تقرییا جدید بازار موبایل محسوب می‌شود که در سال‌های گذشته توانسته سهم زیادی از بازار به خود اختصاص دهد. درحال‌حاضر تقریبا ۲ مدل این برند هستند که با بودجه کمتر از ۵ میلیون تومان قادر به خرید آن در بازار هستید. هم اکنون REDMI ۸ این برند در بازار به قیمت ۴ میلیون و ۷۹۰ هزار تومان و مدل REDMI ۹A به قیمت ۴ میلیون و ۶۹۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

طرفداران پرو پا قرص گوشی‌های دکمه دار

برخلاف آنچه تصور می‌شود گوشی‌های ساده دکمه دار مشتری‌های خاص خود را دارند که اتفاقا تعداد آنها کم هم نیست. آرش یکی از فعالان بازار موبایل به بازار می‌گوید: معمولا افرادی که نظامی هستند و در نهادهای حساس فعالیت می‌کنند از این گوشی‌های ساده استفاده می‌کنند. برخی کارمندان و کارگران، افراد سالخورده، از دیگر مشتریان گوشی‌های قدیمی هستند. بسیاری این گوشی‌های ساده دکمه دار را با برند نوکیا می‌شناسند. برندی که به واسطه همین مدل گوشی‌ها حالا توانسته انتخاب‌های زیادی برای دهک‌های پایین درآمدی ایجاد کند. البته باید توجه کرد که بیشتر این مدل‌ها هیچ کارایی جز برقراری تماس و پیامک ندارند و در شرایطی که آموزش مجازی در کشور رونق گرفته عملا جایگاهی در میان بچه‌ها و نوجوان‌ها نمی‌تواند داشته باشد. درحال‌حاضر مدل ۱۰۵ ۲۰۱۹ این مدل به قیمت ۴۱۹ هزار تومان فروخته می‌شود. NOKIA ۱۳۰ ۲۰۱۷ حدود ۵۸۹ هزار تومان و NOKIA ۱۵۰ حدود ۶۸۵ هزار تومان و NOKIA ۲۱۰ آن ۷۵۰ هزار تومان فروخته می‌شود. البته مدل‌های اندروید این برند هم این روزها از گردونه رقابت از هم تایان خود عقب نمانده است. به طوری که درحال‌حاضر مدل N۱ PLUS حدود ۲ میلیون ۱۵۰ هزار تومان فروخته می‌شود. جالب است که بدانید قیمت مدل N ۲.۲ این برند این روزها به ۳ میلیون و ۳۰ هزار تومان و مدل N۳.۲ به به ۳ میلیون و ۸۹۰ هزار تومان افزایش یافته است.

رشد ۴۲ درصدی ترخیص گوشی تلفن همراه

میزان گوشی تلفن همراه ترخیص شده از گمرک، از ابتدای سال ۹۹ تا تاریخ ۲۵ شهریورماه ۴ میلیون و ۴۵۱ هزار و ۷۶۳ دستگاه بود که نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل رشد ۴۲ درصدی از لحاظ تعداد را به خود اختصاص داده است. آنگونه که سید روح اله لطیفی، سخنگوی گمرک گفته است، ارزش دلاری گوشی‌های تلفن همراه ترخیص شده تا ۲۵ شهریورماه،  ۷۳۶ میلیون و ۴۳۰ هزارو ۸۸۰ دلار بوده است که از لحاظ ارزش نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۴۱ درصد رشد داشته است که با ۱۸۳۲ فقره اظهار نامه گمرکی ترخیص شده است. آنگونه که آمارها نشان می‌دهد در مدت زمان ابتدای سال ۹۸ تا ۲۵ شهریور سال گذشته ۳ میلیون و ۱۲۴ هزارو ۶۵۹ دستگاه تلفن همراه به ارزش ۳۰۵ میلیون و ۷۷ هزار و ۸۲۲ دلار از گمرک ترخیص شده بود و امسال در همین بازه زمانی ۴ میلیون و ۴۵۱ هزار و ۷۶۳ دستگاه تلفن همراه ترخیص شده که یک میلیون و ۳۲۷ هزار و ۱۰۴ دستگاه بیشتر از سال گذشته بوده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − 9 =

دکمه بازگشت به بالا