کاهش دوباره قیمت خودرو در راه است

به گزارش ریال نیوز،قیمت خودرو تحت تاثیر افت نرخ دلار و نتایج انتخابات امریکا با ریزش مواجه شد. اما مدتی است که قیمت‌ها وضعیت تعادلی به خود گرفته و در حال نوسان است. سوالی که مطرح می‌شود این است که شرایط قیمت خودروها تا پایان سال چگونه خواهد بود؟ برای بررسی بیشتر این موضوع گفت‌وگویی با سعید مدنی، مدیرعامل پیشین سایپا انجام دادیم که در ادامه گزارش می‌خوانید:

مدنی ابتدا اظهار کرد: ریزش قیمت خودرو تابع نرخ دلار است. حداقل طی دو ماه پیش قیمت دلار ۲۰ درصد کاهش یافت و همین مورد عامل اصلی روی قیمت خودرو است. از طرفی خودروسازان در حال افزایش تولید هستند و شرایط در نیمه دوم سال بهتر خواهد بود. خودروسازان برای این که بتوانند به آمار تعیین شده دست پیدا کنند میزان تولیدات را افزایش می‌دهند.

وی ادامه داد: اگر شرایط به همین روال ادامه پیدا کند قیمت خودرو باز هم کاهش پیدا خواهد کرد. فضای روانی که در جامعه ایجاد شد نیز در کاهش قیمت‌ها اثرگذار بود. در مملکت ما همه چیز به قیمت دلار مرتبط شده است. مواد غذایی یا حتی لوازم خانگی به خاطر این که دارای سود پایینی نیستند افت قیمت زیادی نخواهند داشت اما در هر صورت باز هم تاثیر پذیر از قیمت دلار هستند.

وضعیت قیمت‌ها در صورت واردات

مدنی در پاسخ به این سوال که شرایط قیمت‌ها در صورت واردات خودرو در آینده چگونه خواهد بود؟ به گسترش نیوز گفت: اگر واردات خودرو بدون انتقال ارز آزاد شود قیمت‌ها باز هم ریزش پیدا خواهد کرد. بخشی از قیمت خودروهای وارداتی تابع دلار است و همه چیز با قیمت‌های جهانی تطبیق یافته است. اما خودرویی که ۳۰ هزار دلار قیمت دارد نهایتا این خودرو باید با دلار آزاد ۱ میلیارد تومان باشد. در صورتی که می‌بینیم همین خودروی خارجی در بازار ۴ یا ۵ میلیارد تومان عرضه می‌شود. بنابراین می‌توان گفت علاوه بر قیمت دلار عامل دیگری که مهم است به وضعیت عرضه و تقاضا مربوط است.

وی افزود: واردات خودرو به ازای صادرات قطعه یا خودرو نیز به نظر می‌آید که امکان‌پذیر نباشد. این طرح در واقع مرتبط با تراز ارزی است. تولیدکننده باید بتواند صادر کند و معادل آن واردات داشته باشد. این کار در سال‌های رونق اقتصادی اتفاق می‌افتاد و ۱۲ الی ۱۳ درصد تولیدات صادر می‌شد. اگر این عدد به ۲۵ درصد می‌رسید تقریبا نیازهای ارزی تامین می‌شد و فشاری به خزانه دولت نمی‌آمد. عملا می‌توان گفت درحال‌حاضر آنقدری ما صادرات نداریم که بتوانیم واردات داشته باشیم. در بهترین حالت میزان صادرات خودروی ما حدود ۲۵۰ الی ۳۰۰ میلیون دلار بود. در خصوص قطعات نیز میزان صادرات کمتر است و بیشتر از ۱۰ میلیون دلار نمی‌شود. واردات خودرو از محل ارز ایرانیان در خارج امکانپذیر است و روی بازار نیز تاثیر خواهد گذاشت. اگر خودروهای ما به روز تر باشد امکان صادرات بهتر خواهیم داشت چرا که ما چندین سال است در حال درجا زدن در حوزه تولید خودرو هستیم.

مدیرعامل پیشین سایپا در پایان اظهار کرد: همسایگان ما نیز خودروهای چینی استفاده می‌کنند چون محصولات به روزتری دارند. اگر ما بتوانیم محصولات جدید و به روز به کشورهای همسایه صادر کنیم از لحاظ ارزی شرایط خوبی خواهیم داشت. بیشتر کشورهای همسایه ما خودروسازی ندارند و این یک فرصت بسیار خوب برای ما خواهد بود. متاسفانه این اتفاقات به خاطر تحریم‌ها نیفتاده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 − 1 =

دکمه بازگشت به بالا