کشف 1000 تن آجیل و خشکبار قاچاق در 9 ماهه امسال

به گزارش ریال نیوز، محسن صفدری در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما اظهار داشت: واردات دانه آفتابگردان روغنی از سال‌ها پیش ممنوع بوده است و از تیر امسال نیز واردات تخمه آفتابگردان آجیلی به صورت مطلق ممنوع اعلام شد.

وی گفت: آنچه که اکنون به عنوان واردات تخمه آفتابگردان آجیلی در بازار وجود دارد به احتمال زیاد محموله‌هایی است که در گمرک بوده، زیرا ثبت سفارش تخمه آجیلی از دی سال گذشته تا تیر امسال ممنوع نبوده است.

صفدری افزود: تخصیص ارز دولتی یا ترجیحی به واردات تخمه آفتابگردان را به طور کامل رد می‌کنیم و حقوق ورودی تخمه آفتابگردان آجیلی 55 درصد بوده که از تیر امسال ممنوع شده است.

وی با بیان اینکه اولویت کالایی تخمه آفتابگردان در رده 25 است و بانک مرکزی فقط به کالا‌هایی که در رده یک باشند ارز دولتی اختصاص می‌دهد گفت: از سال 97 هیچ ارز 4 هزار و 200 تومانی به واردات این محصول اختصاص داده نشده است.

صفدری افزود: یکی از دلایل کاهش مصرف تخمه داخلی شیوع بیماری کرونا و کاهش محصولات فله‌ای است.

وی گفت: اینکه کارخانجات بسته بندی آجیل و خشکبار از محصولات وارداتی استفاده می‌کنند کیفیت این محصولات است، زیرا آن‌ها می‌گویند؛ محصولات داخلی مشخصات فنی مورد نظر ما را ندارد.

صفدری افزود: آنچه که درباره فروش ثبت سفارش واردات تخمه آفتابگردان مطرح می‌شود صحت ندارد.

چنگیز اسفندیاری مدیرکل دفتر صنایع تبدیلی و غذایی وزارت جهاد کشاورزی نیز با بیان اینکه میزان صادرات خشکبار کشور 500 هزار تن معادل یک و هشت دهم میلیارد دلار در سال است گفت: واردات تخمه آفتابگردان تا سال 96 چهل و چهار هزار تن و در سال 97 سی و هفت هزار تن بود و در ده ماهه نخست امسال نیز 27 هزار تن تخمه آفتابگردان وارد شده است.

وی افزود: حدود هزار واحد بسته بندی و تولید آجیل با ظرفیت یک و دو دهم میلیون تن در کشور وجود دارد در حالی که تولید داخلی 70 هزار تن و نیاز کشور در این زمینه 200 هزار تن است.

اسفندیاری گفت: ثبت سفارش واردات تخمه آفتابگردان در امسال مربوط به سال گذشته است.

وی افزود: اکنون تولید تخمه آفتابگردان در کشور 75 هزار تن است که در شهرستان خوی 36 هزار تن تولید می‌شود و به واردات 120 هزار تن تخمه نیاز است.

اسفندیاری گفت: به طور مطلق با ارز 4 هزار و 200 تومانی تخمه آفتابگردان وارد نشده است.

وی افزود: در پی زنجیره‌ای کردن تولید هستیم و اکنون در صادرات خرما و پسته رتبه نخست دنیا را داریم.

اسفندیاری گفت: با ممنوعیت واردات بادام هندی مخالف هستیم و باید برای واردات آن به دلیل تولید نشدن این محصول در داخل ساز و کاری ایجاد شود تا از قاچاق این محصول به کشور جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه اکنون قیمت تخمه آفتابگردان داخلی 31 هزار تومان است افزود: در شهرستان خوی 36 هزار تن تخمه آفتابگردان آجیلی تولید می‌شود و سطح زیر کشت این محصول از 30 هزار هکتار به 44 هزار هکتار رسیده است.

حمیدرضا دهقانی نیا سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز گفت: زمانی که در داخل نیاز برای محصولی وجود دارد و ما واردات آن را ممنوع می‌کنیم زمینه قاچاق آن محصول ایجاد می‌شود.

وی افزود: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با ممنوعیت واردات بادام هندی مخالف است.

دهقانی نیا گفت: ممکن است حجم قاچاق بادام هندی به کشور به وسیله کوله بری انجام شده باشد.

وی درباره برخورد ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با قاچاق محصولات آجیلی افزود: تمیز دادن دو محصول داخلی و وارداتی برای بازرسان ستاد مشکل است، زیرا تولید داخل، شناسنامه دار نیست.

دهقانی نیا گفت: در 9 ماهه نخست امسال هزار تن کشفیات آجیل و خشکبار معادل 600 میلیارد ریال داشته ایم.

وی افزود: در برخی موارد بروز قاچاق به دلیل سیاستگذاری نادرست در زمینه واردات و ممنوع کردن آن محصول است.

علیرضا ارزانی ممقانی رئیس اتحادیه کشوری آجیل و خشکبار نیز گفت: مشکلاتی که برای تولید کنندگان محصولات آجیلی به ویژه بادام زمینی و تخمه آفتابگردان ایجاد شده است به دلیل اختصاص ارز یارانه‌ای به وارد کنندگان این محصولات است که قدرت رقابت را از تولید کنندگان داخلی گرفته است.

وی افزود: در مواقعی برای واردات تخمه آفتابگردان ارز 4 هزار و 200 تومانی اختصاص داده ایم که اسناد و مدارک آن وجود دارد.

ارزانی ممقانی گفت: در حالی که ظرفیت بسیار خوبی برای تولید بادام زمینی در کشور وجود دارد، اما 90 درصد بادام زمینی مصرفی کشور به دلیل تعرفه پایین و اختصاص ارز دولتی از چین و اوکراین وارد می‌شد.

وی افزود: در بسیاری از مراکز تولید تخمه آفتابگردان کشور به دلیل نبود توان رقابت با واردات دیگر آفتابگردان کشت نمی‌شود.

ارزانی ممقانی گفت: مسئولان گمرک در مصاحبه‌ها اعلام کرده اند حتی یک گرم تخمه آفتابگردان وارد نشده است در حالی که 500 تن و هزار تن وارد می‌شود.

وی افزود: از تیر امسال با ممنوعیت واردات و اختصاص ندادن ارز دولتی، کشاورزان کمی توان رقابت پیدا کرده اند.

ارزانی ممقانی گفت: اکنون ثبت سفارش واردات تخمه آفتابگردان برای هر یورو، 2 هزار و 500 تومان در بازار فروخته می‌شود.

هادی بنکدار اقدم تولید کننده آجیل و خشکبار نیز گفت: دلیل ماندن تولید تخمه آفتابگردان روی دست کشاورزان، واردات بی رویه این محصول است.

وی افزود: تخمه‌های بومی روی دست کشاورزان مانده است، اما کارخانجات بسته بندی از تخمه‌های وارداتی استفاده می‌کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + چهار =

دکمه بازگشت به بالا