کوچ شرکت های بزرگ دنیا از عربستان

ریال نیوز : نشریه وال استریت ژورنال نوشت، با وجود آن که عربستان سعودی تلاش هایی کرد تا نظر شرکت های بزرگ دنیا را به خود با هدف مدرنیزه ساختن اقتصادش جلب کند اما به جایش محیط تجاری این کشور تبدیل به یک محیط خصمانه تر شده و سرمایه گذاران نیز از این کشور نفت خیز رویگردان می‌شوند.

وال استریت ژورنال نوشت، سرمایه گذاری خارجی در عربستان به شکلی ادامه دار پایین بوده و برخی از شرکت ها مشغول برچیدن فعالیت هایشان در این کشور و یا به تاخیر انداختن اجرای وعده گسترش برنامه‌هایشان بوده‌اند.

به نوشته این نشریه، این وضعیت ضربه‌ای به محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان و حاکم دوفاکتوی این کشور وارد کرده است. او در سال ۲۰۱۶ وعده داد در عربستان از طریق ارتقای محیط تجاری و ایجاد یک کانون جهانی نوآوری، صنایعی جدید مجزای از صنعت نفت ایجاد کند. با توجه به فاصله گرفتن هر چه بیشتر اقتصاد جهانی از سوخت های فسیلی،‌ از آن زمان به بعد کاستن از اتکای عربستان به نفت فوریت هر چه بیشتری پیدا کرده است.

به نوشته وال استریت ژورنال از جمله دلایل به وجود آمدن این وضعیت در عربستان علاوه بر عدم اجرایی شدن یک سری پروژه‌های مشترک برنامه ریزی شده، سخت‌تر شدن محیط تجارت در این کشور از بابت بروکراسی، نظام قضایی کهنه شده و سوابق ضعیف حقوق بشری است.

به نوشته وال استریت ژورنال محمد بن سلمان تلاش کرد با دادن وعده اجرای اصلاحاتی بزرگ و برگزاری کنفرانس های چشمگیر در ریاض این شرایط را عوض کند و تلاشهایش تا حدی نتیجه دادند اما در سال ۲۰۱۸ با بروز مناقشه قتل جماع خاشقجی در کنسولگری عربستان در شهر استانبول دستور کار بن سلمان به بن بست خورد.

دولت عربستان زمانی که به شرکت های خارجی دستور داد مقرهای منطقه‌ای خود را از شهر دوبی به ریاض منقل کنند و در غیر این صورت قراردادهای دولتی را از دست خواهند داد باعث ناخرسندی آنها شد. همچنین این دولت این شرکت ها را مجبور به استخدام عربستانی‌های بیشتر و افزایش استفاده از محتواهای داخلی در محصولاتشان که به کاهش پتانسیل رقابتی محصولات تولیدی منجر شد، کرد.

از سوی دیگر به نوشته وال استریت ژورنال، سرمایه گذاران نیز به طور فزاینده‌ای نگران ایمنی فیزیکی خود هستند. بیشتر دستگیر شده‌های کمپین محمد بن سلمان علیه منتقدان و یا افراد متهم شده به فساد، اتباع عربستانی بودند اما تعدادی خارجی نیز در میان آنها وجود داشتند. یکی از تاجران خارجی گفت که او پس از بیان علنی ناعادلانه بودن برخی قوانین تجاری، بازداشت و شکنجه شد.

یک آمریکایی دیگر هم اخیراً به وزارت امور خارجه آمریکا اجازه داده است تا در صورت بازداشت این فرد در عربستان سعودی، یک سری اطلاعات مربوطه را در اختیار رسانه‌ها قرار دهد. یک آمریکایی دیگر از ایالت اوهایو هم که به دنبال گسترش فعالیت مراکزش برای نگهداری از سالمندان و افراد کم توان بود سال گذشته میلادی در بدو ورودش به عربستان به مدت سه روز در یک سلول تنگ فرودگاه بازداشت و بدون هیچ توضیحی استرداد شد.

وزارت سرمایه گذاری عربستان از اظهار نظر درباره اتهامات مربوط به موارد مشخص وقوع بدرفتاری خودداری کرد اما گفت که بیشتر سرمایه گذاران تجربیات مثبتی دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − 8 =

دکمه بازگشت به بالا