صادرات غیرنفتی به بیش از ۵۲ میلیارد دلار رسید

ریال نیوز : معاون وزیر صمت گفت: برآورد عدد پایانی دولت قبل در مورد صادرات غیرنفتی ۳۷.۵ میلیارد دلار بود اما این عدد امسال به ۵۲.۵ میلیارد دلار می‌رسد.

به گزارش ریال نیوز ، محمدمهدی برادران امروز در نشست خبری اظهار کرد: بر اساس آمار بانک مرکزی، رشد بخشش صنعت در پاییز امسال به ۱۱.۶ درصد رسید. در مجموع هم در پاییز رشد تولید ناخالص کشور به ۵.۳ درصد رسیده است.

معاون صنایع عمومی وزیر صمت افزود: تابستان ۱۴۰۰ نرخ بیکاری ۹.۶ درصد بود اما نرخ بیکاری در پاییز امسال به ۸.۲ درصد رسید. همچنین تعداد شاغلان صنعتی در فصل پاییز ۸ میلیون و ۳۲۹ هزار نفر بوده است.

وی ادامه داد: برآورد عدد پایانی دولت قبل در مورد صادرات غیرنفتی ۳۷.۵ میلیارد دلار بود اما این عدد امسال به ۵۲.۵ میلیارد دلار می‌رسد.

برادران افزود: شاخص مدیران خرید (عدد کمتر از ۵۰ نشانه رکود است) در بهمن ماه نیز نشان می‌دهد که بیشترین رشد برای صنعت نساجی با ۶۵.۳ درصد بود. گروه ماشین سازی و لوازم خانگی با ۶۴.۹ درصد در رده بعدی قرار دارد. همچنین شاخص چوب و کاغذ ۵۶.۷ درصد بوده است.

معاون وزیر صمت گفت: در حوزه رشد شاخص تولید و فروش نیز رشد ۱۰ ماهه مجموع گروه صنعت به ترتیب ۱۱.۵ درصد (تولید) و ۸ درصد (فروش) بوده است.

برادران تصریح کرد: بعد از همت جمعی صنعتگران، تعامل مجموع دولت با اصحاب صنعت و ارتباط با انجمن‌های تخصصی از جمله دلایل رشد تولید بوده است. همچنین توجه به نوآوری و صنایع جدید نیز از دیگر دلایل رشد بود.

وی افزود: با توجه به چارت قبلی وزارت صمت که فقط یک معاونت صنایع وجود داشت، ۸۵ درصد تمرکز مدیران قبلی بر صنعت خودرو بود و سایر صنایع مورد بی توجهی قرار گرفته بودند. اما در ساختار جدید برای صنایع مختلف دفاتر مختلف دایر کردیم.

برادران ادامه داد: تسهیل واردات مواد اولیه، تسهیل صادرات، اصلاح نظام بازار، شفافیت و مبارزه با قاچاق کالا نیز از دیگر دلایل رشد تولید بوده است.

معاون وزیر صمت اضافه کرد: بر اساس نظرات صنعتگران موانعی هم بر سر راه تولید قرار داشت که از جمله آنها می‌توان به تکانه‌های ناشی از رشد نرخ ارز، مشکلات بانکی، تورم، نظام تأمین اجتماعی و زیر ساختها اشاره کرد.

معاون صنایع عمومی وزیر صمت در ادامه گفت: رشد ۳۰۰ درصدی تولید الیاف اکریلیک، رشد ۳۰ درصدی تولید نخ اکریلیک، رشد ۱۴ درصدی در تولید موکت و پتو، ۶ درصدی مقوا، ۱۸۲ درصدی کاغذ تحریر، ۲۰ درصدی نوشت‌افزار، ۱۰ درصدی فرش دستباف، ۸۰ درصدی کولر گازی، ۴۰ درصدی ماشین ظرفشویی، ۵۹ درصدی تلویزیون، ۲۱ درصدی یخچال، ۲۰ درصدی پوشک بچه، ۶۱ درصدی توپ، چهار درصدی فرش ماشینی، ۳۵ درصدی مصنوعات و فلزات گرانبها و ۲۱ درصدی تولید اسباب بازی به ثبت رسید.

برادران با اشاره به شفافیت در حوزه قطعات یدکی خودرو افزود: در حالی که ابتدای امسال ۸۰ میلیون کالای دارای شناسه در این حوزه داشتیم، اکنون به بیش از ۵۳۰ میلیون قطعه یدکی خودروی اصلی و قابل اطمینان رسیده و دغدغه مردم در این زمینه کاهش یافته است.

وی از کشف یک محموله جدید سرسیلندر های تقلبی در هفته‌های اخیر خبر داد و گفت: هرچند حجم بالایی از شبکه‌های نظام یافته را در این زمینه شاهد بودیم که به جعل هولوگرام، جعبه بسته‌بندی و غیره می‌پرداختند، اما در این زمینه شاهد کاهش کالای قاچاق و تقلبی هستیم.

معاون صنایع عمومی وزیر صمت در مورد مشکل تخصیص ارز، اظهار کرد: مشکل تخصیص ارز برای همه صنایع عمومیت دارد.

این مقام مسئول ادامه داد: تعداد زیادی از صنایع کشور نیازمند مواد اولیه وارداتی هستند، اما با کمک شرکت پتروشیمی ایران و همچنین شرکت‌های فولادساز بخش زیادی از مواد اولیه داخلی تأمین شد.

وی در مورد واردات کالا نیز تصریح کرد: در ۱۱ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته واردات کالاهای سرمایه‌ای با رشد ۸۵ درصدی، واردات کالاهای واسطه‌ای با رشد ۱۶ درصدی و واردات کالای مصرفی با افت ۲۱ درصدی همراه بوده است.

به گفته معاون وزیر صمت، روند تخصیص ارز در روزهای اخیر بهبود یافته و در روزهای آینده نیز گشایش‌هایی حاصل خواهد شد.

وی افزود: نگرانی‌ها برای تأمین مواد اولیه، اجزا و قطعات وارداتی تولید برای بهار و تابستان آینده در صنایع مختلف به حداقل خواهد رسید و پیگیری‌های ما برای تسهیل تخصیص ارز با بانک مرکزی ادامه خواهد یافت.

برادران اظهار کرد: در سال ۱۴۰۱ تعداد ۲۷ طرح توسعه‌ای لوازم خانگی در کشور اجرایی شد که شامل ۱۰ خط تولید یخچال فریزر جدید، چهار خط ماشین ظرفشویی، سه خط ماشین لباسشویی، یک خط تولید ماژول تلویزیون، سه خط تولید کولر و ۶ خط تولید مایکروویو و لوازم خانگی کوچک بوده است.

وی خاطر نشان کرد: رضایت عمومی از تولیدکنندگان لوازم خانگی با بهبود کیفیت تولیدات و همچنین افزایش زمان ضمانت‌نامه‌های آنها از ۱۸ ماه به ۲۴ ماه افزایش یافته است.

برادران از کاهش ۲۲ درصدی ارزبری لوازم خانگی و افزایش عمق تولید محصولات خبر داد و گفت: در ۱۱ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ رشد ۱۸ درصدی صادرات لوازم خانگی محقق شد.

این مقام مسؤول وزارت صمت تصریح کرد: تلاش وزارت صنعت در تأمین نیازهای ارزی تولیدکنندگان از تالار دوم بانک مرکزی و همچنین جلوگیری از افزایش بی‌ضابطه قیمت مواد اولیه در بورس است تا جریان تولید دچار اختلال نشود.

وی خاطرنشان کرد: مطابق مصوبه کمیسیون تنظیم کالاهای پایه و با هماهنگی انجام شده با پتروشیمی‌ها و زنجیره فولاد، اولویت عرضه با محصولات داخلی خواهد بود؛ یعنی شرکت‌ها ابتدا باید محصولات خود را در تالار داخلی عرضه کنند و اگر مشتری نداشت اجازه صادرات خواهند یافت.

وی یادآور شد: در موضوع مبارزه با قاچاق در سال جاری تمرکز بر لوازم خانگی، دخانیات و لوازم یدکی خودرو بود، به طوری که فقط در محصولات دخانی کاهش ۶ میلیارد نخی سیگار قاچاقرا شاهد بودیم و برای سال آینده تمرکز بر مواد بهداشتی و غذایی، اسباب بازی و پوشاک خواهد بود.

معاون صنایع عمومی وزیر صنعت معدن و تجارت در خاتمه تاکید کرد: سیاست کلی ما عدم انجام واردات کالاهای کامل است که مشابه تولید داخلی دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + 12 =

دکمه بازگشت به بالا