کارگردان ” شکارچیان روح ” درگذشت

ریال نیوز : «ایوان رایتمن» کارگردان فیلم‌های کمدی و موفقی چون «شکارچیان روح»، «دو قلوها» و «پلیس مهدکودک» در سن ۷۵ سالگی درگذشت.

به گزارش آسوشیتدپرس، بنابر اعلام خانواده این فیلمساز تاثیرگذار، او در خانه‌اش در کالیفرنیا و در خواب درگذشته و هنوز دلیل اصلی مرگ او مشخص نشده است.

«رایتمن» در سال ۱۹۴۶ در چکسلواکی به دنیا آمد. مادرش از آشویتس جان سالم به در برده بود و پدرش که در مقاومت زیرزمینی فعال بود صاحب بزرگترین کارخانه سرکه کشور بود. رایتمن تنها چهار سال داشت که خانواده‌اش از کشور گریختند و در سال ۱۹۵۰ با یک کشتی به سمت وین رفتند.

خانواده «رایتمن» نزد یکی از اقوام خود در تورنتو رفتند، جایی که ایوان تمایلات خود را در زمینه کسب و کار نمایشی، راه اندازی یک تئاتر عروسکی، سرگرمی در کمپ های تابستانی و بازی در قهوه خانه ها با یک گروه موسیقی محلی به نمایش گذاشت. او در دانشگاه مک مستر موسیقی و نمایشنامه خواند و شروع به ساخت فیلم های کوتاه کرد.

او در سال ۱۹۷۵ نمایش ملی «لمپون» را با بازی «بیل موری»، «جان بلوشی»، «برایان دویل موری»، «گیلدا رادنر» و «هارولد رامیس» تهیه کنندگی کرد و همه این چهره های ناشناخته‌، ستاره بعدی فیلم‌های رایتمن شدند.

.او «بیل موری» را در اولین نقش اصلی خود در فیلم «کوفته قلقلی» کارگردانی کرد و سپس دوباره در فیلم «راه راه» با او همکاری کرد اما مهمترین موفقیت «رایتمن» در سال ۱۸۸۴ با فیلم با «شکارچیان روح» رقم خورد.

این فیلم نه تنها به فروش ۳۰۰ میلیون دلار در گیشه جهانی دست یافت و در دو رشته نامزد اسکار شد بلکه منبع الهام ساخت چند دنباله، بازی‌های ویدیویی و برنامه‌های تلویزیونی شد.

قسمت دوم فیلم «شکارچیان روح» نیز در سال ۱۹۸۹ ساخته شد و در سال ۲۰۲۱ نیز «جیسون رایتمن» فرزند «ایوان رایتمن» فیلم جدید «شکارچیان روح: افترلایف» را کارگردانی کرد.

از دیگر فیلم‌های برجسته‌ای که رایتمن کارگردانی کرد می‌توان به «دوقلوها»، «پلیس مهدکودک»، «جونیور» و «شش روز هفت شب» اشاره کرد.

اخرین کارگردانی «ایوان رایتمن» در فیلم «روز عضوگیری» با بازی «کوین کاستنر» در سال ۲۰۱۴ اکران شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + 19 =

دکمه بازگشت به بالا