۱۰ درصد منابع صندوق توسعه ملی بلوکه شده است

ریال نیوز : رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی با بیان این که از ۱۰ درصد منابع صندوق بلوکه شده است، گفت: دولت قبل در تمامی امور خود از جمله پرداخت عیدانه به مردم از منابع صندوق برداشت کرده است.

به گزارش ریال نیوز، مهدی غضنفری، رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی صبح امروز در نشست خبری خود با خبرنگاران گفت: صندوق‌های توسعه در سراسر جهان دارای دو کارکرد ورودی و مصرفی هستند.

وی افزود: صندوق‌های ورودی خود به چند دسته تقسیم می‌شوند به طوری که برخی از ورودی‌های صندوق سرریز است و با استفاده از منابع نفتی و فرآورده‌های نفتی صورت می‌گیرد به طوری که در این زمینه کشورهای خاورمیانه سرآمد هستند، بخشی دیگر از ورودی‌های صندوق‌ها در سراسر جهان مازاد سایر درآمدها و کالاهایی که در قالب سرمایه‌های ملی مثل امور معدنی و کشاورزی صورت می‌گیرد که در این زمینه کشور شیلی سرآمد است.

رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی تصریح کرد: ورود برخی کشورها مثل چین و هنگ کنگ به صندوق توسعه از منابع تجاری است، با این حال بر این سه روش کشورمان می‌تواند بر اساس انفال نیز ورودی‌های دیگری به صندوق داشته باشد.

غضنفری در بخش دیگری از سخنان خود منابع مصرفی صندوق را نیز ذکر کرد و گفت: برخی از بودجه صندوق تثبیتی است و صرف پرداخت حقوق و دستمزد می‌شود و به نوعی پشتیبان بودجه کشور است که در این زمینه کشورهای شیلی و روسیه سر آمد هستند، بخش دیگری از مصارف صندوق توسعه‌ای است که کاری به بودجه جاری ندارد و بودجه عمرانی کشور را شامل می‌شود؛ از طرف دیگر برخی مصارف صندوق نیز صیانتی است و در امور مختلفی سرمایه گذاری می‌شود که نروژ در این زمینه سرآمد است.

ارائه تسهیلات به شرط تضمین بازگشت ارز

رئیس هیئت عامل صندوق توسعه با بیان اینکه منابع صندوق در هیچ پروژه‌ای سرمایه گذاری نشده، خاطرنشان کرد: با وجود اینکه قانون به ما اجازه سرمایه گذاری داخلی و خارجی را داده، در این زمینه موفق عمل نکردیم و عمده منابع صندوق صرف اعطای تسهیلات شده است.

این مقام مسئول افزود: با این حال صندوق توسعه ملی به بخش‌هایی تسهیلات اعطا می‌کند که تضمین بازگشت ارزی داشته باشد به طوری که این سرمایه‌ها عمدتاً در فعالیت‌های نفت و گاز و پتروشیمی، طرح‌های صادراتی، حمل و نقل و تولید صنعتی کالاها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی اذعان داشت: در زمینه تسهیلات ریالی اولویت صندوق توسعه بیشتر امورات کشاورزی (گلخانه‌ای، صنایع تبدیلی و تکمیلی) و صنعتی (گردشگری، حمل و نقل) است.

رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی گفت: صندوق توسعه ملی تسهیلاتی مختلفی را به متقاضیان می‌دهد که این اعتبارات و تسهیلات ۵۶ درصد به بخش صنعت و معدن، ۸ درصد به بخش گردشگری، ۱۰ درصد به صنایع تبدیلی، ۲۷ درصد آن نیز به بخش آب و کشاورزی اختصاص پیدا می‌کند که در مجموع صندوق توسعه ملی ۸۸ هزار میلیارد تومان (همت) تسهیلات اعطا می‌کند.

۵۰ درصد از منابع صندوق در اختیار دولت است

غضنفری افزود: صندوق توسعه ملی در بخش ارزی نیز ۴۰ درصد از منابع خود را به بخش خصوصی و نهادهای غیر دولتی اختصاص می‌دهد ۵۰ درصد آن نیز به طور طبیعی در اختیار دولت است و ۱۰ درصد آن در طی سال‌های گذشته بلوکه شده است.

وی در ادامه تصریح کرد: به صورت کلی سودی که صندوق توسعه ملی از تسهیلات ارائه شده دریافت می‌کند، به این صورت است که در بخش آب و کشاورزی و منابع طبیعی ۱۱.۵ درصد سود دریافت کرده و بانک‌ها نیز ۲.۵ درصد سود دریافت می‌کنند که در مجموع ۱۴ درصد سود از بخش سود دریافت می‌شود.

این مقام مسئول اذعان کرد: در بخش معدن و صنایع معدنی نیز صندوق توسعه ملی ۱۳.۵ درصد و بانک‌ها ۲.۵ درصد سود دریافت می‌کنند که در مجموع ۱۶ درصد از این بخش سود دریافت می‌شود. همچنین از صادر کنندگان کالاهای صنعتی و کشاورزی نیز صندوق توسعه ملی ۸.۵ درصد و بانک‌ها ۲.۵ درصد سود دریافت می‌کنند که در مجموع ۱۱ درصد می‌شود.

رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی تأکید کرد: به صورت کلی ۴ درصد تخفیف برای مناطق محروم در نظر گرفته‌ایم تا مشوقی برای افزایش تولید و صادرات باشد.

سهم ۳.۵ درصدی صندوق در بخش نفت وگاز

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: در زمینه تسهیلات ارزی نیز سهم صندوق از پروژه‌های نفت، گاز و پتروشیمی ۳.۵ درصد و سهم بانک‌ها ۲.۵ درصد است که در مجموع ۶ درصد سود از آنها دریافت می‌شود.

غضنفری گفت: در سایر حوزه‌ها سهم صندوق یک درصد و سهم بانک‌ها ۲.۵ درصد است که در مجموع ۳.۵ درصد سود در این بخش دریافت می‌شود. در بخش کشاورزی نیز سهم صندوق یک درصد و سهم بانک‌ها ۲.۵ درصد و به صورت کلی ۳.۵ درصد سود از دریافت کنندگان تسهیلات از متقاضیان تسهیلات دریافت می‌شود.

رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی ادامه داد: دولت روحانی طی سالیان گذشته برای اموری از جمله پرداخت هزینه متوفیان هواپیمای اوکراین برای هزینه‌های درمان کرونا در اموری مانند سیل و زلزله، عیدانه به مردم و هزینه‌های طرح‌های آبیاری و کشاورزی در خوزستان و سیستان و بلوچستان و در همه حوزه‌های متصور از صندوق توسعه ملی برداشت کرده است.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه صندوق توسعه ملی چه میزان پرداخت به صندوق تثبیت داشته است؟ گفت: تاکنون سه قسط پرداختی به صندوق تثبیت داشته‌ایم. به طوری که در قسط اول ۲.۸ همت (هزار میلیارد تومان) و در قسط دوم ۵ همت و در قسط سوم ۴ همت و در مجموع ۱۱ الی ۱۲ همت به صندوق پرداخت کردیم که در مجموع ۵۱۰ میلیون دلار به صندوق تثبیت پرداختی داشته‌ایم.

جدیت دولت در پرداخت بدهی خود به صندوق

غضنفری تصریح کرد: دولت در تسویه اوراق مشارکت، تاکنون جدی تر از پرداخت بدهی به صندوق توسعه بوده است. به طوری که پرداخت بدهی به این صندوق در اولویت آخر دولت قرار دارد.

رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی گفت: هر ساله باید منابع صندوق توسعه بیشتر شود و هر امری که سبب کاهش منابع به سمت صندوق باشد، در نهایت منجر به انحراف منابع این صندوق می‌شود. به صورت کلی منابع صندوق در اختیار بانک مرکزی است و این بانک این عدد را به صندوق توسعه اعلام کرده که ۱۰ درصد منابع بلوکه شده است. لیکن در این زمینه تفکیکی صورت نگرفته است که دقیقاً بودجه تخصیص یافته به صندوق چه قدر است.

وی در پایان گفت: اگر دریافت کنندگان تسهیلات ارزی پرداختی خود به صندوق توسعه ملی را هرچه سریع‌تر تسویه نکنند، طبق قانونی که هیئت عامل صندوق توسعه ملی اخیراً به تصویب رسانده قصد داریم از این نهادهای خصوصی و دولتی دارایی‌هایشان را تملک کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + هشت =

دکمه بازگشت به بالا