آغاز به کار بازار متشکل ارزی در روزهای آتی

به گزارش ریال نیوز، بر اساس آنچه بانک مرکزی اعلام کرده، بازار متشکل ارزی قرار است تا عید سعید قربان یعنی روز ۲۱ مرداد ماه سال جاری راه‌اندازی شده و فعالیت رسمی آن آغاز شود، البته پیش از این نیز در ماه‌های گذشته تاریخ‌هایی درباره آغاز فعالیت این بازار اعلام شده بود، اما به نظر می‌رسد که فعالیت این بازار تا این تاریخ آغاز شود.
بانک مرکزی در ابتدا حق عضویت صراف‌ها در این بازار را ۱۰۰ میلیون تومان اعلام کرد، اما پس از مدتی تخفیف ۷۵ میلیون تومانی برای آن‌ها در نظر گرفته شد و بر این اساس صراف‌ها می‌توانند با پرداخت ۲۵ میلیون تومان به عضویت این بازار درآیند.
با این وجود قرار است این بازار در ابتدا با حضور حدود ۱۰۰ صرافی کار خود را آغاز کند که روند افزایش تعداد صرافان حاضر در این بازار به مرور افزایش خواهد یافت.
بانک‌ها، صرافی‌های مجاز بانک مرکزی و صرافی بانک‌ها قرار است بازیگران اصلی این بازار باشند و می‌توانند با دریافت کد کارگزاری، نسبت به خرید و فروش ارز در این بازار اقدام کنند.
بانک مرکزی بر آن است تا با استفاده از این تجربه موفق جهانی، نرخ واقعی ارز را بر اساس معاملات واقعی و کلان در این بازار تعیین کند تا قیمت سایر بازارها، تاثیر زیادی بر بازار ایران نداشته باشد.
در این بازار، امکان انجام معاملات غیرواقعی وجود نخواهد داشت، چراکه هر بانک یا صرافی که بخواهد قیمت ارز خود را برای فروش اعلام کند، رقم موردنظر در همان لحظه در حساب ارزی او مسدود خواهد شد و بدین ترتیب از معاملات غیرواقعی جلوگیری می‌شود.
قیمت پایه هر روز بر اساس نرخ بسته شدن بازار در روز گذشته با حداکثر تغییری که به تصویب رسیده، محاسبه می‌شود که این درصد تغییر در دستورالعمل بازار متشکل ارزی اعلام خواهد شد.
بانک مرکزی امیدوار است که با ایجاد بازار متشکل ارزی بتواند ثبات را در بازار ارز ایجاد کرده و افزایش شفافیت، کشف نرخ و امنیت در انجام و تسویه معاملات از دیگر اهداف این بازار به شمار می‌رود.
به نظر می‌رسد که سقفی برای معاملات در این بازار مشخص شود که با راه‌اندازی این بازار، سایر جزییات مربوط به آن نیز مشخص خواهد شد.
گفته می‌شود که اطلاعات آنلاین خرید و فروش ارز در این بازار در دسترس عموم مردم قرار ندارد و اعضا قادر به مشاهده آن هستند، اما اطلاعات کلی از این بازار در سایت ice.ir در اختیار عموم مردم قرار خواهد گرفت.
به این ترتیب باید منتظر بود که این بار وعده بانک مرکزی برای آغاز به کار بازار متشکل ارزی محقق شود تا ببینیم این بازار تا چه اندازه بر روند نرخ ارز تاثیرگذار خواهد بود.
البته پیش از این، عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی گفته بود که همه چیز برای راه‌اندازی بازار متشکل ارزی آماده است، اما باید مطمئن شوم که این بازار تاثیر منفی بر بازار ارز ایجاد نمی‌کند.
حال به نظر می‌رسد که آخرین تحقیقات در روند ایجاد بازار متشکل ارزی نیز به اتمام رسیده و همتی نسبت به مطلوب بودن این بازار، اطمینان حاصل کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 5 =

دکمه بازگشت به بالا