افشای رانت‌خواری بزرگ در واردات چای؛ يک فساد «دبش»

ریال نیوز : يک گروه فعال در حوزه چای، از سال 98 تا 1401 بالغ بر 2.7 ميليارد دلار ارز با نرخ نيمايی برای واردات ماشين‌آلات و واردات چای دريافت و بخش بزرگی از آن را در جای ديگری هزينه كرده است .

به گزارش ریال نیوز، به گفته سازمان بازرسی «يک گروه فعال در حوزه چای، از سال 98 تا 1401 بالغ بر 2.7 ميليارد دلار ارز با نرخ نيمايی برای واردات ماشين‌آلات و واردات چای دريافت و بخش بزرگی از آن را در جای ديگری هزينه كرده است. رقم ريالی فساد رخ داده چيزی حدود 140هزار ميليارد تومان است كه از نظر ريالی، تاكنون چنين چيزی در تاريخ اقتصادی ايران سابقه نداشته است.»

نام اين گروه صنعتی كه در اطلاعيه سازمان بازرسی به آن اشاره‌ای نشده؛ «گروه كشت و صنعت دبش» با برند تجاری «چاي دبش» يک بيزينس خانوادگی و موروثی است كه توسط خانواده «الف.ر» اداره می‌شود.

عمده فعاليت اين شركت نيز در اختيار گرفتن باغات چای در كشورهای آفريقايی به صورت قرارداد سلف و واردات چای توليد شده به ايران است.

گروه كشت و صنعت دبش، برای چای درجه يک هندی ثبت سفارش كرده، اما در عمل چای درجه دو كنيايی (يعنی همانجايی كه كشت فراسرزمينی انجام می‌دهد) وارد كرده است. اختلاف قيمت اين دو نوع چای چيزی حدود 12 دلار در هر كيلو بوده كه در تناژ بالا اعداد سرسام‌آوری نصيب مديران اين گروه شده است.

گفته می‌شود كه اين شركت با حضور در بازار چای صادراتی ايران همان چای صادراتی را نيز به قيمت 2 دلار وارد كرده و به قيمت‌های نزديک به 14 دلار فروخته است. نكته اصلی اينجاست كه سيستمی متشكل از سازمان استاندارد، گمرک و حتی وزارتخانه‌هايی چون جهاد كشاورزی و سازمان غذا و دارو نيز كيفيت چای وارداتی را تاييد كرده‌اند.

تاكنون عددی به بزرگی 3 ميليارد و 370 ميليون دلار زير عنوان «فساد اقتصادی» در ايران سابقه نداشته است. آن‌گونه كه اطلاعات به دست آمده نشان می‌دهد ابعاد اين پرونده پيچيدگی‌های زيادی دارد و آنچه هم‌اكنون توسط رييس سازمان بازرسی افشا شده، در آينده با ورود نهادهای امنيتی مبارزه با فساد بيشتر ديده خواهد شد.
منبع : بازار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × یک =

دکمه بازگشت به بالا