آیا اوپک با اتاق بازرگانی همکاری می کند؟

به گزارش ریال نیوز؛ با توجه به اینکه بخش عمده‌ای فرایند، استخراج، تولید و فروش نفت و فراورده‌های نفتی در ایران از سوی دولت و شرکت‌های دولتی انجام می‌شود، در طول سال‌های گذشته تحریم‌های دولت ترامپ، برخی فعالیتها را محدود کرده است.

مقامات ایرانی اعلام کرده‌اند که با وجود سیاست فشار حداکثری واشنگتن، فروش نفت ایران هرگز به صفر نرسیده و همچنان صادرات ادامه دارد. اما محدودیتهایی هم وجود دارد. پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی که مربوط به صادرات نفت پیش از بسته شدن شرایط از سوی آمریکا است، نشان می‌دهد که برنامه ریزی جدید و استفاده از تمام گزینه‌های موجود، اهمیت فراوانی خواهد داشت. در این مسیر بخش خصوصی فعال در حوزه انرژی نیز می‌تواند کمک کننده دولت باشد.

ایران به عنوان یکی از نخستین اعضای سازمان اوپک، در سال‌های گذشته از ابزارهای خود در این سازمان استفاده کرده اما محدودیت‌های موجود، قدرت مانور کشور را نیز تحت تاثیر قرار داده و از این رو بخش خصوصی اعلام آمادگی کرده که به کمک نمایندگان ایران در اوپک بشتابد.

رضا پدیدار – رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران –  با اشاره به سالگرد تشکیل سازمان اوپک که شهریور ماه امسال شصتمین سال تاسیس آن فرا رسید، تصریح کرد با توجه به تلاش ایالات متحده ‌آمریکا و هم‌پیمانانش برای انزوای بیشتر دولت ایران در عرصه تعاملات نفتی جهان، به وزارت نفت پیشنهاد می‌دهیم که با وجود اعمال برخی محدودیت‌ها برای حضور و نقش‌آفرینی نماینده دولت در اوپک، به بخش‌ خصوصی این فرصت و امکان داده شود تا به عنوان نماینده ایران در نشست‌ها و تصمیم‌گیری‌های این سازمان بین‌المللی حضور یافته و از تمامیت صنعت نفت ایران در جهان دفاع کند.

رئیس کمیسیون انرژی و محیط‌زیست اتاق تهران با اشاره به اینکه در حال حاضر، چهار کشور عضو اوپک از بخش‌ خصوصی برای سیاست‌گذاری‌ها و مذاکرات در اجلاس‌های این سازمان استفاده می‌کنند و در صورت عدم حضور نمایندگان دولت این کشورها در جلسات اوپک، بخش‌ خصوصی این وظیفه را به عهده می‌گیرد، افزود: اوپک پنج کمیته راهبردی و استراتژیک دارد که ایران، در آنها عضو نیست و این باعث شده تا به جای ایران که جزو بنیانگذاران این سازمان جهانی بود، دیگر کشورهای عضو قدرت‌نمایی کنند.

به گفته وی، بخش‌ خصوصی در صنعت نفت ایران در حال حاضر قادر است که تا ۸۰ درصد پروژه‌های نفتی کشور را به اجرا درآورد و کنشگران اقتصادی و کارآفرینان این صنعت، از دانش و آگاهی کافی برای رویارویی با بزرگان نفتی جهان در عرصه تصمیم‌سازی‌ها و دفاع از کشور را دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − شانزده =

دکمه بازگشت به بالا